• Anonym (skit ekonomi)

Hur lång tid tog det för er att sälja erat hus?

Vi har hamnat i en krissituation n'r det gäller ekonomin och väljer att sälja vårat nyrenoverade radhus mitt i den centrala delen av den staden vi bor i. Vårat hus är  värt ganska mycket och jag vet att folk gärna vill bo där vi bor. Det finns bara 4 st radhus precis i det området jag bor och det är väldigt mysigt runt omkring. Ett perfekt hus för en barnfamilj med andra ord.

Hur som helst, min fråga är nu: Ni som har sålt era hus, hur lång tid tog det från det att ni la ut huset på annons tills det att ni kunde flytta in i nya bostaden?

Vi ska bara fixa klart med lite småsaker i huset så att det är i toppskick, sen åker det ut på annons.
    Vi behöver flytta så fort det bara går men jag är orolig att det kanske tar upp mot ett halv år innan vi kan flytta.

• Svar på tråden Hur lång tid tog det för er att sälja erat hus?
  • Anonym (skit ekonomi)

Ingen??

• Anonym (Ingen erfarenhet)

Jag har ingen personlig erfarenhet,men de flesta av mina kompisar har det tagit ca 6-10 mån efter det att huset kom ut på annons, det är en del som måste fixa innan o är det br så måste köparen bli godkännd,men ni som säljare kan ju välja tex om ngn kommer in med lägre bud men kan ta den mån efter eller en som lägger högre men int kan flytta in förrän 6 mån senare

• Anonym (skit ekonomi)
    Anonym (Ingen erfarenhet) skrev 2010-02-26 10:28:11 följande:
    Jag har ingen personlig erfarenhet,men de flesta av mina kompisar har det tagit ca 6-10 mån efter det att huset kom ut på annons, det är en del som måste fixa innan o är det br så måste köparen bli godkännd,men ni som säljare kan ju välja tex om ngn kommer in med lägre bud men kan ta den mån efter eller en som lägger högre men int kan flytta in förrän 6 mån senare
    Jo visst är det så och jag hoppas att det kommer vara många spekulanter som kommer vilja gå med i budgivningen. På så sätt kan man ju hitta den som passar bäst.

Jag ville bara se om det var någon som sa 2-3 månader för då kanske jag skulle känna lite mera hopp.
  • Kjell2

Från annons till kontrakt brukar det röra sig om två till fyra veckor om det är ett attraktiv område.

Tillträde, dvs när köparen betalar allt och får huset, är en helt annan sak och något man kommer överrens om med köparna. I normalfall rör det sig om flera månader. Köparna  skall bli av med sitt boende, flytta mm. Säljarne ksal hitta nytt mm.

Om ni är tydliga med tillträdesdatumet vid försäljning brukar det gå att ordna. Det är bara att ni säger att ett föräljningsvilkor är att tillträde är senast 1 april t ex.

Finns säkert en del köpare som backar då så risken är att ni får lite sämre betalt. 

Finns heller inget som hindrar att ni flyttar redan nu men då kommer ni stå med dubbla boendkostnader.

/Kjell

• morningsun

Hur snabbt det går beror väl väldigt på vilken stad och vilket område det är? Och vilken köpare man får -- köpare som redan har bostad vill väl helst undvika dubbla boendekostnader.

• Anonym (skit ekonomi)
    morningsun skrev 2010-02-26 11:49:42 följande:
    Hur snabbt det går beror väl väldigt på vilken stad och vilket område det är? Och vilken köpare man får -- köpare som redan har bostad vill väl helst undvika dubbla boendekostnader.
    Jo jag vet och tack och lov så bor vi i en mycket fin stad som det hela tiden flyttar in nya människor i. Jag vet att vårat parhus är av intresse för många och jag är rätt säker på att det kommer gå att hitta en köpare fort. Det sa mäklaren vi pratade med också. 

Suck, jag vill bara ha det här avklarat så att vi kan få börja vårat nya liv snart med en stabil ekonomi. 
    Anonym (skit ekonomi) skrev 2010-02-26 14:00:38 följande:
    Jo jag vet och tack och lov så bor vi i en mycket fin stad som det hela tiden flyttar in nya människor i. Jag vet att vårat parhus är av intresse för många och jag är rätt säker på att det kommer gå att hitta en köpare fort. Det sa mäklaren vi pratade med också. Suck, jag vill bara ha det här avklarat så att vi kan få börja vårat nya liv snart med en stabil ekonomi. 
    får man fråga var ni bor? på ett ungefär om du inte vill avslöja orten
  • Anonym (skit ekonomi)
    Anonym (Ingen erfarenhet) skrev 2010-02-26 14:10:21 följande:
    får man fråga var ni bor? på ett ungefär om du inte vill avslöja orten
    Några mil söder om Stockholm. Vill helst inte säga exakt var.
    Det är iaf en mycket fin och idyllisk liten stad där det är attraktivt att bo.
    Anonym (skit ekonomi) skrev 2010-02-26 14:13:26 följande:
    Några mil söder om Stockholm. Vill helst inte säga exakt var.Det är iaf en mycket fin och idyllisk liten stad där det är attraktivt att bo.
    okej, tänkte om det var i min stad i skåne
  • Alm

Har sålt två hus. Det ena -98 tog ca 1 månad att få det sålt(populärt område)
    Det andra tog ca 4 månader att sälja inte lika populärt område + att huset var dåligt underhållet, typ helronovering.

Svar på tråden Hur lång tid tog det för er att sälja erat hus?