• ullisfri

CP är inget skällsord

Jag blir så trött när vuxna människor säger: "Han/hon är CP i huvudet."  CP är inget skällsord utan en skada. Visst det är en hjärnskada men det betyder INTE att man är dumare än andra: Jag är CP-skadad vilket för min del innebär att jag har talsvårigheter, svårt att kontrollera mina rörelser och svårt för att gå. För andra kan CP-skadan göra att de har ett större eller mindre funktionshinder. Endel kan också ha ett begåvningshandikapp på grund av sitt funktionshinder men inte behöver man vara dum för det. Titta på "I en annan del av Köping" så kanske ni förstår.
    OLIKHET BERIKAR!

• Svar på tråden CP är inget skällsord
  • viseversa

Håller med. Har en vän till familjen som har Cerebral peres(stavas?). Hon är som alla andra fast hon är svagare i vänster sida av kroppen. Blir också irriterad när folk skriker cp hit och dit! Folk verkar vara väldigt okunniga om vad cp egentligen är tyvärr!

• Jimmyh
    ullisfri skrev 2010-02-28 18:33:44 följande:
    Jag blir så trött när vuxna människor säger: "Han/hon är CP i huvudet."  CP är inget skällsord utan en skada. Visst det är en hjärnskada men det betyder INTE att man är dumare än andra: Jag är CP-skadad vilket för min del innebär att jag har talsvårigheter, svårt att kontrollera mina rörelser och svårt för att gå. För andra kan CP-skadan göra att de har ett större eller mindre funktionshinder. Endel kan också ha ett begåvningshandikapp på grund av sitt funktionshinder men inte behöver man vara dum för det. Titta på "I en annan del av Köping" så kanske ni förstår.OLIKHET BERIKAR!
    cp är en skada men det har tyvär blivigt så att folk använder det som ett skällsord. Frågan är igentligen varför det används som en svordom när inga andra skador eller sjukdommar används. Det ända jag kan komma på är att vissa kallar andra för damp unge precis som folk kallar andra för cp unge. och varför man började använda dessa ord som svordomar kan jag inte förstå
  • Blå Flygare
    Jimmyh skrev 2010-02-28 18:41:27 följande:
    cp är en skada men det har tyvär blivigt så att folk använder det som ett skällsord. Frågan är igentligen varför det används som en svordom när inga andra skador eller sjukdommar används. Det ända jag kan komma på är att vissa kallar andra för damp unge precis som folk kallar andra för cp unge. och varför man började använda dessa ord som svordomar kan jag inte förstå
    Glöm inte "mongo"
  • Jimmyh
    Blå Flygare skrev 2010-02-28 18:43:54 följande:
    Glöm inte "mongo"
    okej. men det finns säkert flera olika, men jag kom inte på flera just då. Sen så kallas ju folk för bögjävel utan anledning också. tjejer kan kallas flata utan anledning också. det är konstigt med svordomar
  • ullisfri

Ja, många människor är okunniga och kanske också rädda. Man vill visa att man har en distans till CP-skadade, mongolider, bögar, flator och använder kanske dessa skällsord för att visa att man inte är som "dom". I själva verket är vi ju alla männiiskor, fast olika.

Mångfald eller enfald?
  • Rochefort 10
    Jimmyh skrev 2010-02-28 18:41:27 följande:
    och varför man började använda dessa ord som svordomar kan jag inte förstå
    Just för att det är provocerande, förstås.
    Om folk inte tog illa upp så skulle det inte ha någon effekt och därmed upphöra att vara en skällsord. Sedan är det trist förstås att folk tar illa upp, men det är ju lite det som är poängen.
  • ullisfri

Bra, då kan vi börja säga "jävla svenskhuvud" också! Jag tar illa upp för att jag vet att man inte är en sämre människa vare sig man är Cp-skadad, mongolid, bög, flata, svart..

• Rochefort 10
    ullisfri skrev 2010-02-28 19:36:46 följande:
    Bra, då kan vi börja säga "jävla svenskhuvud" också! Jag tar illa upp för att jag vet att man inte är en sämre människa vare sig man är Cp-skadad, mongolid, bög, flata, svart..
    Det får du gärna göra för min del.
    Jag förespråkar emellertid inte användningen av olika sjukdomstillstånd eller livstilar som skällsord, utan jag förklarade bara hur det ligger till.
    Ett skällsord har inte så stor effekt om ingen tar illa upp.
  • Skogsflickan

Håller med...Vuxna borde vara mer pålästa detsamma gäller alla tonåringar med..Föräldrarna borde säga ifrån när de hör sånt. Numer skriker dom både cp och dampbarn..Jag brukar fråga dom som kallar ngn annan cp om dom VET vad det betyder..Svaret blir alltid nej men han/hon är ju jobbig..

• Selfish Geene

Vad som är ett skällsord har inte så mycket att göra med ordets verkliga betydelse.

"Hora" avser en person som har sex utan att vara gift med sin partner. Det är egentligen inget skällsord att "anklaga" någon för att bedriva "hor" i dagens Sverige, ändå är "hora" ett skällsord.

I min stad finns en särskola som heter "rönnen" (son trädet), ett barn som vill förolämpa ett annat kallar denne för "rönne-barn". Ordets verkliga betydelse är en helt annan än den värdering som läggs i det.

(Dessutom förstår även de som inte är uppvuxna här att de blir förolämpade om man säger "rönne-barn" till dom. Det måste vara något i tonfallet som avslöjar vad som avses)

Andra ord som används som skällsord utan att egentligen vara det:

Fitta (alt. "sur-fitta" som borde vara det mest önskvärda ph-värdet)
    Gris
    Sugga
    Glasögonorm
    Plugghäst
    mongo
    neger
    bög
    bonde
    feminin (om du är pojke)
    maskulin (om du är flicka)

Svar på tråden CP är inget skällsord