• IVFmamma

Mammakläder? Hur mycket?

Hur mycket mammakläder köper ni andra? En helt ny garderob eller bara 1 par jeans och en tröja. Det känns ibland som om jag köper för mycket men samtidigt så vill man ju kunna känna sig hyfsat fin och inte bara gå i mysisar..

Förra grav. behövde jag mammakläder från ungefär mars-okt(BF 17 okt 08)
    Denna gång har jag väl behövt mammakläder från jan-juli(BF 7 juli)

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Mammakläder? Hur mycket?
  • lokisse

jag köper sa lite som möjligt och fyller pa om det är nagot som behövs allt efter som.

Difficile est saturam non scribere
  • IVFmamma

Ibland känns det bara som om det blir för mycket då man är gravid en sån kort period(även om det känns som 2 år)

• Fiyali

Jag köper in efter hand. Dels är man ju gravid över olika säsonger!
    Köpte in ett "fin-set", med kjol och fin linne etc.
    Sen har jag ett par ordentliga jeans, de flesta vanliga linnen nu för tiden är så lång och sitter löst så de funkar ju även om de inte är just mammalinnen :)
    Det jag sattsatt på mest är många mjukisbyxor, som jag kan knata runt i här hemma utan att de spänner. Tror jag har förköpt mig på såna, men det är ändå okej för nu ser det ut att bli ett snitt och det är rätt praktiskt att ha lösa byxor under läkeprocessen där också!

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Miiikaaa

hittills har jag bara köpt ett par mammabyxor, är i början av vecka 23 nu.. jag köpte mina för ungefär en månad sen, men jag skulle behövt köpa dom tidigare egentligen, jag gick i leggings (det enda jag kunde ha) och det blir ju lite väl kallt i det här vädret.. tröjor skulle jag behöva köpa en eller två också känner jag, för det mesta som jag har börjar bli förlitet över magen.. så för att "sammanfatta" lite, jag har ett par mammabyxor, ska nog köpa ett par till och sen köpa några fina tröjor..

• LillaFlingan

har jeans med mudd, 3 st långärmade gravidtröjor från HM och nåt linne.. :)
    ginatricot har ju långa tanktops för 99:-/st som är perfekta för en gravidmage!:D

tycker det är onödigt att köpa på sig för mycket, är ändå en rätt kort period!:)

• Hemlighet

Jag hade fyra par gravidbyxor. Varav 2 mjukisar, 1 jeans och 1 par andra.
    2 gravidlinnen( hade många cardigans som jag kunde använda).
    2 finare gravid tröjor.
    1 t-shirt där det stod bebis på också

Det var väl dom kläderna jag hade som var för gravida.

• Agamemnon

Jag köpte två byxor när jag inte kunde ha BellaBand längre. Klarade mig bra med dem och vanliga mysbyxor. Gravidtröjor/-linnen köpte jag inte alls.

♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • LAV0LINA

Köpte tre mammabyxor varav jag växte ur två av dom kring v 30. Så från då hade jag bara ett par att gå omkring i (förutom då mjukisarna man hade hemma).
    Någon mammatröja eller liknande köpte jag aldrig, köpte långa linnen och hade nån kofta över. Där jag bor finns utbud av mammakläder (HM har tex inte mammabyxor/kläder i min stad) och det är så svårt att köpa hem rätt strolek utan att ha provat.
    Önskar jag hade åkt till nån större grannstad och köpt mer för jag kände mig jätteful under graviditeten Jag som annars brukar gilla kläder.

• IVFmamma

Jag hoppas väl på att kunna sälja grejerna vidare sen alt. låna ut till kompisar. Men jag vill ju inte köpa på mig för mycket samtidigt vill man ju känna sig hyfsat fräsch.

• mapo51

Jag köpte inte så mycket förra gången för jag fick massor av kompisar som ville bli av med sina gamla kläder
    Jag kunde inte ha mina vanliga tröjor (de slutade strax över naveln för jag hade rätt stor mage) så det blev en hel del såna och kanske 3-4 byxor. Jag föredrog byxor med mudd som gick över magen framför såna som sitter på magen eller under.

• Zephir

jag har nog köpt rätt mycket mammakläder nu när jag ser hur lite alla andra klarade sig med, men jag är jättenöjd och har använt allt utom en klänning och en blus, är nu i v. 36 och kommer inte köpa något mer. Sen konsumerar jag rätt mycket kläder även som ogravid, så för min del kändes det rätt naturligt att köpa in nya kläder när jag blev gravid.

Det här har jag köpt:
    -1 par mjukis (H&M)
    -3 par jeans (två från LaRedoute och ett par från POP)
    -1 par jeansleggins (H&M)
    -1 par vanliga bomullsleggins (H&M)
    -2 par strumpbyxor (ett 2-pack) (H&M)
    -3 linnen (H&M)
    -3 långärmade t-tröjor (POP och H&M)
    -1 t-shirt (H&M)
    -1 blus (LaRedoute)
    -2 finare klänningar till jul, nyår, personalfest, m.m. (H&M)
    -2 par gravidtrosor (rekommenderar varmt att investera i sköna gravidtrosor!) (H&M)
    -1 vinterkappa (hade inte klarat mig utan den, bästa köpet hittills) (H&M)

• IVFmamma

Detta har jag köpt: 3 par linnebyxor (H.M) 2 par shorts, ett par i khakimodell och ett par i mjukistyg. 1 tunika 2st vita långärmade 4 amningsbhar(jag läckte konstant och de 2 första bharna blev hur snuskiga som helst) 1 gravidjeansklänning 1 par svarta finbyxor(presentkort på H.M) 1 par hängselbyxor för 30:- på Ullared 2st koftor på rea på H.M 100kr st. Detta är vad jag har köpt själv för egna pengar, sen har jag fått en hel del. Låter det som mycket? Jag är nämnligen sugen på 1 par gravidleggings då jag tyvärr inte kan ha mina vanliga fast de är i L, jag blir väldigt bred om höfterna sen tänkte jag väl köpa nån tunika på Gina tricot som jag hoppas att jag kan ha efteråt och ett sånt där långt linne från Gina oxå.

• Zephir
    IVFmamma skrev 2010-02-26 11:56:17 följande:
    Detta har jag köpt: 3 par linnebyxor (H.M) 2 par shorts, ett par i khakimodell och ett par i mjukistyg. 1 tunika 2st vita långärmade 4 amningsbhar(jag läckte konstant och de 2 första bharna blev hur snuskiga som helst) 1 gravidjeansklänning 1 par svarta finbyxor(presentkort på H.M) 1 par hängselbyxor för 30:- på Ullared 2st koftor på rea på H.M 100kr st. Detta är vad jag har köpt själv för egna pengar, sen har jag fått en hel del. Låter det som mycket? Jag är nämnligen sugen på 1 par gravidleggings då jag tyvärr inte kan ha mina vanliga fast de är i L, jag blir väldigt bred om höfterna sen tänkte jag väl köpa nån tunika på Gina tricot som jag hoppas att jag kan ha efteråt och ett sånt där långt linne från Gina oxå.
    Tycker att det låter som att du har kläder så att det räcker! Jag samlar mycket vätska nu i slutet av graviditeten så för min del har gravidleggingsen varit underbara, likaså mina POP-jeans som råkade köpas i en storlek för stort (tur i oturen).
    Du ska ju dessutom vara gravid under våren/början av sommaren och då är det perfekt leggingsväder. Jag tycker dessutom att det är skönare att ha gravidleggings som går över magen än att ha mina vanliga eftersom de skär in under magen nu när magen börjar sjunka..
    Har också köpt lite Gina tricot-tunikor och linnen, men räknar inte in dem som mammakläder eftersom jag vet att jag kommer använda dem även efter graviditeten.
    Även JC har sköna långa, stretchiga linnen som man kan ha både som gravid och ogravid, hittade två stycken på rea nu nyligen och de är jättesköna!
  • 25April2010

Jag har köpt en hel del begagnade amningströjor som även kan avvändas då man har stor mage, får lite längre livslängd då. Byxor har jag haft 3 st, 2 par jeans och ett par hängselbyxor.

Sen beor det ju lite på om man har ett jobb då man måste vara fint klädd, själv har jag arbetskläder så jag hinner inte använda mina gravidtröjor så jätte mycket.

Men jag kommer spara min kläder om det skulle bli fler barn i framtiden.

• 25April2010

Kan även tillägga att på slutet blir även mammatröjor för korta, i allla fall på mig och jag är i v.32nu. Har köpt två vanliga stretch-toppar som är väldigt långa på Veromoda, de är supersköna.

• Krake

Är i v. 25:

Det enda jag egentligen köpt är ett par mammabyxor, men det börjar jag ångra. Tycker de halkar och sitter konstigt. Var nog fel storlek från början, så jag har fått sy in dem, men de är fortfarande skumma. Kanske blir det bättre när jag blir större, men jag undrar det...
    Sen köpte jag två BH i början, men det räknas inte riktigt. Passade på när HM hade Sonia Rykiel-underkläder, och det var ett extra plus att jag behövde BH just då eftersom brösten växt. Så jag vet inte om de räknas som mammakläder direkt.
    Men sen beror det väl helt på vilka kläder man redan har. Jag har så pass mycket vida kläder, tunikor och klänningar, att jag nog kommer klara mig utan något mer inköp. Hade klarat mig utan mammabrallorna med, tror jag.
    Kanske att jag skaffar ett par leggings eller så i vår.
  • LillTussa

Linnena (lång modell) från Gina Tricot är att rekommendera! Långa o sköna o slits inte så mycket heller. Ska boo i dem i sommar hade jag tänkt. Använder nu då jeansen börjar glida ned lite, skönt att "täcka" lite innan det börjar vara dags för grav-jeansen. 

Ett tips är ju att spara lite så du kan köpa nya kläder efter liten är född. Det var ganska skönt att köpa fräscht efter 9 månaders valande..
Svar på tråden Mammakläder? Hur mycket?