Du måste logga in för att svara i en tråd.

• LAV0LINA

Fixar inte pipmugg?

Emma som är 10,5 månader fixar inte pipmugg ännu fastän vi har använt den mestadels sedan nästan 3 månader tillbaka...
    Om vi har i den här "stoppen" eller vad det nu är, som hindrar att vattnet rinner ut, då fattar hon absolut ingenting, förstår inte alls att hon ska suga...
    Har vi inte denna "stopp" då är det som att dränka henne. Hon chockas över att vattnet kommer (och vi häller verkligen små små klunkar och så lååååååångsamt vi bara kan) och hon spottar ut allt.
    Vi har bara "vanliga" pipmuggar från rätt start. Ska vi prova någon annan?
    Förslag?

• Svar på tråden Fixar inte pipmugg?
  • ELLEoClara

Esskas pipmugg rinner sakta även utan stoppen. 

• Marma

testa vanlig mugg eller pipmugg med handtag fast utan locket då (just förhandtagens skull då)...mina fattade inte pipmugg förrän de var över året..:-P o dessutom måste man ju suga som en galning för det ska komma nånting alls om man har pluggen i....tycker jag iallafall...jag skull einte vilja dricka ur en sån...

• LAV0LINA
    ELLEoClara skrev 2010-02-25 17:14:16 följande:
    Esskas pipmugg rinner sakta även utan stoppen. 
    Hur ser dom ut? Kan dom finnas på tex Ica Kvantum elelr Coop forum??
    (ska snart till nån av butikerna och veckohandla)
  • Kina79

Min äldsta dotter fixade aldrig pipmuggar. Det var precis som din dotter, hade man stoppen i fattade hon nada. och annars bara hällde hon.

Vi använde nappflaska och vanligt glas om vartannat. När hon var lite drygt året (kanske 1 år & 3 månader) började hon klara av vanligt glas mer och mer, så då fasade vi ut nappflaskan.

Andra barnet köpte jag inte ens pipmugg till. Där gick vi över till vanligt glas direkt vid ca 8-9 månaders ålder- funkade bra.

• LAV0LINA
    Marma skrev 2010-02-25 17:14:57 följande:
    testa vanlig mugg eller pipmugg med handtag fast utan locket då (just förhandtagens skull då)...mina fattade inte pipmugg förrän de var över året..:-P o dessutom måste man ju suga som en galning för det ska komma nånting alls om man har pluggen i....tycker jag iallafall...jag skull einte vilja dricka ur en sån...
    Precis, tycker också det verkar stoppa lite för mkt med den där pluggen.
  • LAV0LINA
    Kina79 skrev 2010-02-25 17:15:24 följande:
    Min äldsta dotter fixade aldrig pipmuggar. Det var precis som din dotter, hade man stoppen i fattade hon nada. och annars bara hällde hon. Vi använde nappflaska och vanligt glas om vartannat. När hon var lite drygt året (kanske 1 år & 3 månader) började hon klara av vanligt glas mer och mer, så då fasade vi ut nappflaskan. Andra barnet köpte jag inte ens pipmugg till. Där gick vi över till vanligt glas direkt vid ca 8-9 månaders ålder- funkade bra.
    Kanske ska testa glas mer då... Har provat nån enstaka gång och det verkar hon fatta bättre än pipmuggen i alla fall
  • Marma

kom på en annan finns i nuk serien en pipmugg men som e som en flska med handtag o sånt lock....den funkade på mina när jag tänker efter o då kunde man andvända som nappflska oxå liksom   hittar inte på deras hemsida nu men vet att den FANS för 3år sin i iallafall på babyproffsen/babyland

• ELLEoClara

Esskas muggar finns på ica iallafall men säkert på konsum också.

De ser ut som vanliga plastglas med piplock på, inga handtag.
    Annars kan du ju testa olika muggar på tex. öppna förskolan eller hos kompisar så behöver du inte handla i onödan.
  • Marma
    Marma skrev 2010-02-25 17:19:20 följande:
    kom på en annan finns i nuk serien en pipmugg men som e som en flska med handtag o sånt lock....den funkade på mina när jag tänker efter o då kunde man andvända som nappflska oxå liksom   hittar inte på deras hemsida nu men vet att den FANS för 3år sin i iallafall på babyproffsen/babyland
    det e inget stopp eller så i den men läcker inte mycket heller...o man slipper suga för kung o fosterland..:-P
  • LillaFlingan

vi har denna http://www.nuk.se/bdh_gallery/8097.png 
    den där drickpipen rinner det inte ur, samt så är den mjuk så den kan suga ur vattnet ändå..

vi använder dock vanligt glas till vår pojke och har så gjort sedan han var 4mån.:)
    han blev som tokig när han fick testa så vi fortsatte med glas/kopp :)

har ibland vatten i vanlig nappflaska med!:)

• La Lola

Här skippar vi pipmuggar o andra varianter o kör med vanligt glas istället.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Minxy
    LillaFlingan skrev 2010-02-25 19:44:16 följande:
    vi har denna www.nuk.se/bdh_gallery/8097.png  den där drickpipen rinner det inte ur, samt så är den mjuk så den kan suga ur vattnet ändå.. vi använder dock vanligt glas till vår pojke och har så gjort sedan han var 4mån.:) han blev som tokig när han fick testa så vi fortsatte med glas/kopp :) har ibland vatten i vanlig nappflaska med!:)
    Vår son har också en variant på NUK's spillfria muggar - tycker den är super!
    Han fattar inte heller vanliga pipmuggar. Om han har en med "stopp" så suger han inte, har han en utan "stopp" så häller han ut allt vatten och leker med det

Nu är han 2 år, så han dricker nästan alltid ur glas, men just den där muggen är bra att ha på natten om han har svårt att somna om...
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • LAV0LINA
    Malawi skrev 2010-02-25 21:00:20 följande:
    Den enda pipmugg vår dotter fattar är Philips Avent. Den har ett mer lagom stopp, rätt-start-muggen får kanppt jag nåt ur när jag testade... Vi köpte vår på Coop Forum. www.consumer.philips.com/c/avent-baby-barnet-...
    Ah, nu när du länkar till den där kommer jag ju ihåg att Emmas kusin drack ur en sån!
    Nu är han 2 så nu dricker han uteslutande ur glas, men har en minne om att svägerskan hade ganska så stora problem med att få pojken att dricka nått ur flaska/pipmugg/glas öht! Han ville inte dricka vatten alls när han började äta vanlig mat så de provade allt möjligt. Och just den där muggen var det enda som han accepterade!
    Kanske ska man testa en sån.

Går ju att fortsätta öva med vanliga glas också, dock har hon tänder på g just nu och biter ju i allt, inklusive glasen... Vill inte riskera att hon biter sig illa eller liknande, men man kanske bara är överdrivet hysterisg
Svar på tråden Fixar inte pipmugg?