Varför är det viktigt att jag föder vaginalt?
En av anledningarna till att man vill undvika kejsarsnitt är att det kan bli fysiska komplikationer såsom infektioner och sammanväxningar i buken som kan leda till större problem i framtiden.
Jag som arbetar som sjuksköterska på en kirurgavdelning skulle lätt tänka två ggr innan jag tillät någon operera i min mage. Har sett så många patienter som fått postoperativa komplikationer.
MEN, jag skulle såklart genomgå ett kejsarsnitt om det inte fanns några andra alternativ, som fysiska hinder, barnets välmående eller om man som många verkligen har dåliga erfarenheter av förlossning sedan tidigare och är riktigt rädd för det.
Är svårt att säga till folk hur de ska göra, utan alla får ju ta sina egna upplevelser och väga för och nackdelar.
Jag tycker att du ska fråga läkaren rakt ut varför han rekommenderar vaginal förlossning så kanske du får mer förståelse också. Kanske finns någon annan anledning också?
Hoppas du känner att det är du i slutändan som får bestämma hur det kommer att bli och inte ngn annan som övertalat dig.
Lycka till