• zingoalla

Ni utan tvättstuga

Ni som inte har en tvättstuga i ert hus, vad har ni för smarta lösningar på tvättproblmet?

Vi har tvättmsakin o torktumlare i badrummet men ingenstans att hänga tvätten.Som det är nu så hänger vi den på torkställning i vardagsrummet.
    Det ligger alltid högar med ren tvätt på matbordet, då av någon lustig anledning vi är för lata för att plocka in det i garderoberna när det är torrt.

Är ute efter lite tips o ideér.

Sommartid är det ju inga problem då hänger vi tvätten ute, eller jo högarna på matbordet är ju fortfarande kvar.,

• Svar på tråden Ni utan tvättstuga
  • Dixie

nja, vi har tvättstuga - men de där tvätthögarna känner jag igen ( i soffan i allrummet) - men jag har tänkt köpa varsin korg till varje familjemedlem, så fort jag tar ner tvätt eller tar ut från torktummlaren så ska jag lägga det i korgarna och in på resp. rum! (det låter bra i teorin! )

• zingoalla
    Dixie skrev 2010-02-26 23:17:23 följande:
    nja, vi har tvättstuga - men de där tvätthögarna känner jag igen ( i soffan i allrummet) - men jag har tänkt köpa varsin korg till varje familjemedlem, så fort jag tar ner tvätt eller tar ut från torktummlaren så ska jag lägga det i korgarna och in på resp. rum! (det låter bra i teorin! )
    har oxå tänkt den tanken att ha korgar på nån hylla i vardagsrummet, då försvinner ju liksom högarna från bordet iaf.Fast vårt vardagsrum e ganska litet,
  • Mochride

Det finns torkställningar man kan hänga i taket och ha ovanför badkaret, det hade vi i vår förra lägenhet. Vi hade ingen annanstans att hänga tvätten så för oss var det jättebra, vi hade inte ens en torktumlare då. 

• Dixie

TS - fast varför ska du ha korgarna i vardagsrummet? 

• Shmone

Vi har visserligen tvättstuga/förråd. Men det är så trångt därinne att man kan fetglömma att hänga/vika/ eller förvara tvätt därinne. Vi har ena tvättkorgen i köket pga bristen på plats.

Vi bor utomlands på breddgrader där man kan torka tvätt nästan året runt. O för regniga veckor har vi en tumlare. När det är regnigt låter vi helt sonika bli att tvätta sånt som inte kan tumlas.

Rentvätten hamnar i en hög i soffan o tas i regel hand om inom nån timma efter två efter att den har hamnat där för jag står inte ut med att barnen rutschar i rentvätten.

Har ni inte plats att hänga en takhängd torkställning ovanför tvättmaskinen i badrummet? Det skulle ju få bort litegrand i alla fall...

• Lysmasken

Haha känner mig i så väl i tvätthögarna, både rent å smutsigt.
    Vi har en tvättstuga i källaren men då man har 2 barn å den minsta är 2 år så vill jag inte lämna dom själva på övervåningen.
    Samt att i tvättstugan så har jag inga bord där jag kan stå å vika tvätten. Tänkt däremot i framtiden har korgar som man kan sortera till varje person samt att man ska kunna stå vika å stryka där nere.

Men som sagt så ligger det nu i högar på fin bordet samt i några stora ikea/ge-kås påsar.
    Vill ju ha bort det så fort det är torrt men när man tänker börja så är det alltid något som kommer i emellan.

• Kegge

Ja vet jag vet!
    Sluta vara lata å lägg in tvätten på engång LATMASKAR! {#lang_emotions_tongue_out}

Hehe känner igen det!
    Vi har tvättställning över badkaret sen hade vi en på golvet i badrummet oxå...
    Ja tvätten från ställningen över badkaret blev vikt då man duschar där ju toppen sen lades det uppe på ställningen på golvet som tillslut började svikta...
    Sen blev jag sur på mig själv så tog bort ställningen på golvet å då hade jag ingenstanns å lägga tvätten förutom på gummans skötbord å ja där kunde det ju inte ligga så vips hamna kläderna där de skulle!

Dit vi ska flytta finns inte heller nån tvättstuga men ett torkskåp så där lär det hänga tvätt jämt!

Nä det är bara å vara duktig när man har tid å lägga det där det ska vara!

♥~♥ Son 070630 ♥ ~♥~♥ Dotter 090710! ♥~♥
  • zingoalla
    Dixie skrev 2010-02-27 15:09:49 följande:
    TS - fast varför ska du ha korgarna i vardagsrummet? 
    Hmm, helt enkelt fölr det är där jag står o viker ihop kläderna när dom är torra eftersom torkställningen står där
  • zingoalla

ja visst hade det varit enklast att bara lägga in det när det är klart, det har jag tänkt i många år nu...

Ang torkställning i badrummet så har vi en ställning över badkaret men jag tycker tvätten luktar unket när den hängt där eftersom det blir så fultigt av tumlaren, å där har jag inte heller någon plats att stå å vika

• EmmAhh

Jag har inget problem med att förflytta ren tvätt till rätta stället, men stör mig på att ha de på tork i nåt av våra rum. Ett tips är att tvätta mycket under samma dag, för då slipper du ha torkställningar framme hela tiden. Tvätta exempelvis 1 gång i veckan också tvättar du allt eller så gott som allt då.

• myran82

Vi hänger vår tvätt i gästrummet på en torkställning, men får se hur vi kommer att göra nu när det blir en barnrum.

Iallafall så viker jag varje plagg efer att jag har tagit ner det från ställningen, på det viset känns det inte som så mycket tvätt som om allt hamnar i en hög först.
    Sambon lägger allt i en hög och då känns det som ett evighetsgöra *hehe*

Svar på tråden Ni utan tvättstuga