• ELHU

Hur stor hundgård är lagligt???

Hur stor hundgård måste man ha till 2 hundar? Alltså vad är lagligt?
    Vad är den minsta kvadraten?

Vi har en St Bernhard.. o ska ev få en Berner Sennen..
    Hunden sitter endast i den om vi är iväg en längre stund..

Den är på 25 kvadrat idag.. hälften är hus med tak medans andra hälften är öppen..
    Så behöver vi bygga ut eller är det ok?

Mkt tacksam för svar.. har försökt googla men hittar inte..

• Svar på tråden Hur stor hundgård är lagligt???
  • MaNiMi

alltså jag vet inte om detta är den senaste lagtexten, men det kan ju inte skilja så mkt.  Jag tycker ju att det beror lite på hur länge och ofta man har hundar så också..

• ELHU

Tack för det.. har mailat dom samma fråga nu..

Jag är lite trög när det gäller att läsa sånt där{#lang_emotions_undecided}

• uniMog

Det var väl ganska tydligt

Antal hundar Mankhöjd på hunden
                        < 25 cm 25-35cm   36-45cm   46-55cm  56-65cm  >65 cm
    1                       6          10           15             16          18           20
    2                       8          14           18             20          24           28
    För varje
    ytterligare
    hund ska
    ytan ökas
    med                   4            6           8               10         12           14

Om 2(eller fler) hundar med olika storlek räknar man på största hundens storlek.

I can Cum Lauder
  • dezibel

Lagen brukar ju baseras på vad som "nöden kräver". 25 m2 kanske är lagligt men är för litet enligt mig om du ska ha två store hundar där 6-8 timmar/dygn. Dom ska kunna röra på sig utan att behöva kliva runt i det område där dom gör sina behov.
    Har du möjlighet så bygg ut, inte för att det är straffbart utan för dina hundars skull!

• ELHU
    dezibel skrev 2010-02-25 21:37:08 följande:
    Lagen brukar ju baseras på vad som "nöden kräver". 25 m2 kanske är lagligt men är för litet enligt mig om du ska ha två store hundar där 6-8 timmar/dygn. Dom ska kunna röra på sig utan att behöva kliva runt i det område där dom gör sina behov.Har du möjlighet så bygg ut, inte för att det är straffbart utan för dina hundars skull!
    Denna hundgård är jättebra byggd.. finns ingen möjlighet att kunna skada sig, vind och solskydd..
    Den är oxå bara till för nödfall.. så de kommer inte sitta så många timmar varje dygn..
    Hunden vi har idag stormtrivs där... märkligt.. vem trivs instängd?? :)
    Grinden står alltid öppen.. hon går in o lägger sig där o sover fastän vi alla är ute på tomten typ..

Tack för svaret iaf!
Svar på tråden Hur stor hundgård är lagligt???