• trädis

Ni som har brytningsfel och använder linser!

jag undrar vad ni betalar för era linser + linsvätska per månad (om ni har månadslinser) eller per 30-pack om ni har endagslinser?

jag vet att det är dyrare när man har brytningsfel, och mina endagslinser ligger som billigast på 400 kr per månad om jag köper över nätet. jag vet att månadslinser blir billigare, men frågan är hur mycket billigare det blir...

världens lyckligaste mamma
  • Svar på tråden Ni som har brytningsfel och använder linser!
  • Ceciliaaa

Nu har mitt ena öga blivit bättre, men jag har fortfarande brytningsfel på det ena,
    minns jag inte helt fel betala jag 1,300 ungefär +/- för mina månadslinser ( för tre månader då) :)

• Cia o krabaten

Beror ju alldeles på märke och var man köper.

Bättre eller sämre linser osv.
    Brukar kosta liiiite mindre på nätet, men det äts upp av frakten tycker jag.
    Plus att man har garantier hos optikern.
    Det mesta man sparar in på är ju undersökningen och det bör man ju göra iaf! Inte minst för sin egen skull...
    Men som exempel i butik:
    Endags: 570:-/mån
    Månads(Standard): 1100:-/6par + vätska 250:-/halvår
    Månads (silikon): 1380:- /6par + vätska 250:-/halvår
    50-100:- billigare på nätet som jag sett, men som sagt tillkommer ju frakt och garanti försvinner...
  • Ellizz

jag betalar ca 2000kr/halvår för mina linser. Men då är det dagånatt linser, så de sitter alltid i ögonen :)

• trädis
    Cia o krabaten skrev 2010-02-27 20:38:16 följande:
    Beror ju alldeles på märke och var man köper. Bättre eller sämre linser osv. Brukar kosta liiiite mindre på nätet, men det äts upp av frakten tycker jag. Plus att man har garantier hos optikern. Det mesta man sparar in på är ju undersökningen och det bör man ju göra iaf! Inte minst för sin egen skull... Men som exempel i butik: Endags: 570:-/mån Månads(Standard): 1100:-/6par + vätska 250:-/halvår Månads (silikon): 1380:- /6par + vätska 250:-/halvår 50-100:- billigare på nätet som jag sett, men som sagt tillkommer ju frakt och garanti försvinner...
    ja mina toriska endagslinser ligger på 570 per månad! men det blir man ju utfattig på i längden.

men 1100 + 250 i vätska på ett halvår lät ju lite mer överkomligt! kan man få det såpass billigt även om man har brytningsfel alltså? för jag får alltid höra att toriska linser är dyrare..

nätet tror jag inte jag satsar på. som du säger så har man ju frakten och det är alltid skönt att kunna gå till en butik om det skulle vara något.
  • trädis
    Ellizz skrev 2010-02-27 20:50:34 följande:
    jag betalar ca 2000kr/halvår för mina linser. Men då är det dagånatt linser, så de sitter alltid i ögonen :)
    ja just det ja, det har jag hört att det finns dygnet-runt-linser. men så dyra
  • fallen angel

jag har brytningsfel på mitt vänstra öga.. började just använda linser för brytningsfel..

jag får betala 800 för mina sammanlagt för båda ögon och för 6 månader

• Cia o krabaten
    trädis skrev 2010-02-27 20:52:24 följande:
    ja mina toriska endagslinser ligger på 570 per månad! men det blir man ju utfattig på i längden. men 1100 + 250 i vätska på ett halvår lät ju lite mer överkomligt! kan man få det såpass billigt även om man har brytningsfel alltså? för jag får alltid höra att toriska linser är dyrare.. nätet tror jag inte jag satsar på. som du säger så har man ju frakten och det är alltid skönt att kunna gå till en butik om det skulle vara något.
    Fast det beror ju på hur ofta man använder
    Max 2-3d/v för att endags ska löna sig, mer än så är det oftast månads som gäller!
    Det finns ju massor av olika linser, men så ska de ju passa på ögat också!
    Men fråga din optiker vet ja?!
    Det är väl inget fel att be om ett billigare alternativ, eller?
  • trädis
    Cia o krabaten skrev 2010-02-27 21:03:56 följande:
    Fast det beror ju på hur ofta man använder Max 2-3d/v för att endags ska löna sig, mer än så är det oftast månads som gäller! Det finns ju massor av olika linser, men så ska de ju passa på ögat också! Men fråga din optiker vet ja?! Det är väl inget fel att be om ett billigare alternativ, eller?
    jo fast det var ingen som upplyste mig om att det var SÅ stor prisskillnad på endags och månads (för mig som aldrig haft linser var det svårt att veta...)

jag ska gå till optikern och höra vad de säger! jag har bara inte lust att betala för en ny utprovning nu bara för att jag inte fick tillräcklig info från början...
  • Cia o krabaten

Har du en seriös optiker behöver du inte betala för mer än en underskning/år, sen ingår resten

• trädis
    Cia o krabaten skrev 2010-02-27 21:11:52 följande:
    Har du en seriös optiker behöver du inte betala för mer än en underskning/år, sen ingår resten
    jo jag går till en stor rikstäckande kedja (du kanske kan gissa ) så det borde funka. dock verkade de gärna vilja klå mig på en ny undersökningsavgift när jag ringde, men jag tror nog jag kan stå på mig...
  • Ellizz
    trädis skrev 2010-02-27 20:53:09 följande:
    ja just det ja, det har jag hört att det finns dygnet-runt-linser. men så dyra
    Men det är det helt klart värt! dock så fuskar jag lite med mina och har de 1,5 månad.. Går bra om man tar ut de efter 3 veckor och gör rent.
    Sån frihetskänsla att slippa pilla med linser varje morgon och kväll
  • mermaid

Har du stort brytningsfel?

Jag har både brytningsfel och närsynthet, men fick hos optikern prova linser som endast korrigerar närsyntheten (den är -3,25 och - 3,75, brytningsfelet är jag inte hundra på hur stort det är) och fick väldigt bra syn på bara det.
    Vill inte köra bil på kvällen när jag har linser (ser helt enkelt bättre med glasögon), men fick fullt godkänt på det också när jag gjorde syntestet med linserna i.

Rätt mycket billigare än att köpa endags som korrigerar brytningsfelet också.

• trädis
    Ellizz skrev 2010-02-27 21:29:21 följande:
    Men det är det helt klart värt! dock så fuskar jag lite med mina och har de 1,5 månad.. Går bra om man tar ut de efter 3 veckor och gör rent. Sån frihetskänsla att slippa pilla med linser varje morgon och kväll
    förstår jag
    fast jag kan tycka det är rätt gott att få ut dem efter en dag. (kanske ovana för mig än så länge?)
    men visst, det är ju lite pyssel med att sätta i och ta ur dem! nu har jag övat upp mig lite, men i början tog det nog en halvtimme vid varje tillfälle
  • trädis
    mermaid skrev 2010-02-27 21:37:01 följande:
    Har du stort brytningsfel?Jag har både brytningsfel och närsynthet, men fick hos optikern prova linser som endast korrigerar närsyntheten (den är -3,25 och - 3,75, brytningsfelet är jag inte hundra på hur stort det är) och fick väldigt bra syn på bara det.Vill inte köra bil på kvällen när jag har linser (ser helt enkelt bättre med glasögon), men fick fullt godkänt på det också när jag gjorde syntestet med linserna i.Rätt mycket billigare än att köpa endags som korrigerar brytningsfelet också.
    jag verkar ha ett udda brytningsfel på nåt sätt... {#lang_emotions_undecided}
    och jag vet att jag är översynt också.
    jag måste ha en lins som korrigerar brytningsfelet då det är DET som besvärar mig mest. jag har provat linser utan denna korrigering, och det var som att gå utan vare sig glasögon eller linser, så det är tyvärr uteslutet...
  • Ellizz

Jag vet inte hur stort mitt brytningsfel är, men har testat linser utan brytingen och då känner jag mig full. Så den korrigeringen måste jag iaf ha :P
    Är väl svårarw att beställa linser över nätet då man har brytningsfel va? Vet att förut försökte jag iaf, men fanns inget som passade helt.
    Och såna här fina färgade linser är bara att glömma, de finns ju med synfel men aldrig med brytningsfel =(

Svar på tråden Ni som har brytningsfel och använder linser!