Min dotter fick ingen födelsedagspresent!
Jag tycker det låter lite märkligt... Om det inte är som flera andra här skriver, att han ser det som att presenterna du köpte är från er båda, och att han är helt totalt ovan med barn (innan du och han blev ihop alltså) och inte förstår att födelsedagen är årets viktigaste dag för ett barn, så är det ju ett skumt beteende.
Om man lever med en person så grattar man den väl till sin födelsedag. Vanligtvis köper man något också. Och råd verkar han ju ha eftersom han uppvaktade sin brors fru med en stor present...
Har du frågat honom rakt ut? Det tycker jag annars är en bra start!
Säg bara att du blev ledsen för att din dotters födelsedag, som uppenbarligen är viktig för de två personer han lever tillsammans med, inte verkar vara värt att göra en liten ansträngning för. Det kan ju vara så att han har någon bra anledning.
Jag tog t.ex. rätt illa upp när min bonusdotter inte köpte en present till min minsta dotter i julklapp när hon var 6 månader. Hon köpte julklappar till alla andra, kompisar, oss vuxna, vår andra dotter etc. Men hon tyckte att "hon fattar ju ändå inte vad det är", vilket iofs är sant om än lite klumpigt resonerat av en tonåring kan jag tycka.
Din sambo kanske tänker likadant? Att hon är så liten så hon inte "fattar" ändå?
Jag förstår i allafall att du känner dig besviken, det skulle jag också gjort. Hoppas att det finns en bra förklaring i allafall!