• Winglur

Ge hund Atarax?

Mina föräldrar har en hund som vägrar låta sig klippas.

Han biter efter en, morrar, gör allt för att komma undan, vilket resulterat i att han är ganska tovig nu. Mamma har fått tagit honom till veterinären och sövt honom för att det ska gå.
    Kan man ge hunden atarax, och i så fall hur mkt?
    Han väger ca 5 kg...
  • Svar på tråden Ge hund Atarax?
  • About golden years

Nej atarax är till för människor, inte hundar!

• Winglur
    About golden years skrev 2010-02-25 22:45:28 följande:
    Men, det var nån som sa det förut, att det gick alltså.
    Finns det något annat som hundar kan ta? 
  • Moster apa
    About golden years skrev 2010-02-25 22:45:28 följande:
    Vi fick atarax till vår pudel (ca 5-6 kg) av veterinären när han opererat sig (mot klåda). Han tog en hel tablett (minns inte styrkan) och den gjorde honom lite slöare, men jag tror inte att det skulle hjälpa när han får psykspatt, så effektiva är de inte.
  • Winglur
    Moster apa skrev 2010-02-25 22:50:19 följande:
    Vi fick atarax till vår pudel (ca 5-6 kg) av veterinären när han opererat sig (mot klåda). Han tog en hel tablett (minns inte styrkan) och den gjorde honom lite slöare, men jag tror inte att det skulle hjälpa när han får psykspatt, så effektiva är de inte.
    Ok. Nej, alltså, vi tänkte väl mest att han skulle bli slö liksom.
    Att han inte skulle orka hålla på. Men det kanske inte går då...
  • Winglur
    Ior gumman skrev 2010-02-25 22:57:46 följande:
    vetrinären kan ju skriva ut lugnande till er hund...
    Jaså?! Ska ringa och höra då.
  • Ior gumman
    Winglur skrev 2010-02-25 22:58:33 följande:
    Jätte många hundar som får det utskrivet för ax påsksmällar eller nyårsmällar!!!
    jag själv får det exempelvis
  • Winglur
    Ior gumman skrev 2010-02-25 23:00:07 följande:
    Jätte många hundar som får det utskrivet för ax påsksmällar eller nyårsmällar!!! jag själv får det exempelvis
    Men åh, det hade jag ingen aning om. :P
    Tack för tipset!
  • Ior gumman
    Winglur skrev 2010-02-25 23:06:59 följande:
    så lite så..tänk bara på att du är försiktig första gången du ger hunden, den blir jätte påverkad då, ex har svårt att hålla urinen eller gången, mend et kommer er vetrinär berätta för er.
    Jag gav bara min hund en halv dos första gången, han kunde knappt stå på benen, men nu så är han "lagom" på verkad
  • Drakfisk

Om man INTE är veterinärmedicinskt utbildad, ska man INTE börja experimentera själv med att ge sina djur humanläkemedel!

Det finns vissa humanläkemedel som kan ges till djur, men doseringen är annorlunda och utan utbildning är det INGET man ska börja mixtra med.

Gå till veterinären och beskriv ert problem istället-- ni får den bästa hjälpen på det sättet.

Svar på tråden Ge hund Atarax?