• ullisfri

CP är inget skällsord

Jag blir så trött när vuxna människor säger: "Han/hon är CP i huvudet."  CP är inget skällsord utan en skada. Visst det är en hjärnskada men det betyder INTE att man är dumare än andra: Jag är CP-skadad vilket för min del innebär att jag har talsvårigheter, svårt att kontrollera mina rörelser och svårt för att gå. För andra kan CP-skadan göra att de har ett större eller mindre funktionshinder. Endel kan också ha ett begåvningshandikapp på grund av sitt funktionshinder men inte behöver man vara dum för det. Titta på "I en annan del av Köping" så kanske ni förstår.
    OLIKHET BERIKAR!

• Svar på tråden CP är inget skällsord
  • TyskMamma

Jag är också CP-skadad och jag vet väl att det är en skada men om folk vill använda det som skällsord så fine för mig. Om folk kan säga fitta så kan de väl säga CP? Måste allt vara så laddat hela tiden?

• TyskMamma

Jag sa en gång framför alla mina vänner som vet om mitt handikapp "Men vad fan, om inte min mat kommer snart så får jag CP-spasmer!" varpå en av mina väninnor satte colan i halsen{#lang_emotions_tongue_out}
    Jag garvade så jag grät!

• SuzR

jag användet det som skällsord fast inte bland folk utan för mig själv, nära vänner och min sambo. Mongo säger jag också...eller 'sär'. Ganska omoget såklart.

• ullisfri

Visst kan man skämta om sitt handikapp men då blir det på ett annat plan. Man kan säga "Oj, ett CP-ryck." när man slår någon på skoj. Men när det används nedsättande, det är då det blir fel.

• UnderYtan

Är det så många som säger cp nu förtiden? Det var väldigt vanligt när jag var liten (är född 83) Nu är det väl mer dampunge osv. som är "poppis" eller hur man nu ska uttrycka sig. De flesta menar ju inget illa egentligen med sina ord men visst kan man ta illa upp ändå.

?*¨*?.¸¸❤ BF 10 maj ❤¸¸.?*¨*?
  • aggroateist

Man skulle aldrig kalla ett barn för CP eller vad den gör för CP, varför kallar man inte barn för CP ?

Jag kan själv slänga ur mig HELT CP eller CP-STÖRD om en helt knasig situation bland vuxna, dock skulle jag aldrig kalla en person med hjärnskada för ETT CP.
    T.ex, en kille på krogen fick värsta CP-Rycket och började skrika FITTA åt alla tjejer i toalettkön.
    T.ex, bussen tappade ett däck på vägen och märkte inget förns vi var vid stationen, helt CP.
    Jag tror man ska skilja på hjärnskadan CP och ordet CP, precis som man vant sig med ordet RETARDED i amerikat. För mig är ordet CP helt neutraliserat och har inte djupare mening än att jag säger HOLY SHIT, OHH GUD eller Djävla skit. Även om jag inte tror på varken Djävulen, Gud eller Heligheten..
    Det är ord man säger för att få andra att förstå att situationen var helt bananas...
    Sedan skulle jag aldrig använda ordet CP med folk jag inte känner då det kanske klämmer, men band vänner och bekanta..
  • mamman i skogen
    ullisfri skrev 2010-03-01 11:56:33 följande:
    Visst kan man skämta om sitt handikapp men då blir det på ett annat plan. Man kan säga "Oj, ett CP-ryck." när man slår någon på skoj. Men när det används nedsättande, det är då det blir fel.
    Man måsta precis som du säger få skämta om sitt handkapp eler andra måste om de förstår konsekvensen av funktionshindret få skämta om detta. De flesta klarar av att göra detta med rätt dos galghumor eller glimten i ögat.  Och då sårar det sällan.

Efterssom detta är ett forum för föräldrar kan jag dra paralellen till min son som har en CPskada. Han blir oerhört ledsen om ngn använder CP som skällsord. Jag har civilkurage nog att säga ifrån om man obetänksamt vräker ur sig CP i ett samanhang som är att förminska precis som jag skulle reagera starkt om ngn skulle använda ett annat ord som hora fitta mongo etc.

Att använda ord som CP i ett annat sammanhang som är menat att såra eller förminska kommer jag alltid at reagera starkt på och jag kommer aldrig acceptera detta. Lika lite som om jag skulle respektera att ngn skulle kalla ngn av mina vänner eller medmänniskor för andra skällsord.

Min son har en CPskada han är inte sin skada han har ett namn och jag föredrar att man använder det. Skadan medför problem rent socialt pga att människor förminskar funktionshindrade genom att tex använda diagnosord i ren förnedring. Detta kan jag inte acceptera då jag ser sorgen i min killes ögon och jag tvivlar på att ngn annan förälder skulle låta sit barn bli förnedrat med skällsord som dum i huvudet idiot jävla hora fitta etc. Respekt för andra människor är väl det bästa man kan ge sina barn och kunskap om alla människors lika värde men olika förutsättningar här i livet är en skyldighet att förmedla som förälder och medmäniska.

Att vuxa människor använder humor som vapen är en helt anna sak, humor kan vara befriande om den inte har en elak förnedrande underton.
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • ragatan

Humor är en sak. Jag anser att man kan skoja om praktiskt taget allt. Men det är inte skoj att kasta ur sej invektiv bara för att man tappar humöret. Att använda ord som cp, mongo, hora, bitch, dampunge osv för att man tappar behärskningen säjer mer om intelligensen och sociala förmågan (eller snarare bristen på den) hos den som vräker ur sej dessa saker än om personen som får det kastat emot sej.
    Anledningen till att man använder dessa ord är just för att man vet att de är effektiva. De sårar, förnedrar och förminskar, annars skulle de inte användas eller hur?
    Men jag tycker precis lika illa om de som kastar ur sej cp eller mongo urskiljningslöst som de föräldrar (framförallt mammor) som kallar sina barn med DS för Downies. Som om de skulle vara nån sorts accesoar likt en gucciväska eller chihuahua.

• Användarnamn är för mesar
    ullisfri skrev 2010-02-28 18:33:44 följande:
    OLIKHET BERIKAR!
    Nu menar jag inte att vara taskig, men jag vet faktiskt inte hur det berikar vår värld att det finns personer med funktionshinder/handikapp? Själv önskar jag att alla borde få växa upp friska och ser faktiskt inte på vilket sätrt vår värld blir bättre v att det finns folk som har en sjukdom eller en skada. (det betyder dock inte att jag anser att de/ni gör världen sämre heller)

Dock håller jag med om att det låter fel att använda CP, mongo, bög etc som skällsord. Men visst har det hänt att ja sagt sådant själv, dock aldrig bland folk jag inte vet att det är "okej" med.
  • Användarnamn är för mesar

Sen är det lite kul hur många ofta förmodar att man använder CP som ett skällsord fast man inte gör det. Minns hur jag haft diskussioner om en bekant som har/är CP, och då kanske jag nämner det helt neutral "Ja han är ju CP..:" och så kommer det nån jävla idiot som typ stått och lyssnat på, och skäller ut mig för att jag kallar folk CP (och alltså tror att jag bara säger det för att vara elak)

Svar på tråden CP är inget skällsord