• Anonym (orolig86)

Behöver Hjälp ang. Lergigan!

Hej! har precis fått lergigan 25mg utskrivet mot ångest och oro. Är gravid i v.39+3 . Läkaren sa att jag kan ta 2 tabletter på en gång men jag tycker att det låter väl mycket.. eller? Tog en innan och jag tycker dom hjälper lite men får inte någon full effekt. 

Någon som har några erfarenheter? Vad tror ni, kan jag ta 2? och  har ni andra tips mot ångest så får ni gärna komma med dom också. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Behöver Hjälp ang. Lergigan!
  • Cailyn

Hm.. jag vet inte ngt om ifall du kan ta två, men om läkaren säger det så skulle jag lita på det.
    Jag har ätit lergigan, mot illamående, och jag blev galet trött...
    Läkaren skrev ut fel till mig, jag skulle ha lergigan comp, den blir man inte trött av. Men du ska ju ha medicinen i ett annat syfte än jag hade...
    Om du är osäker så tycker jag du ska prata med en läkare till.

• jennyc

Hej. Jag är gravid i v 18 och ätit Lergigan i ett par månader nu...dels för att sluta med benzo i sömntabletter jag tog innan och dels för illamåendet...jag äter 4 varje kväll...100 mg alltså och har frågat flera läkare men det är ok. Gammal beprövad medicin på gravida som inte påverkar fostret alls.

Hoppas de känns lite bättre nu :)

• Anonym (orolig86)

Caylin: Jag fick lergigan comp först men funkade inte alls på mot min ångest.. men den hjälper mot illamåendet tycker jag.

jennyc: Tar du 4 lergigan på en gång menar du?

Kram!

• jennyc
    Anonym (orolig86) skrev 2010-02-28 19:25:35 följande:
    Caylin: Jag fick lergigan comp först men funkade inte alls på mot min ångest.. men den hjälper mot illamåendet tycker jag. jennyc: Tar du 4 lergigan på en gång menar du? Kram!
     Ja jag tar alla fyra på en gång...tanken är att jag snart ska försöka med tre och stanna där. Va tvungen att sluta med zopiklon så de här va bästa lösningen. Tar "vanliga" Lergigan...inte comp. Tar dem en timma innan jag ska sova ungefär, första veckan blev jag ju väldigt trött av dem men nu känns de inget. Det är också ett bra kompliment till cipralexen som jag sista trimestern måste trappa ner
  • MariaKsk88

Jag blev också väldigt trött av lergigan, men jag antar att man vänjer sig. Jag har vant mig med Nozinan så jag vet hur det är. Dum fråga kanske, men har du provat andra sätt..? För mig brukar det hjälpa att göra nåt som får mig att tänka på annat, t ex titta på ett roligt TV-program. Då brukar jag "glömma bort"... Eller sätt på musik och sjung med, eller gör något med händerna (kanske baka bullar?).

• Emmyh2

Nu blir jag lite fundersam här.. Min dotter som är autistisk äter Lergigan 25 mg mot sömnstörningar. Det är ju alltså som ett sömnmedel. Det är alltså meningen att man ska bli trött av dom. Så det är ju inte så konstigt att ni blir trötta av den. Tycker det låter märkligt att läkaren skrivit ut det mot ångest och oro. Men det kanske är för att du ska kunna sova?

• MariaKsk88
    Emmyh2 skrev 2010-03-01 10:32:49 följande:
    Nu blir jag lite fundersam här.. Min dotter som är autistisk äter Lergigan 25 mg mot sömnstörningar. Det är ju alltså som ett sömnmedel. Det är alltså meningen att man ska bli trött av dom. Så det är ju inte så konstigt att ni blir trötta av den. Tycker det låter märkligt att läkaren skrivit ut det mot ångest och oro. Men det kanske är för att du ska kunna sova?
    Nej, jag fick också den för ångest. En biverkning är att man blir trött, men det är samma sak för VÄLDIGT många andra psykofarmaka. Jag åt t ex Nozinan som sömnmedlen för att ingenting annat fungerade - Nozinan är jättestark, men egentligen är det ett neuroleptika. Dessutom kan man ju somna av andra lugnande, som t ex bensodiazepiner.. om man inte kan sova pga oro så hjälper ju lugnande.
  • Anonym

Jag fick Lergigan utskrivet mot illamående när jag var gravid. Inte konstigt att jag blev trött av tabletterna om de används som sömnmedel. Jag tog dem på morgonen.

• MariaKsk88
    Anonym skrev 2010-03-01 10:42:46 följande:
    Jag fick Lergigan utskrivet mot illamående när jag var gravid. Inte konstigt att jag blev trött av tabletterna om de används som sömnmedel. Jag tog dem på morgonen.
    Man blir trött av alla lugnande :)
  • Anonym (orolig86)

jag fick också dom mot ångest och för att kunna sova också men då skulle jag ta två till natten, själv tycker jag att man blir trött på en men tar ju inte bort ångesten helt. hmm svårt det här.

Svar på tråden Behöver Hjälp ang. Lergigan!