• Takhiza

Vad har hänt med min dumlefluff? HJÄLP! Snabba svar tack

Den är liksom klumpig med vätska... hjälp?? Den vägrade liksom bli tjock o nu är ser den... hemsk ut!!

• Svar på tråden Vad har hänt med min dumlefluff? HJÄLP! Snabba svar tack
  • FrkSommar

Vad är en dumlefluff... låter som något underbart ätbart!!!
    Skiter i hur det ser ut som det smakar som det låetr!!
    Ge mig recept tack!!!

Snääääälla!

• Alcarinque

Låter som att den skurit sig. Är den grynig liksom?

♥ Alva 0603 ♥ BF 1007 ♥
  • MayaS

Den har skurit sig... troligtvis har den inte varit ordentligt kall innan du vispade den... eller så har grädden varit för varm (kokat) innan dumlen smält.

• Takhiza

Alltså halva vätskan har blivit till en smörig massa medans resten ff. är helt rinnig (typ vatten)

• Smulan1979

Låter som att den har skurit sig. Var den riktigt kall när du började vispa den? Man ska helst låta den stå kallt flera timmar. Jag brukar ha den i kylskåp över natten.

• Smulan1979
    FrkSommar skrev 2010-02-27 19:13:10 följande:
    Vad är en dumlefluff... låter som något underbart ätbart!!! Skiter i hur det ser ut som det smakar som det låetr!! Ge mig recept tack!!! Snääääälla!
    Smält 180g dumle i 3 dl grädde (obs! inte koka). Låt stå i kylskåp tills det är riktigt kallt. Sen vispa. Hur enkelt som helst
  • Alcarinque

Du kanske har vipsat den för länge? Ibland tycker jag att det är på håret att den inte ska skära sig...

♥ Alva 0603 ♥ BF 1007 ♥
  • Klant och Fjant
    Takhiza skrev 2010-02-27 19:16:06 följande:
    Den kokade inte o har stått 3h i kylen :S
    Minst 6 timmar i kylen brukar jag ha, helst över natten.
  • Takhiza

ingen som har en bild på hur de ska se ut?
    Tänkte om de vispats på toppen men ej i botten och de är därför de ser ut som de gör? Hur ska de smaka? :P Har det en smörig smak eller...?? 

• Michisen

Sist jag gjorde dumlefluff så var det ingen idé att försöka vispa förrän efter tolv timmar i kylen, dvs över natten.

Ge fanken i fluffet tills imorgon. Hade du tänkt ha det ikväll så är det ju träligare. :/

• Takhiza

Skulle inte ha de förrens imorgon men nu är de liksom kört och ingridienserna slut..
    Skulle haft de i sonens födelsedagstårta i morgon. Gästerna kommer klockan 1

Någon som har något annat förslag på tårtingredienser som inte innebär tråkig banan/vanlijkräm?

• Michisen
    Takhiza skrev 2010-02-27 19:34:15 följande:
    Skulle inte ha de förrens imorgon men nu är de liksom kört och ingridienserna slut.. Skulle haft de i sonens födelsedagstårta i morgon. Gästerna kommer klockan 1Någon som har något annat förslag på tårtingredienser som inte innebär tråkig banan/vanlijkräm?
    Det behöver inte vara kört, om du inte hällt ut det. Ställ det i kylen och försök vispa det imorgon.

Annars kan du ju ha fruktdessert på burk i tårtan - eller klyftade mandariner, blåbär, hallon, riven choklad... Finns tusen tårtingredienser.
  • Takhiza
    Michisen skrev 2010-02-27 19:35:36 följande:
    Det behöver inte vara kört, om du inte hällt ut det. Ställ det i kylen och försök vispa det imorgon.Annars kan du ju ha fruktdessert på burk i tårtan - eller klyftade mandariner, blåbär, hallon, riven choklad... Finns tusen tårtingredienser.
    Skulle ju vilja ha något som sonen verkligen diggar och som inte tillhör de "gammla vanliga" Ena lagret på ena tårtan kommer bli hallongrädde och i den andra banan. Med vad ska man ha till?? Var ruskigt sugen på fluffen men tyvärr hällde jag ut den i all frustration :P
  • Michisen
    Takhiza skrev 2010-02-27 19:43:28 följande:
    Skulle ju vilja ha något som sonen verkligen diggar och som inte tillhör de "gammla vanliga" Ena lagret på ena tårtan kommer bli hallongrädde och i den andra banan. Med vad ska man ha till?? Var ruskigt sugen på fluffen men tyvärr hällde jag ut den i all frustration :P
    Ingen kvällsöppen butik i närheten där du kan köpa nya ingredienser och göra om och låta bli den tills i morgon?

Hallongrädde, banan - chokladpudding?

Lite gammalt vanligt behöver inte vara helfel ändå, tårta blir det ju till slut!
  • Takhiza
    Michisen skrev 2010-02-27 19:48:51 följande:
    Ingen kvällsöppen butik i närheten där du kan köpa nya ingredienser och göra om och låta bli den tills i morgon? Hallongrädde, banan - chokladpudding?Lite gammalt vanligt behöver inte vara helfel ändå, tårta blir det ju till slut!
    Haha nej tyvärr bor vi mitt ute i ingenstanns så attans!

Jajo, tårta blir det men vid varje tårt tillfälle brukar de bli banan, vanligkräm eller banan, chokladmousse.
  • Julienne

Skakar liv i den här tråden lite; Jag behöver hjälp! Mitt Dumlefluff fluffar inte till sig. Smälte dumlen i grädde på eftermiddagen och tänkte vispa det nu då jag har ont om tid imorgon. Men det händer inget! Ska jag ställa tillbaka grädden i kylen över natten eller måste jag börja om från början? Har vispat i 10 min och det är lika löst fortfarande?!? Och jag var så noga att det inte skulle koka, bara värmde så Dumlen smälte...... HJÄLP!

• ToK
    Julienne skrev 2010-06-10 19:36:43 följande:
    Skakar liv i den här tråden lite; Jag behöver hjälp! Mitt Dumlefluff fluffar inte till sig. Smälte dumlen i grädde på eftermiddagen och tänkte vispa det nu då jag har ont om tid imorgon. Men det händer inget! Ska jag ställa tillbaka grädden i kylen över natten eller måste jag börja om från början? Har vispat i 10 min och det är lika löst fortfarande?!? Och jag var så noga att det inte skulle koka, bara värmde så Dumlen smälte...... HJÄLP!

Den är antagligen inte tillräckligt kall. Vet inte om du bara kan ställa in den igen och försöka senare dock.. Jag vispar aldrig innan den har stått 5 timmar i kylen, och då fungerar det alltid för mig. Minst 5 timmar innan man vispar! Helst 6,7 eller över natten.

• Julienne

Ska jag chansa att bara ställa tillbaka det eller har jag "förstört" nåt genom att prova att vispa?

Svar på tråden Vad har hänt med min dumlefluff? HJÄLP! Snabba svar tack