• systersandra

Köper du produkter med parabener i?

Bryr du dig om det finns parabener i de krämer osv du köper?
    Det finns ju starka misstankar att de är hormonstörande.
    Tycker det finns parabener i allting nästan,tom i body shops produkter som man trodde var så bra,men det bara kryllar av propyl,etyl och metylparaben.
    Bryr ni er eller struntar ni i det?

• Svar på tråden Köper du produkter med parabener i?
  • Pormoicheia

Jag använder inte färdiga produkter överhuvudtaget längre för att slippa så många kemikalier som möjligt 

Apprentice Moraltant *back in action*
  • Hannah76

Ärligt, så bryr jag mig inte när jag handlar.. men bryr mig när jag läser om det..

• Trill

Jag använder inte krämer och annat skit. Ju mindre kemikalier min hud behöver utsättas för desto bättre!

• Posh Foxy Baby

Nej det gör jag absolut inte. Jag bryr mig om vad jag stoppar i, smeter på eller rengör min kropp med.

Handlar enbart ekologiska, organiska hygienprodukter med undantag för shampoo. Parabener är inte okej, mineraloljor inte heller okej.

Make ligg not war
  • Stårschan

När det gäller hudvårdsprodukter är jag total novis. De få gånger jag handlar så går jag på pris och doft, och har ingen aning om (och bryr mig ärligt talat inte heller) vad man kanske borde undvika.

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • Stårschan

Vad ÄR parabener förresten? Jag hade aldrig sett ordet innan jag såg denna tråd.

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • systersandra

Parabener är konserveringsmedel som används i diverse krämer,tvål,schampo mm.
    Man har starka misstankar att dessa är hormonstörande,de skall alltså ge ökad risk för cancer mm.Det verkar inte vara helt bevisat helt ,för om så vore fallet borde de blivit förbjudna.
    Etyl och propylparaben är tydligen de som har starkast hormonstörande effekt.

• Posh Foxy Baby
    systersandra skrev 2010-02-26 19:45:30 följande:
    Parabener är konserveringsmedel som används i diverse krämer,tvål,schampo mm. Man har starka misstankar att dessa är hormonstörande,de skall alltså ge ökad risk för cancer mm.Det verkar inte vara helt bevisat helt ,för om så vore fallet borde de blivit förbjudna. Etyl och propylparaben är tydligen de som har starkast hormonstörande effekt.
    För att inte säga fertilitetsnedsättande.
    Make ligg not war
  • Pormoicheia
    systersandra skrev 2010-02-26 19:45:30 följande:
    Parabener är konserveringsmedel som används i diverse krämer,tvål,schampo mm. Man har starka misstankar att dessa är hormonstörande,de skall alltså ge ökad risk för cancer mm.Det verkar inte vara helt bevisat helt ,för om så vore fallet borde de blivit förbjudna. Etyl och propylparaben är tydligen de som har starkast hormonstörande effekt.
    Alla parabener är godkända som bra miljöval utom butylparaben då den visat sig lagras i kroppen och dessutom är giftig för vattenlevande organismer. I valiga fall kissar vi ut parabenerna...
    Apprentice Moraltant *back in action*
Svar på tråden Köper du produkter med parabener i?