• Impartial

När min sambo dricker

Ända sedan vi fick barn för fyra månader sedan tycker jag det är sååå jobbigt när min sambo dricker. Han dricker inte så ofta - han har dragit ner på det - men det händer och när det gör det tycker jag att han dricker för mycket. Han blir klantig och småjobbig, ställer ofta till med någon scen, blir lite korkad och drar upp gamla oförrätter o säger saker som när jag frågar honom dagen efter så var det inte så han menat etc.

MEN, jag tycker att det alltså är så jobbigt och får ont i magen om han öppnar en flaska vin om fredagskvällarna, eller om han ska gå ut med några kompisar och ta ett par öl. Jag får för mig att något ska hända med vårt barn, att han ska vilja bära det och tappa det eller klanta sig på annat sätt så att han ställer till med någon skada.

Det är skitjobbigt, vet inte vad jag ska göra. Vill inte ha ont i magen för detta. Jag har fått väldigt starka beskyddarinstinkter gentemot vårt barn. Det är ju egentligen två problem - att min sambo blir jobbig när han dricker, och att jag tycker det är jobbigt och blir orolig för att han ska klanta sig med vår son.

Älskar vår son över allt annat.
    Vet inte vad jag vill med det här inlägget egentligen. Borde jag lära mig att slappna av - är det hos mig problemet ligger - eller borde jag införa nolltolerans mot alkohol här hemma? Det kanske är lite mycket begärt och det tror jag inte skulle falla så väl ut...
    Någon mer som känner igen sig - har en sambo som dricker lite väl mycket/eller på ett dåligt sätt och som tycker det blivit jobbigt sen ni fick barn? Innan sonen kom brydde jag mig inte så mycket utan kunde snarare hänga på i vinorgierna.

• Svar på tråden När min sambo dricker
  • Anatha

Ni borde komma överens om att ingen av er har hand om barnet när man har druckit. Kommer ni överens om det så blir det inte anklagande från din sida och du kan även se till att det efterlevs. Man ska inte hanter barn om man är alkoholpåverkad så ta den diskussionen när ni är nyktra och sams.

Gällande att han blir jobbig och korkad när han dricker får du nog leva med men de gamla oförrätterna som dras upp borde ni diskutera igenom en gång för alla nyktra och lägga dem bakom er.

• Impartial

Det är bra och kloka råd. Men tror du att jag överdriver? Ibland är det svårt att veta om man är överkänslig sedan man fått barn, eller om det verkligen ligger något i min magkänsla kring att min sambo faktiskt inte dricker på ett speciellt bra sätt.

• goabarn77

Så här tänker jag: om någon i en familj tycker att det finns problem med alkohol- så finns det problem med alkohol. Nej, jag tycker inte att du behöver denna oro nu, du har fullt upp med barnet och anknytningen till det. Jag tycker inte du överreagerar.

Svar på tråden När min sambo dricker