Jag har inga särskilda tankar om vart vårt eventuella adopterade barn skulle komma ifrån eller hur det skulle se ut (dvs om det skulle synas om det är adopterat eller inte).
Jag har aldrig tänkt på det viset. För mig har det alltid varit självklart att älska det barn man får oavsett var det kommer ifrån och hur det ser ut (jag är uppväxt med många släktingar som tog hand om andras barn, bland annat som fosterbarn och barnen var älskade även om de så småningom åkte tillbaka till sina föräldrar).
Men jag anser att det inte ska vara fel eller tabu att ha tankar om att det kan vara enklare för ett barn om det inte sticker ut för mycket (kanske beroende på var man bor). Rasism finns i vårt samhälle och man kan inte bortse ifrån det.
Vi kommer inte att fortsätta med ivf om vi får adoptera men eftersom chansen att vi får adoptera är så liten så kan jag ju inte säga att vi aldrig mer gör ivf, det vore ju att säga att vi kanske faktiskt aldrig får barn och det är inte acceptabelt för mig.
Jag får väl säga att våra kursledare gjorde sitt bästa för att ge en rättvis bild, dvs att ja det kan bli mycket problem beroende på barnets bakgrund och uppväxt men också att man slutar vara adoptivförälder efter ett tag och blir förälder. Och att adoptivförälder blir de igen när barnen inte får sina behov tillgodosedda pga tex byråkrati men som sagt i vardagen är de bara föräldrar.
Jag kände nästan att det var en liten konflikt imellan det som de var tvungna att lära oss/prata om och deras egna erfarenheter.
Sen saknade jag som sagt en diskussion om hur det är att adoptera lite äldre barn och vad det faktiskt innebär att adoptera ett barn som minns sin uppväxt (eller hur jag nu ska uttrycka mig). För ett barn på 12 månader skiljer sig drastiskt från ett barn på 3 eller 4 år.
Jag förstår att det kan bli problem att adoptera ett äldre barn (äldre än 4) men vi är öppna för tanken på det också men skulle som sagt ha velat diskutera vad det innebär rent praktiskt. Det blir ju inte bara ett byte mellan talat språk utan kanske även att de måste lära sig läsa igen. Och vad innebär det att ha svenska som andra språk när de börjar skolan?