6-åring straffar sig själv!
Hej Anneli!
Min svägerskas son som är 6år gammal har uppvisat starka tendeser till att straffa sig själv.
T.ex. Han leker med andra barn och råkar knuffa ett annat barn. Det i sin tur leder till att han får dåligt samvete, eftersom det inte var hans mening att knuffa barnet med flit. Då går han undan för att straffa sig själv genom att slå sig hårt med knytnävarna i huvudet upprepade gånger.
Det här är en mycket verbal pojke med en stark empatisk förmåga och min svägerska har samtalat med honom otaliga gånger om hur viktigt det är att man inte slår sig själv utan att man kan lösa problemet som har uppstått på annat sätt. Men hans beteende kvarstår.
Min svägerska är jätteorolig, då hon inte vet hur långt han kan gå för att straffa sig själv. Hon säger vad kommer att hända när han börjar i skolan och inte lyckas med något prov eller hamnar i konflikt med någon klasskamrat.
Min undran är vad är det som gör att ett litet barn vill straffa sig själv genom att skada sig själv? Finns det litteratur inom ämnet som man kan läsa om detta?
Tack/ Orolig...