• Anonym

Ljuga i tingsrätten

Min sambos före detta vill ha ensam vårdnad om deras son, och har nu räknat upp en hel del saker som skäl, vilket är rena lögner. 
    Bland annat påstår hon att min sambo inte har sonen varannan helg som överenskommet, utan bara kommer ibland när det passar honom, medan jag som faktiskt bor med honom vet att han aldrig missar något umgänge. Hans son är hos oss varannan helg och har så varit i alla fall sedan vi blev sambos för ett år sedan.
    En annan sak är att hon påstår att han vägrat skriva på papper, som hon i verkligen aldrig visat honom. Plus en massa mer påståenden helt tagna ut luften.
    Det enda som är sant är att de har svåra samarbetsproblem, men det är pga henne och hennes extrema svartsjuka som eskalerade när jag och sambon träffades. Hon hämnades genom att inte lämna ut sonen när det var bestämt och undanhålla pappan viktig information.  Dessutom påstår hon att pappan misshandlar sonen och är en dålig pappa.

Kan de på tingsrätten gå efter hennes lögner, eller krävs bevis?  Finns det någon risk att hon får ensam vårdnad pga samarbetsproblemen? 

• Svar på tråden Ljuga i tingsrätten
  • Ygg

Jag tror inte ditt vittnesmål väger så tungt eftersom du är sambo och alltså antas vara på hans sida. Däremot är det (om jag tror rätt) din sambos ex grej att bevisa sina påståenden. I slutändan är det ju alltid bra att ha den bästa advokaten...

• Anonym (A)

Jag har gått igenom en vårdnadstvist och är nu mitt uppe i en umgängestvist så jag vet tyvärr en del om hur det går till.

Ja, det är bevis som räknas. Människor ljuger hela tiden i TR och de är rätt härdade när det gäller småaktig smutskastning. Mitt ex ljög hejdlöst om mig. Han är psykiskt störd och hittar på saker helt iskallt utan att blinka men det fanns inga bevis för hans påståenden så ingen tog egentligen notis om det.

Rätten tog inte heller min berättelse om mitt ex' misshandel av mig på allvar eftersom jag aldrig dokumenterade skadorna. Det enda jag kunde bevisa var trakaserier och hot och det vägde säkert in när jag fick vårdnaden.

Det är alltså en myt att mammor kan ljuga ihop något om pappan och få vårdnaden i rätten. Det fungerar inte så.

Din sambo ska hålla sig lugn och saklig och hela tiden fokusera på barnet. Det är det enda rätten är intresserad av. Om han visar att han är samarbetsvillig och inte faller till hennes nivå kommer hon att straffa ut sig själv med tiden.

• Anonym (A)

En annan sak som han kan göra är att föra dagbok över umgänget och skriva upp alla datum när sonen varit där och de gånger han uteblivit p.g.a. mamman.

• Baloo81

Jag känner igen det där. När jag låg i vårdnadtvist med min dotters far för 2 år sen så satt han där och ljög om saker rakt upp i ansiktet. Jag kände hur arg jag blev. Men som tur va så hade jag allt dokumenterat och hade bevis på att han ljög om olika saker. Jag hade våde familjerätten samt rätten på min sida.
    Så min tips är att alltid skriva upp saker och ha allt dokumterat.

• Anonym (A)

Jo, nog var man förbannad många gånger men jag var nog mest ledsen över att allt kunde bli så fel. Jag höll mig lugn men mitt ex däremot gapade t.o.m. åt domaren som fick avbryta alltihop.
    Jag tror att de rätt snabbt känner igen föräldratypen som är ute efter att bråka eller straffa den andra föräldern och egentligen inte bryr sig så mycket om barnet. Jag pratade enbart om hur vi skulle lösa allt till det bästa för barnet och mitt ex malde bara på om mig. Det var så uppenbart vad han höll på med. 

• pegga

Det är klart att du kan vittna om att såna saker inte stämmer! För övrigt så kommer du säkert att få träffa familjerättens utredare och kan redan då tillbakavisa såna felaktigheter.

Visst kan föräldrar få ensam vårdnad pga av samarbetssvårigheter. Ert jobb är att bevisa att det inte finns så stora samarbetssvårigheter som mamman påstår, och att de som finns är skapade av henne själv.

Gå dock inte i fällan att bekräfta samarbetssvårigheterna genom att allt för mycket räkna upp de konflikter hon skapar.

Svår balansgång.

• Anonym

Tack för alla bra tips!

• Ilene

Tyvärr är det så att det kan ljugas hur mycket som helst i tingsrätten när det gäller vårdnadstvister och ord står oftast mot ord... Inte mycket man kan göra när man som respektive står bredvid och tittar på, för det är vad man kan göra... vara där, stötta etc vare sig man är sambo eller kompis till någon som går igenom det...
    Har sett för många skräckexempel för att över huvudtaget lita på vårt rättssystem när det gäller vårdnadstvister...

Svar på tråden Ljuga i tingsrätten