• Anonym

fuktskadat badrum i nya huset......

vi köpte vårat hus för knappt ett år sedan och upptäckte för ca 5 månader sedan att väggen i hallen, som vetter mot badrummet, var blöt.detta upptäcktes då vi bytte innerdörr dvs gjorde åverkan på väggen. eftersom vi skulle få barn om två veckor så frågade vi försäkringsbolaget om det kunde vänta med att återställa badrummet till i februari, vilket inte var några problem för det var ingen risk för mögel och i februari kunde vi bo i mina förälrars hus.
    anledningen till skadan var att tidigare ägare låtit renovera badrummet men då "missades" fuktspärren av "företaget" som då gjorde om badrummet.företaget finns inte idag.

försäkringsbolaget sa att trots vår fullvärdes försäkring så kommer det att kosta oss ca 10-15000 kr.vi fick välja kakel för 400kr/m2.

nu har dom rivit badrummet och det står en avfuktare där och nu är summan vi ska stå för uppe i 45-50 tusen kr.

detta är ödesdigert för oss och vi vet inte vart vi ska vända oss för att driva detta mot säljaren då detta är ett dolt fel!!!

hjälp vad gör man!!

• Svar på tråden fuktskadat badrum i nya huset......
  • Anonym (hus bekymmer)

Det beror på. Detta är ju ett fel som inte tordes finnas med tanken på husets ålder och skick (dvs nytt badrum). De som renoverade badrummet kan ni inte komma åt, då de har gått i konkurs. Då kommer fråga nr 2. Har ni gjort besiktning på huset? Och har ni tecknat en dålda fel försäkring?

• Anonym

Var det ett företag som hade renoverat badrummet och besiktningen godkännt detta är det inte säkert ni får det som dålt fel.
    Det fick inte vi när vi hade vattenläcka i köket.

• Anonym (ts)

vi gjorde inte någon besiktning när vi köpte huset och vi har inte någon doldafel försäkring.enligt säljaren var det ett företag som gjort om badrummet men med tanke på att företaget inte finns så tror jag inte det.

ett dolt fel är något som inte upptäcks på en besiktning utan endast genom att göra åverkan på huset så även om vi haft en besiktningsman vid köpet så hade han inte hittat nåt

• riboflavin

En såpass allvarlig fuktskada hade troligen upptäckts om ni anlitat en besiktningsman, en av  grejerna de "ska" kolla är just fukt i väggar och golv kring badrum, och runt installation av ex tvättmaskin och diskmaskin.

Jag vill inte verka elak, men 50.000 kr är inte mycket pengar när det kommer till ett hus, hur har ni tänkt med buffert? en försäkring i dag täcker inte tillräckligt mycket för att man ska kunna luta sig tillbaka på den (som ni så tragiskt har upptäckt....)
    Tyvärr blir ni nog tvungna att bita i det sura äpplet och betala, eller stå utan badrum.
    Rycker synd om er men hoppas att nu lär er en läxa av det här, och funderar över hur ni ska göra för att få ihop en buffert, så att den här typen av utgifter inte behöver tvinga er från huset.
  • Anonym (...)

Hur kan man gå å köpa ett hus innan man har besiktigat det? Har man "råd" att köpa hus så har man råd att lägga några tusen på en besiktning! Och heller inte teckna en doldafelförsäkring. Är det inte nån i er närhet som sagt att ni kanske skulle besiktiga det innan ni köpte huset? Ja hoppas att det löser sig för er på något sätt, men jag tror att ni får lov att betala detta själva.

• längtar och väntar

Det är ju så att det är ni som köpare som är skyldiga att kontrollera huset innan ni köper det! Det är inget ni kan komma i efterhand och kräva någon annan på! Jo, om ni hade gjort en besiktning och saker missats där, då hade ni kunnat gå vidare med det. Nu får ni bita i sura äpplet, tyvärr, men så är det.

• varmchoklad

Nej! Ni borde kontakta mäklaren. Detta ska ni INTE behöva stå för- att inte använda godkänd fuktspärr vid renovering i våtrum är olagligt och den som gjort arbetet i badrummet bör stå för kostnaden. Jag är övertygad om att ni kan gå vidare med detta! Det fanns nyligen ett liknande fall från Staffanstorp där ett par köpt en villa som var hiskeligt fuktig i badrummet, kaklet var klistrat direkt på väggen och det rann vatten rakt igenom... Jag ska försöka googla, minns inte alla detaljer men det är värt ett försök. Läste om detta i sydsvenskan för ett tag sedan och den som renoverat villan (och sålt den) blev ersättningsskyldig i det fallet.

• längtar och väntar
    varmchoklad skrev 2010-02-27 20:52:58 följande:
    Nej! Ni borde kontakta mäklaren. Detta ska ni INTE behöva stå för- att inte använda godkänd fuktspärr vid renovering i våtrum är olagligt och den som gjort arbetet i badrummet bör stå för kostnaden. Jag är övertygad om att ni kan gå vidare med detta! Det fanns nyligen ett liknande fall från Staffanstorp där ett par köpt en villa som var hiskeligt fuktig i badrummet, kaklet var klistrat direkt på väggen och det rann vatten rakt igenom... Jag ska försöka googla, minns inte alla detaljer men det är värt ett försök. Läste om detta i sydsvenskan för ett tag sedan och den som renoverat villan (och sålt den) blev ersättningsskyldig i det fallet.
    Fast har man inte gjort någon besiktning så får man väl bita i det sura äpplet? Som köpare har du då inte fullgjort din plikt!
  • varmchoklad

Tillägg till  min ovanstående kommentar: På Annehem i Lund upptäcktes fuktskador på nybyggda hus och entreprenören (NCC) blev skadeståndsskyldig och fick både ersätta villaägaren med annat boende under reparationstiden samt stå för hela kostnaden av fuktsanering.

Mitt tips till dig är att du kontaktar villaägarnas riksförbund, de har jurister och sakkunniga som man kan fråga gratis.

• Anonym (ts)

varmchoklad!

tack så mycket det ska jag verkligen göra!!!!

Svar på tråden fuktskadat badrum i nya huset......