Inlägg från: mosterYster |Visa alla inlägg
  • mosterYster

Är du naken i en sambastu?

Näck i sambastun? You bet I am, jag bor i Tyskland, nakenbadens konungadöme. Är det FKK-bereich (översatt blir det typ fri-kropps-kultur-område) så är inte badkläder tillåtna alls. Man traskar runt näck med handduken omkring sig (de flesta, vissa har den hängande runt nacken ) och när man går in i bastun lägger man den helt sonika på en träbrits och sätter sig på den.

Maken funderade lite på hur pinsamt det skulle vara att möta en kvinnlig kollega när man är på FKK-bereich. Rätt pinigt, kom han fram till.

• mosterYster
    Lakey skrev 2010-03-23 07:30:58 följande:
    Kul att så många är FÖR naken sambastu, jag har nästan fått för mig att folk blir blygare och blygare... Är det bara i vänners lag eller skulle ni även göra det på närmsta badhus ifall herr- och dambastun slogs ihop till en gemensam relaxavdelning med ett par olika bastutyper (olika temperaturer och luftfuktigheter)?
    Precis så är det här. Med skillnaden att das Saunalandschaft (bastulandskapet) som även är FKK-bereich är typ dubbelt så stort som övriga anläggningen Oftast finns även olika pooler med varierande utförande och temperaturer. Tyskarna gillar verkligen att slänga kläderna!

Här var vi sist: www.taunus-therme.de/index.html
  • mosterYster
    Lakey skrev 2010-08-13 10:43:57 följande:
    Kul att vi kan var överens här inne. Saunalandschaft är bara så mysiga. Testade www.monte-mare.de/de/neustadt_saunaparadies_q... första gången för ca 5 år sedan när vi var på genomfart. Sedan dess har det blivit ett par besök till där och ett antal på www.hansedom.de/entspannen-wohlfuehlen/saunen...

Men ett ställe jag skulle vilja testa är www.therme-erding.de/de/100684/therme-muenche...

Kolla även www.insauna.com/ - där finns en hel del tips om ställen.
    Oh lala!

Kul vi kan vara överens här inne har vi bråkat i ngn tråd?

Kul med länkar till nya ställen! Nu bor jag i Frankfurt så vi åker av naturliga skäl till ställen i närheten. Men jag ska kolla upp dina länkar, ibland ger vi oss iväg på en road trip
  • mosterYster
    Lakey skrev 2010-08-13 13:10:07 följande:
    Taunus såg mysigt ut. Gillar när de har både inne och ute med lite solmöjlighet på sommaren.
    Ja, Taunus var bättre än stället vi var på innan (Titus Therme). På Taunus hade de öppna spisar och en bar med enklare rätter (typ bretzels och gulaschsoppa) samt öl vin och apfelwein (och softdrinks förstås). Massor av bastuar (20 st?) med olka temperatuer och inriktningar (ångbastu, 95 grader 45 grader, lavendelbastu, bla bla bla) samt pooler, solariegrotta, infraröda lampor, saltkammare, ja massa mer jag har glömt nu. Och det är oerhört vacker uppbyggt. Man kan även simma inifrån och ut genom gummiflärpar, det är så härligt att ligga i det varma vattnet utomhus och kolla upp på stjärnhimlen när det blivit mörkt!
  • mosterYster
    Lakey skrev 2010-08-13 13:38:38 följande:
    Fast å andra sidan hade det varit värre ifall det inte var på lika villkor - d.v.s om han var näck och hon påklädd eller tvärtom. Tror att det är en tillvänjningssak.
    Det är jag inte säker på att han skulle tycka. Tror nästan att han hellre skulle visa sig näck än se en tjej han känner näck (så där plötsligt).
  • mosterYster
    Lakey skrev 2010-08-13 14:25:15 följande:
    Jag tror jag skulle reagerat tvärtom. Jag vet att jag är lugn med nakenhet men vet ju inte hur en påklädd kollega känner och reagerar.
    Med tanke på din presbild vet jag ju inte om det skulle vara ett trauma att råka få syn på dig utan kläder *fniss*
  • mosterYster
    Lakey skrev 2010-08-13 15:09:57 följande:
    Tror inte jag får lägga upp ett utan kläder  Cool
    *thank god*
  • mosterYster
    Lakey69 skrev 2010-09-14 20:36:38 följande:
    Nordöstra, mitt- eller nordvästra tyskland?

Tyskland rockar när det gäller bastu. Finnarna är tuffare med högre temp och ris och grejor men tyskarna har fler, lyxigare och mer annorlunda bastu. Mixad bastu gör det mysigare för man kan basta med sin partner och naket är ju självklart i bastun. Dessutom slipper man ju då vita ränder när man vilar i en solstol mellan olika aufguss.
    Det finns i hela landet. Här i Frankfurt har vi flera olika anläggningar med ett tjugotal olka bastuar ("bastulandskap"), pooler i olika utföranden och temperaturer, servering och bar, diverse olika rum med bla UV ljus och annat, öppna spisar mm mm mm.
  • mosterYster
    Lakey69 skrev 2010-09-14 20:58:55 följande:
    Jo, jag vet - har besökt flera. Undrade bara för tips om nytt ställe eller jämföra erfarenheter av gemensamt ställe...
    Då han jag tipsa om Taunus Therme i Frankfurt.
    www.taunus-therme.de/

Det finns både vanlig badavdelning och stoooor FKK-Bereich.
  • mosterYster
    Ursusman skrev 2010-09-14 21:14:16 följande:
    Ok, moster Y. gillar du det med, mysig bastu?
    Jodå, klart jag gör. Det är jättemysigt att glida runt lite, sitta i en bastu en stund, sen ta ett dopp i en kall bassäng, ett glas vin framför en öppen eld och sen en annan bastu. Det är liksom en heldagsaktivitet.
  • mosterYster
    Ursusman skrev 2010-09-14 21:35:09 följande:
    Jag gillar just det där att man kan ta en öl där, utan pengar. De drar ju nyckeln, smart.
    Men, Moster Y, var befinner du dig nu?
    Frankfurt
  • mosterYster
    Lakey69 skrev 2010-09-14 21:38:04 följande:
    Sluta nu - jag ska inte till Tyskland på flera månader och blir så jäkla sugen!

Hansedom i Stralsund är ett trevligt ställe även om Monte-Mare i Neustadt har bättre saunagarten. 
    Vi brukar åka till dessa ställen under vinterhalvåret. Så nu närmar sig höstens premiär (än så länge har vi dock sommarväder här...)
  • mosterYster

Hansedom i Stralsund är ett trevligt ställe även om Monte-Mare i Neustadt har bättre saunagarten. 
    Ska kolla upp ställena du nämnde förresten!
  • mosterYster
    Ursusman skrev 2010-09-14 21:35:09 följande:
    Jag gillar just det där att man kan ta en öl där, utan pengar. De drar ju nyckeln, smart.
    Men, Moster Y, var befinner du dig nu?
    Ja, det är smart med den där nyckelmojängen!
  • mosterYster
    abominative skrev 2010-09-15 16:49:56 följande:
    Dock slipper man könshåret.
    Ja just det. Jag brukar fälla EXTREMT mycket könshår just i bastun faktiskt. Långt är det också, säkert 2 dm. Hm, kanske jag flätar det till nästa gång?

• mosterYster

Monte-Mare såg bra ut
    www.monte-mare.de/de/neustadt_q_a-2646.html

Hansedom ligger ju nästan i Sverige! Och fanns det något saunalandschaft?
  • mosterYster
    Lakey69 skrev 2010-09-16 01:38:25 följande:
    I Neustadt har de en stor trädgård med två blockhus med bastu i, stor jet-pool och en bubbelpool + massor av solsängar. Inne finns bl a en "utsikts-sauna" med fönster mot trädgården som rymmer upp mot 100 pers.

På Hansedom har de en uteplats med marmor på golvet med en KALL pool som man även kan simma in/ut i.  Två olika bastu, en med 200% luftfuktighet och en stenbastu med varma stenar som sänks ner i vatten var 5:e minut. Inne finns 8 olika andra typer, de flesta helt ok.
    Sounds nice!
Svar på tråden Är du naken i en sambastu?