• Alexi

Gravida som inte äter fisk?

Finns det andra gravida här som är allergiska eller av andra skäl inte äter fisk och skaldjur alls? Äter ni några tillskott på något sätt för att kompensera det nyttiga fettet som finns i fisk? Jag läste just på Livsmedelsverket följande:
    "Om du aldrig äter fisk kan du få för litet av en viss sorts omega 3-fett (DHA), som behövs under graviditeten. Rådgör därför med din barnmorska om du aldrig äter fisk."

Har inget minne av att jag åt något extra under min förra graviditet för att kompensera detta. Gör ni?

• Svar på tråden Gravida som inte äter fisk?
  • Krake

Jag kan inte svära på detta, men borde inte nötter vara en bra ersättning?

• Alexi

Är allergisk mot det också.

Krake skrev 2010-02-27 15:25:55 följande:
    Jag kan inte svära på detta, men borde inte nötter vara en bra ersättning?
  • Alexi

Jo, jag har funderat på det, vet att linfröolja är bra. Men undrade ju lite om andra anvnder sånt. Dessutom är just linfröprodukter lite jobbiga då de har så dålig hållbarhet.

far skrev 2010-02-27 15:03:26 följande:
    Googla vet jag. Kanske det här kan vara nånting: www.svensktkosttillskott.se/produkter/flaxsee...
  • trebarsmamma

jag har fått fyra barn och har aldrig ätit fiks eller skaldjur, inge omega 3 häller, mina barn är friska, smarta

• josen 1

jag äter varken fisk eller skaldjur och min bm sa att det inte var någon fara. Jag tar dock 2*1g omega3 varje dag vilket hon sa var jättebra. Viss forskning tyder på att barns hjärna behöver omega3-fetterna för att utvecklas och därför känner jag mig trygg med att ta omega3.

• Alexi

Det äter jag. Är det samma vitaminer alltså?

enlitenbitkaka skrev 2010-02-27 16:00:45 följande:
    Avokado då?
  • Alexi

Men är de du tar inte gjorda på fisk då? Vilka är det du tar?

josen 1 skrev 2010-02-27 16:23:27 följande:
    jag äter varken fisk eller skaldjur och min bm sa att det inte var någon fara. Jag tar dock 2*1g omega3 varje dag vilket hon sa var jättebra. Viss forskning tyder på att barns hjärna behöver omega3-fetterna för att utvecklas och därför känner jag mig trygg med att ta omega3.
  • enlitenbitkaka
    enlitenbitkaka skrev 2010-02-27 16:40:20 följande:
    Avokado innehåller det nyttiga fleromättade fettet som även återfinns i den feta fisken.
    My bad - avokado innehåller enkelomättat fett, fisk innehåller fleromättat. Men det är båda nyttiga fetter som man bör äta regelbundet :)
Svar på tråden Gravida som inte äter fisk?