• Maria A Koberg

Inför förlossningen...

Hejsan! Jag väntar mitt första barn och är på Bf +10 idag, och jag vill bara att det ska sätta igång så jag kan få hålla i mitt lilla barn.
    MEN, när jag får en ordentlig värk så blir jag lite rädd och förstår att det kommer göra sjukt mycket ondare när det väl sätter igång. (hanterar smärta dåligt)

På nåt sätt får jag för mig att jag själv är orsaken till att förlossningen inte sätter igång pga att det ligger nån slags rädsla inför den. Att det blir som en spärr.
    Känner mig lite vemodig och vet inte riktigt hur jag ska förbereda mig.

Kan det vara så att det faktiskt är jag som stoppar upp det hela?
    Hur borde jag tänka för att inte bli så nervös.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Inför förlossningen...
  • Mental tränare

Hej,
    Nu kanske du redan är på väg in och kanske så har din älskling kommit ut, men jag svarar ändå. Du behöver inte vara orolig att du skulle påverka om förlossningen sätts igång eller inte, våra små sötingar bestämmer helt på egen hand när de är redo för att komma ut.

Det är vanligt att man är nervös och orolig inför förlossningen. Det kan vara allt från tankar på hur ont det ska göra till att man känner att man inte har kontroll över situationen.

Försök varje gång du får en negativ eller orolig tanke att du gör den synlig och granskar den. När du ser den är det lättare att se om den verkligen är något att oroa sig för eller inte, kanske kan du lägga den åt sidan då du ser att den inte är så farlig. Men, sen finns det säkert något du inte kan lägga åt sidan och då är det viktigt att du tänker något positivt direkt när du tänkt det negativa.

När du exemeplvis känner din smärta och oron inför ännu mer smärta. Tänk då på att vi i Sverige har en av världens bästa förlossningsvård, att det finns bra smärtstillande om du behöver det och att du kommer att klara av det. Upprepa följande mening flera gånger om dagen: "Jag klarar förlossningen galant och jag känner en starkt tilltro till mig själv."

Det kommer att gå toppen! Det är alltid lite surt när man går över BF, det gjorde jag med och jag tyckte det blev väldigt långsamt efter ett tag och då är det lätt att det kommer många tankar.

Mvh,
    Catharina

• Maria A Koberg

Tack för ditt svar =)

Jag har ännu inte fått än och nu väntar jag på besked om vilken dag jag blir igångsatt.
    Hoppas ju förstås på att det ska sätta igång av sig själv.

Ska försöka ha positiva tankar och se smärtan och värkarna som ett litet steg närmare mitt älskade barn.

Svar på tråden Inför förlossningen...