• Anonym (undrande mamma)

Ngn som haft småbarn emd hårda lyfkörtlar i bakhuvudet en längre tid?

Mitt barn är 2 år och har sedan drygt 1 år tillbaka 2 svullna lymfkörtlar i bakhuvudet bakom öronen ungefär fast en bit bakåt där nacken övergår i bakhuvud. Har bett flera olika läkare det senaste året känna på dem och de har alla sagt det är normalt småbarn har svullna körtlar där efter infektioner.

Men mitt barn har haft dem över 1 år nu! De är precis lika stora hela tiden.

Nu ordnade jag en tid till VC då jag tycker man bör undersöka detta lite närmare.
    Det står överallt där man läser att körtlarna ska gå tillbaka då barnet är friskt från infektionen,inom 3-4 veckor. Så jag börjar undra nu...

Ngn som har ett friskt barn med samma sak?

• Svar på tråden Ngn som haft småbarn emd hårda lyfkörtlar i bakhuvudet en längre tid?
  • Lady Gaga

Min dotter hade när hon var bebis (fyller 3 i april) Jag vet faktiskt inte om de är kvar. Ska kolla imorgon. Dock har hon en mitt på halsen en bit nedanför höger öra och den har hon haft sen hon var 9 månader. Dom passade på att röntga den när de ändå gjorde en mr av andra orsaker.

I used to be Hikaru before I got run over.
  • Lady Gaga

Glömde nämna att lillasyster har i nacken och det är ingen som har reagerat på det heller. Hon är 10 månader nu.

Jag råkar vara sjukvårdutbildad själv så jag frågade en onkolog (cancerläkare) jag känner om svullna lyfmkörtlar och barn. Jag beskrev mitt barns symtom och hon sade att hon hade tagit prov från dem eftersom man ju är så försiktig då det gäller ens egna barn och att det är så läskiga sjukdomar man vill utesluta (leukemi/lymfom). Men hon påpekade det var osannolikt det var ngt eftersom han haft det så länge och de inte växt och att han är så liten att t ex lymfon är mkt ovanligt i den åldern.

Men -jag tycker de flesta läkare jag träffat är lite nochiga och rycker på axlarna åt det och säger det är vanligt hos småbarn??

Jag går på vad onkologen sade-för säkerhets skull ska vår husläkare få undersöka och då det är en bra läakre som tar folk på allvar så kommer hon säkert lyssna på mig. Sedan får de tycka jag är nojig då sade onkologen men hon sade hon hade gjort samma sak!

På growing people står det man ska följa upp körtlar som är kvar mer än 1 månad? Men ingen läkare jag träffat har gjort det!

Konstigt....Tur man är handlingskraftig själv då.

• Lady Gaga
    Anonym (undrande mamma) skrev 2010-02-26 22:17:38 följande:
    Jag råkar vara sjukvårdutbildad själv så jag frågade en onkolog (cancerläkare) jag känner om svullna lyfmkörtlar och barn. Jag beskrev mitt barns symtom och hon sade att hon hade tagit prov från dem eftersom man ju är så försiktig då det gäller ens egna barn och att det är så läskiga sjukdomar man vill utesluta (leukemi/lymfom). Men hon påpekade det var osannolikt det var ngt eftersom han haft det så länge och de inte växt och att han är så liten att t ex lymfon är mkt ovanligt i den åldern. Men -jag tycker de flesta läkare jag träffat är lite nochiga och rycker på axlarna åt det och säger det är vanligt hos småbarn?? Jag går på vad onkologen sade-för säkerhets skull ska vår husläkare få undersöka och då det är en bra läakre som tar folk på allvar så kommer hon säkert lyssna på mig. Sedan får de tycka jag är nojig då sade onkologen men hon sade hon hade gjort samma sak! På growing people står det man ska följa upp körtlar som är kvar mer än 1 månad? Men ingen läkare jag träffat har gjort det! Konstigt....Tur man är handlingskraftig själv då.
    Absolut ska man följa sina egna instinkter. Båda mina barn har/har haft kontakt med onkologen.
    Lady Gaga skrev 2010-02-26 22:25:13 följande:
    Absolut ska man följa sina egna instinkter. Båda mina barn har/har haft kontakt med onkologen.
    Men inte för körtlarna eller?
  • Lady Gaga
    Anonym (undrande mamma) skrev 2010-02-26 22:30:51 följande:
    Men inte för körtlarna eller?
    nej, det har varit andra orsaker.
    Lady Gaga skrev 2010-02-26 22:32:12 följande:
    nej, det har varit andra orsaker.
    Hoppas dina barn är friska nu då!
  • Anonym

Min brorsdotter har sånna. Det har hon haft i ca åtta månader nu.
    Hon har tagit prover på dem "för säkerhets skull", men det visade inget.

Tydligen vanligt med svullna körtlar där, men det är klart att det är skönt att ha kollat upp det ordentligt så man vet säkert att det är det det är.

• Anonym

Glömde säga att hon hade borelia, och det var nog därför de svullnat upp.

Anonym skrev 2010-02-26 22:38:21 följande:
    Min brorsdotter har sånna. Det har hon haft i ca åtta månader nu.Hon har tagit prover på dem "för säkerhets skull", men det visade inget.Tydligen vanligt med svullna körtlar där, men det är klart att det är skönt att ha kollat upp det ordentligt så man vet säkert att det är det det är.
    hur gammal är hon?

Mitt barn har inte haft borrelia, bara varit extremt mkt sjuk förra året isamband med dagisstart. Det var då de här körtlarna kom, fröst den ena sedan den andra. Han avr snuvig i princip hela vintern/våren och sedan på sommaren var det bra. Nu under hösten/början på året har det varit lugnare och därför trodde jag dessa körtlar skulle försvinna.

Samtidigt har jag en vuxen bekant som har en sådan körtel i bakhuvudet hon haft mkt länge...så tydligen kan man ha det efter svåra infektioner??
Svar på tråden Ngn som haft småbarn emd hårda lyfkörtlar i bakhuvudet en längre tid?