• Anonym (gv)

Kan han bestämma att sonen inte ska ha fotbroms?

Kanske knasig fråga här inne, men vill fråga anonymt.

Min 11-åriga sons pappa har lovat att skaffa sonen en cykel nu till våren. Toppen tycker jag, då han inte hjälper till praktiskt öht och väldigt sällan ekonomiskt utöver det symboliska underhållet.
    Men nu har pappan hittat en billig och bra cykel, som tyvärr inte har fotbroms. Jag undrar nu, är jag gammalmodig som vill att sonen inte bara ska ha handbroms? Kan pappan bestämma det sådär rakt av?
    Jag har sagt till pappan på ett sakligt sätt att jag tycker det skulle kännas säkrare om han hade fotbroms, men pappan tycker det är nonsens. 
    Pappan bor på annan ort och träffar sonen några ggr per år, och har alltså inte något kontinuerligt ansvar för sonen i hans vardag. Jag upplever att jag har detta ansvar helt ensam, och vill därför minimera risker där jag kan - men självklart vill jag inte vara mer hönsig än nödvändigt så nu frågar jag er proffstyckare här
  • Svar på tråden Kan han bestämma att sonen inte ska ha fotbroms?
  • Anonym

när jag var 11 år hade jag cykel utan fotbroms.....inga problem alls..man är ju ganska stor när man är 11 år...

• FrkSommar

Jag klarade mig också bra utan fotbroms som 11 åring, givetvis efter tydliga instruktioner och "uppkörning" men om du nu tycker att det är viktigt så kanske ni kan hjälpas åt, kan du lägga in mellanskilnaden så att pojken får en cykel med fotbroms?

• Anonym (gv)

Tack för ditt svar! Finns det kanske inte cyklar med fotbroms för 11-åringar, numera? Pappan säger att det inte finns ,men det trodde jag bara han hittade på....kanske han har rätt? När jag var 11 år var det inte tal om att inte ha fotbroms. Men det var på 1980-talet, det är ju ett tag sedan

• Anonym (gv)
    FrkSommar skrev 2010-02-27 19:02:16 följande:
    Jag klarade mig också bra utan fotbroms som 11 åring, givetvis efter tydliga instruktioner och "uppkörning" men om du nu tycker att det är viktigt så kanske ni kan hjälpas åt, kan du lägga in mellanskilnaden så att pojken får en cykel med fotbroms?
    Tack för ditt svar också! Se svar ovan
  • Anonym (3)

Jag har tre döttrar. Det är bara den äldsta på 17 år som har handbroms. 14-åringen har extremt dålig motorik så jag vägrar släppa iväg henne på en cykel utan fotbroms. Och 10-åringen tycker jag är alldeles för liten för handbroms.

Min egen cykel har fotbroms och den är 28", så det har inte med storleken att göra. Snarare beror det på vilken modell man vill ha.

• Anonym (gv)
    Anonym (3) skrev 2010-02-27 21:12:05 följande:
    Jag har tre döttrar. Det är bara den äldsta på 17 år som har handbroms. 14-åringen har extremt dålig motorik så jag vägrar släppa iväg henne på en cykel utan fotbroms. Och 10-åringen tycker jag är alldeles för liten för handbroms. Min egen cykel har fotbroms och den är 28", så det har inte med storleken att göra. Snarare beror det på vilken modell man vill ha.
    lite så jag tänker också. Sonen är väldigt ovan vid trafik, har inte cyklat mycket, och har halvdålig motorik och dålig impulskontroll. Så jag kommer definitivt att känna mig tryggare med fotbroms. Tack för svar!
  • Anonym

Ta cykeln, salj den, kop en ny- med fotbroms.

• Anonym (3)
    Anonym (gv) skrev 2010-02-27 21:30:44 följande:
    lite så jag tänker också. Sonen är väldigt ovan vid trafik, har inte cyklat mycket, och har halvdålig motorik och dålig impulskontroll. Så jag kommer definitivt att känna mig tryggare med fotbroms. Tack för svar!
    Se om du kan hitta en cykel med fotbroms till ungefär samma pris och visa den för pappan. Om du är diplomatisk och vänlig i tonen så kanske ni kan ha en dialog och komma överens.
  • Yarrow

När jag va 11 fick jag min första cykel utan fotbroms. Visst cyklade jag omkull några gånger men det hade jag gjort med en cykal med fotbroms med.
    Ungar slår sig, så är det bara.

• Anonym (gv)
    Anonym skrev 2010-02-27 21:49:34 följande:
    Ta cykeln, salj den, kop en ny- med fotbroms.
    Fint förslag Gillar det - men om sonen redan fått hojen och gillar den, blir det ju svårare.
Svar på tråden Kan han bestämma att sonen inte ska ha fotbroms?