• Solsken25

Vår lilla prinsessa löper för första gången idag, hur var era honkatter?

Vår lilla sessa blir 1 år i april och igår kväll märke vi att hon började skrika och idag har hon skvätt överallt som i sängen, hallen och på vår sons filt, är inte det bara hanar som skvätter, har era honor gjort det me eller? Annars är hon super mysig, ska klappa, gosig ska vara i knäet, inte alls agressiv och skriker väldigt tyst och försiktigt..

• Svar på tråden Vår lilla prinsessa löper för första gången idag, hur var era honkatter?
  • Havanna82

Det är ganska vanligt att de kissar lite här och var när de löper. Hur ofta de löper är ju lite olika, men allt från några dagar till 2 veckor och sedan allt från varannan vecka till några gånger per år.

Så ska hon inte gå i seriös avel, så är mitt råd att kastrera henne :)

• Solsken25

Jo tänkte göra det, men vi fick höra ifrån vetrenären att låte henne löpa 1 gång innan, jo vi ska kastrera henne men vi flyttar imorrn så vi har inte riktigt haft tid och ville som sagt att hon skulle löpa 1 gång först

• UnderYtan

Det är vanligt att även honor skvätter. Jag kastrerar alltid mina katter vid 6 månaders ålder eftersom jag inte avlar på dom (de mår bäst så). Dock kommer jag ihåg den första katten som inte kastrerades förrän hon var 9 månader. Hon skrek oavbrutet dag som natt och det var inga tysta toner. Vi fick ingen sömn alls. Hon var verkligen stressad. Dock jättekelig och mysig ändå. Så om ni inte ska avla, kastrera henne för det är lugnast för henne och ni slipper problem som kissande här och där. :)

?*¨*?.¸¸❤ BF 10 maj ❤¸¸.?*¨*?
  • UnderYtan
    Solsken25 skrev 2010-02-28 14:35:07 följande:
    Jo tänkte göra det, men vi fick höra ifrån vetrenären att låte henne löpa 1 gång innan, jo vi ska kastrera henne men vi flyttar imorrn så vi har inte riktigt haft tid och ville som sagt att hon skulle löpa 1 gång först
    Vad bra att ni ska kastrera henne :)
    (Dock behöver en katt inte ha löpt innan kastrering, det är en förlegad "kunskap")
    ?*¨*?.¸¸❤ BF 10 maj ❤¸¸.?*¨*?
  • Solsken25

jo men som sagt som jag har sagt innan sa vår vetrenär att vänta efter 1 löpning sedan ska vi flytta imorgon

• Solsken25

Hur mycket kostar kastrering på 1 oförsäkrad honkatt?

• Solsken25

och är kastrering bättre än sterilisering?

• Solsken25

En katt löper 1 gång per år

• Upptagen

Veterinären tänker nog i gamla banor, nu för tiden kan man kastrera katten innan hon har löpt, mycket praktiskt både för en själv och för katten som slipper ha det jobbigt.

Jag är osäker på om man ens steriliserar katter längre, tror oftast att det är kastration som gäller. Men om du kan välja så är kastration absolut det bästa att välja, de tar bort "hela paketet" så att säga, så katten riskerar inte att få några besvär med livmodern senare i livet.

• Lusthan

Katter kan löpa lika ofta som vi har mens... Att kastrera en honkatt går på ungefär 1000 kr. Mitt tips är att passa på att id-märka henne samtidigt. Väldigt behändigt om hon försvinner.

Vissa veterinärer påstår att man ska låta katten löpa en gång men det är bullshit, bara att höra av sig till en annan veterinär.

Våra honkatter kissade överallt när de löpte. De blev heller inte bättre utan snarare värre efter varje gång de löpte. Skrek mer, började gnugga rumpan mot väggen, kissade på sonens kudde och konstiga grejer.

Förstår att du inte vill kastrera nu och du måste inte göra det heller med en gång det är ju upp till dig. Mitt tips är dock att kastrera så snart du har möjlighet eftersom det blir jobbigt för er och stressigt för katten.

Svar på tråden Vår lilla prinsessa löper för första gången idag, hur var era honkatter?