• Anonym (orolig86)

Behöver Hjälp ang. Lergigan!

Hej! har precis fått lergigan 25mg utskrivet mot ångest och oro. Är gravid i v.39+3 . Läkaren sa att jag kan ta 2 tabletter på en gång men jag tycker att det låter väl mycket.. eller? Tog en innan och jag tycker dom hjälper lite men får inte någon full effekt. 

Någon som har några erfarenheter? Vad tror ni, kan jag ta 2? och  har ni andra tips mot ångest så får ni gärna komma med dom också. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Behöver Hjälp ang. Lergigan!
  • MariaKsk88
    Anonym (orolig86) skrev 2010-03-01 11:01:57 följande:
    jag fick också dom mot ångest och för att kunna sova också men då skulle jag ta två till natten, själv tycker jag att man blir trött på en men tar ju inte bort ångesten helt. hmm svårt det här.
    Jag vet inte om det är meningen att den SKA ta bort ångesten helt, utan mer att det ska bli lite lättare att hantera.. men ta två om du vill, om du kan lägga dig och sova om du skulle bli jättetrött!
  • jennyc

Lergigan används som lättare antidepressiv också alltså bland annat oro och ångest...ska alltid tas på kvällen...kolla in fass.se.

Många tabletter som har fler än ett användningsområde...t.ex kan antidrepressiva medel skrivas ut till folk med mkt värk för att de har en lite avslappnande verkan också

• MariaKsk88
    jennyc skrev 2010-03-01 19:41:57 följande:
    Lergigan används som lättare antidepressiv också alltså bland annat oro och ångest...ska alltid tas på kvällen...kolla in fass.se. Många tabletter som har fler än ett användningsområde...t.ex kan antidrepressiva medel skrivas ut till folk med mkt värk för att de har en lite avslappnande verkan också
    Står det att den alltid ska tas på kvällen? Det sa inte min läkare. Jag fick den som vid behovsmedicin.. alltså att ta när jag fick ångest. I det fallet var det för att jag skulle flyga, och det var mitt på dan! Men hursomhelst är det ju alltid BÄST att ta såna mediciner sent eftersom att man blir trött, men är det vid behovsmediicn så är det..
  • jennyc

Klart att ska du flyga så kanske de inte gör nåt om du somnar...kanske va så din läkare tänkte men i vanliga fall så ska man ta den till kvällen. Jag tar den ju både som sömnmedel och för illamående och tycker den funkar fint men hade jag tagit den på dan hade jag ju inte kunnat jobba eller köra bil...men ska man resa så spelar ju de som sagt ingen större roll

• Anonym (lc)

Jag har oxå fått lergigan utskrivet att ta vid behov, oavsett tidpunkt på dagen, utan då ångesten kommer så ska jag ta den. Visst blir man trött, det går ju inte att undvika.

Fick lergigan comp för illamående när jag var gravid och inte var i behov av lergigan för ångest längre.

Du kan lugnt ta två stycken.

• Lisen08

Själv skulle jag somna på 50 mg. jag har både 5 och 25 mg-tabletter.

När jag var gravid tog jag 25 mg och somnade inte på det, men när jag provade för ett tag sedan så somnade jag på en kvart.
    Vet inte varför det var sån skillnad, men det kan vara bra att du provar dig fram.

Sen kan ju dagshumöret spela in också.

• Ankeninni

Ingen av er som fått myrkryp i benen av lergiganen?

• Anonym

När det handlar om så allvarliga saker som att ta tabl när man är gravid så för guds skull vänd er till ansv läkare....

• Anonym (orolig86)

tack för era svar!

• Lisen08
    Anonym skrev 2010-03-02 17:41:57 följande:
    När det handlar om så allvarliga saker som att ta tabl när man är gravid så för guds skull vänd er till ansv läkare....
    Lergigan är A-klassad, dvs är helt riskfri under graviditet.
    Man tar den dos som man själv känner att man kan ta, men självklart ska man prova sig fram med en låg dos först.

Själv åt jag den både mot sömnstörningar under graviditeten och mot illamåendet, sk hyperimesis.
  • robban01

Jag har som dig Lergigan som behov vid ångest. Och vi snackar ren och skär Panik/dödsångest... Hjälper ibland, ibland inte. Tar jag 2 stycken 25 mg blir jag väldigt trött och kan somna på de. Men tar bara 1 25 mg ofast om ångesten känns någorlunda hanterbar. Jag har för mig läkaren sa att jag kan ta 1 max 2 vid behov, men tar jag två och de inte är kväll blir jag supertrött och kanske somnar, dock mycket bättre det än att gå runt stressad med massa ångest och leta kroppsliga fel o.s.v. Fick panikångest för 4-5 årsen och då hade jag atarax som behovsmedecin, sicken ren skitmedecin. Kan ju ta en karta utan effekt. Varit inlagd några gånger på Psyk/avgiftning då jag druckit alkohol kraftigt i några dagar i streck. Senast jag var inlagd gav dig med Benzo för jag hade så höga värden på Puls och blodtryck, undertryck runt 95-110 och puls 130-140 nästan konstant. Då mådde jag bra några timmar så länge benzon verkade, synd att de inte skriver ut benzo. Har jag fått en kraftig panikattack då får jag inte bort den med 1-2 lergigan, då är de enbart benzo som hjälper. Men som jag sa innan tar jag 1 lergigan som nu ikväll mot normal lätt ångest/oro hjälper den lite. Men visst är lergigan mycket bättre  och starkare än Atarax.

• robban01

Får max ta 5-6 lergigan /dygn. 25 mg  är en tablett. Är de farligt att ta fler? Hur många tabletter /gång måste man ta eller per dygn för att de ska räknas som överdosering? Någon som vet?

Svar på tråden Behöver Hjälp ang. Lergigan!