• dunderk

Hur får jag min 2,5 åring att plocka undan sina leksaker?

Min son på 2,5 år plockar varje dag ut sina leksaker från sitt rum till vardagsrummet.

Vi har försökt allt för att få honom att plocka in dem igen i sitt rum. 

Vi säger åt honom att när man lekt färdigt med en sak så lägger man tillbaka den i hyllan.

Vi har provat med "en morot" och "straff" (och med det menar jag INTE fysiskt eller psykiskt). Utan mer att vi tar bort leksaker och dylikt. Jag antar att han inte är tillräckligt gammal för att förstå konsekvenser.

Vi har försökt med att vi hjälps åt hela familjen, men detta funkar inte heller. Han tar in typ två saker sen sätter han sig och leker istället.

På dagis är han jätte duktigt och plockar undan efter sig.

Nu undrar jag om någon har tips på hur vi kan göra det roligt för honom att plocka undan sakerna.

• Svar på tråden Hur får jag min 2,5 åring att plocka undan sina leksaker?
  • Blå Flygare

Min dotter (3½) kollar på pippi och i den sjunger de "städa, städa varje fredag och så varje jul, för det tycker jag är kul" Den sjunger vi och så hjälps vi åt. Hon tycker också om att räkna, så jag ber henne ta undan t.ex fyra saker. Då tycker hon det är så kul att räkna saker att hon gör det om och om igen

• vittra

Menar du på allvar att du ska tvinga en 2-åring att plocka undan efter sig?
    Ursäkta, men sänk kraven snälla du.

Så små barn kan givetvis bidra genom att få hjälpa till att plocka undan, och då kan man tex uppmuntra genom att göra det själv och sätta sig ner på samma nivå som barnet. Men att stå med armar i kors och domdera om hur stökigt det är och skälla på en 2-åring att städa kan du ju glömma... tror inte ens mina ögon när du säger att ni straffar honom för att han inte plockar undan!

Tänk på att,
    en 2-åring har inte tålamod att städa undan två ton leksaker.
    en 2-åring förstår inte varför han ska städa.
    en 2-åring behöver bli stimulerad och ha roligt, blir det stimulerande att plocka undan kommer han också att vilja hjälpa till.
    en 2-åring har varken konsekvensförståelse eller långtidstänkande.
    en 2-åring vill vara delaktig.

Genom att göra sitt barn delaktig kan man också få dem att hjälpa till, men det är du som måste ta initiativet och ansvaret, inte ditt barn!

• dunderk
    vittra skrev 2010-02-26 15:03:55 följande:
    Menar du på allvar att du ska tvinga en 2-åring att plocka undan efter sig?Ursäkta, men sänk kraven snälla du.Så små barn kan givetvis bidra genom att få hjälpa till att plocka undan, och då kan man tex uppmuntra genom att göra det själv och sätta sig ner på samma nivå som barnet. Men att stå med armar i kors och domdera om hur stökigt det är och skälla på en 2-åring att städa kan du ju glömma... tror inte ens mina ögon när du säger att ni straffar honom för att han inte plockar undan!Tänk på att,en 2-åring har inte tålamod att städa undan två ton leksaker. en 2-åring förstår inte varför han ska städa.en 2-åring behöver bli stimulerad och ha roligt, blir det stimulerande att plocka undan kommer han också att vilja hjälpa till.en 2-åring har varken konsekvensförståelse eller långtidstänkande.en 2-åring vill vara delaktig.Genom att göra sitt barn delaktig kan man också få dem att hjälpa till, men det är du som måste ta initiativet och ansvaret, inte ditt barn!
    Jag står INTE med armarna i kors och domderar och jag skäller INTE på honom.
    Du kanske ska läsa lite noggrannare och kom med tips istället då om du tycker att det jag gör är fel. För det är ju det jag frågar om. Jag ber inte om nåt jävla påhopp.
  • dunderk
    Blå Flygare skrev 2010-02-26 14:53:07 följande:
    Min dotter (3½) kollar på pippi och i den sjunger de "städa, städa varje fredag och så varje jul, för det tycker jag är kul" Den sjunger vi och så hjälps vi åt. Hon tycker också om att räkna, så jag ber henne ta undan t.ex fyra saker. Då tycker hon det är så kul att räkna saker att hon gör det om och om igen
    Tack för tipset.

Vilken Pippi film är det?
  • UngMorsa

Min dotter på 2,5 städar när hon känner för det
    Hon är för liten för att förstå och har inte tålamod att hålla på och plocka efter sig. Ibland däremot kan hon få små ryck och städa på som 17. Jag försöker bara att göra det till någonting roligt.

• Liljan77

Vi har alla alltid hjälpts åt med all städning.
    När de gäller jacobs leksaker,så leker vi medan vi plockar undan.
    Tex...de ligger klossar utspridda...då ska jag äta upp dem...å de vill ju inte jacob utan då kommer han i full fart å lägger dem i lådan där de ska vara.
    Nu e han 4år å oftast räcker de att påminna honom om att plocka undan efter sig,men ibland så kommer mammas mage å vill ha leksaker =0)

Kan man göra städningen till en lek så blir de roligare.
    Nu har vi börjat att använda oss lite av konsekvens,men än så länge så går de lång tid mellan gångerna då de behövs.*ta i tra*
    Straff tror jag inte på,men konsekvens å lagom dos.Å då inte före 4års ålder.Då förstår ju barnen de man förklarar.

• kutiom

Ja, städningen ligger på de vuxna men... hör med dagis hur de gör, något tips borde du ju kunna komma med. Att göra det gemensamt är självklart sen kanske du kan göra det till någon form av tävling - det brukar funka med min dotter...

• Martina1

Man hjälps åt och är envis och ger tonvis med uppmuntran och försöker göra det glatt. Det är mer ansträngande att få en så liten att städa än att bara göra det själv, men jag tycker ändå det är viktigt att man gör det tillsammans inför framtiden.

• vittra
    dunderk skrev 2010-02-26 15:40:15 följande:
    Jag står INTE med armarna i kors och domderar och jag skäller INTE på honom. Du kanske ska läsa lite noggrannare och kom med tips istället då om du tycker att det jag gör är fel. För det är ju det jag frågar om. Jag ber inte om nåt jävla påhopp.
    Tycker fortfarande du lägger för stort ansvar när du förväntar dig att en så liten ska klara av ett så oerhört stort ansvar. Kanske behöver läsa på lite på hur en 2-åring egentligen är utvecklad... du säger ju själv att du straffat honom! Det är ju helt vansinne!
Svar på tråden Hur får jag min 2,5 åring att plocka undan sina leksaker?