Inlägg från: OoSOLINoO |Visa alla inlägg
  • OoSOLINoO

    Afrika i blodet/hjärtat del 8

    oOMayaOo skrev 2011-09-27 00:25:02 följande:
    Huvudet på spiken.
    Utveckla gärna. Vad är det som du inte gillar? Jag har ju själv en hatkärlek till Nigeria så bara kul att höra vad folk har för åsikter och erfarenheter. Inte för att Nig och Tz är samma land dock, eller jo nästan, de ligger ju i Afrika, vid vattnet i närheten av ekvatorn.
  • OoSOLINoO

    Kör som idioter och gärna efter ett par burkar öl gör man här med. AVSKYR! Servitriser som släpar fötterna när de går och suckar på väg fram till bordet stöter man på rätt ofta här med och självklart har alla åsikter om allt hela tiden. Oavsett vad det är.

  • OoSOLINoO
    oOMayaOo skrev 2011-09-27 21:25:33 följande:
    Det är Afrika helt enkelt. Frågan är om man kan acceptera och klara att det är så. Jag har väldigt svårt med det.
    Ja jag har som sagt en hatkärlek till Nigeria. Trivs som fan här och tycker om mycket men jag avskyr nog lika mycket eller mer. Just nu krigar jag med ingenjören som har hand om vårt ena husbygge för han (läs de flesta) inte klarar av att "think outside the box". Kommit med massa förslag om hur vi kan bygga för att lösa en del problem men får jag till svar en gång till att "så gör vi inte här" kommer jag nita nån!
  • OoSOLINoO
    Linda Famillia skrev 2011-09-28 11:56:25 följande:
    hej hej!

    Snacka om mycket att läsa! Orkar inte det just nu!! Duktigt jobbat! :D

    Vart kommer ni ifån/era män? Är det någon som möjligtvis bor i västerås?    
    Jag är svennebanan och min make är nigerian. Vi bor i Abuja.
  • OoSOLINoO
    jajane skrev 2011-12-09 18:07:44 följande:
    Hoppade på en körträning igår, vi ska uppträda på söndag - utan papper. hehe dags att börja plugga in texterna kanske. Demon
    Roligare för åskådarna om du inte gör det. Alltså om du kan det innantill.
  • OoSOLINoO
    jajane skrev 2011-12-09 18:05:02 följande:
    haha önskar jag kunde skynda på tiden.. te på din balkong? bredvid geten?
    Geten som var på balkongen är död sen länge. Den senaste geten fick inte äran att bo där utan han fick vara fastbunden nere på gården. Han blev dock inte långvarig....
  • OoSOLINoO

    Håller med Chetti i det faktum att han är nigerian inte har något med viljan att kontrollera dig och bestämma och styra och ställa. Det är snarare ett personlighetsdrag och som Maya skriver så kommer ens rätta jag fram när den egna hemkulturen familjen och så vidare gör sig påmind.

    Jag bor i Nigeria. I Kubwa en av de större förorterna i Abuja och att han är ansvarig för dig under din vistelse här stämmer då kvinnan många gånger står under sin man. Detta gäller generellt och inte inom hemmets väggar. I alla fall inte innanför våra. Läget är inte lika säkert som i Sverige men att inte kunna gå ut är absurt. Jag går ut och handlar varje dag. Jag tar okada till marknaden varje vecka (den som blev bombad på juldagen) Sen visst Abuja är inte Lagos.

  • OoSOLINoO

    Nigeria är INTE i uppror och Abuja är relativt säkert. Svenska ambassaden är inte speciellt snabba tyvärr och inte hjälpsamma heller direkt om du är nigerian. Jag rör mig ute varje dag och har aldrig stött på några problem. Det är vissa områden som man kanske bör hålla sig borta från och det är de norra delarna och sydöstra (men jag håller mig även borta från vissa delar av stockholm med vissa tider på dygnet) I de norra domderar Boko Haram just nu och visst de har attackerat även mål i Abuja men det är inte alls i samma skala som i de norra delarna. Det är absolut inget turistland MEN måste man hit så måste man och det är inte någon omedelbar fara att vara ute på stan. Speciellt inte inne i Abujas centrala delar. Men visst ska man vara observant på sin omgivning. Men visst som Chetti skriver kommer läget antagligen inte bli lugnare utan snarare värre om det fortsätter såhär. Polisen och säkerhetsstyrkor tar i med hårdhandskarna nu och Boko Haram svarar än värre.

  • OoSOLINoO
    MrsAssault skrev 2012-01-27 19:47:31 följande:
    Okej, skönt att höra! han är inte nigerian, han är från kamerun men det finns ingen svensk ambassad där. De kanske inte är mer hjälpsamma för det iofs haha
    Tyvärr är inte min erfarenhet att de är särskilt hjälpsamma om man inte är svensk. Jag har bra erfarenheter av dem och blivit inbjuden till midsommarfest och kräftskivor (men då är vi typ den enda familjen förutom ambassadpersonalen som bor i detta område. De flesta svenska familjerna bor i södra delarna) men hört mest negativt om dem från andra håll.
    Chetti skrev 2012-01-27 21:47:27 följande:
    Hejhej! Solig

    Kul att se ett inlägg från dig! Du är ju nere på plats och vet mer om hur situationen är. Här på nyheterna hör vi dagligen den senaste veckan om terrordåd, bombningar och dödande Rynkar på näsan
    Tråkigt att inte alla bara kan komma överens.

    En glad nyhet är att min man fått sitt nigerianska pass, drygt 7 månader efter att han sökte det här på ambassaden i STHLM. Så nu slipper vi tänka på det mer. Nu kan han äntligen söka och bli svensk medborgare!
    Han ska ha dual citizenship. Är så sugen på att åka ner men med bebis på väg och oroligheterna från staten han kommer ifrån gör att resan skjuter upp på obestämd framtid.

    ha det bra! {#emotions_dlg.flower}
    Jo tyvärr tar ju nyheterna alltid bara upp tragedier av olika slag. Sällan det rapporteras när något positivt händer. Det är också lätt för media att vrida lite på nyheten så det ska verka värre än det är så källkritik är A och O. Sen är Nigeria väldigt stort så om något händer i norra delarna påverkar det knappast vardagslivet för resten av befolkningen i landet. Svårt att komma överens när man har med en fanatisk terroristgrupp att göra med som systematiskt rensar ut alla kristna från norra Nigeria. De säger i princip "Stanna och dö eller ge er av".

    Skönt att passet är klart så han äntligen kan få ansöka om svenskt medborgarskap! Blir en härlig vår för er med bebis och nytt medborgarskap!
  • OoSOLINoO
    oOMayaOo skrev 2012-02-03 20:54:21 följande:
    Solin, de resenserade La Baobab i Metro idag och de var inte så imponerande. Tråkigt.
    Äh trist. Vad var inte bra med stället?
Svar på tråden Afrika i blodet/hjärtat del 8