• Anonym (A)

Ljuga i tingsrätten

Jag har gått igenom en vårdnadstvist och är nu mitt uppe i en umgängestvist så jag vet tyvärr en del om hur det går till.

Ja, det är bevis som räknas. Människor ljuger hela tiden i TR och de är rätt härdade när det gäller småaktig smutskastning. Mitt ex ljög hejdlöst om mig. Han är psykiskt störd och hittar på saker helt iskallt utan att blinka men det fanns inga bevis för hans påståenden så ingen tog egentligen notis om det.

Rätten tog inte heller min berättelse om mitt ex' misshandel av mig på allvar eftersom jag aldrig dokumenterade skadorna. Det enda jag kunde bevisa var trakaserier och hot och det vägde säkert in när jag fick vårdnaden.

Det är alltså en myt att mammor kan ljuga ihop något om pappan och få vårdnaden i rätten. Det fungerar inte så.

Din sambo ska hålla sig lugn och saklig och hela tiden fokusera på barnet. Det är det enda rätten är intresserad av. Om han visar att han är samarbetsvillig och inte faller till hennes nivå kommer hon att straffa ut sig själv med tiden.

• Anonym (A)

En annan sak som han kan göra är att föra dagbok över umgänget och skriva upp alla datum när sonen varit där och de gånger han uteblivit p.g.a. mamman.

• Anonym (A)

Jo, nog var man förbannad många gånger men jag var nog mest ledsen över att allt kunde bli så fel. Jag höll mig lugn men mitt ex däremot gapade t.o.m. åt domaren som fick avbryta alltihop.
    Jag tror att de rätt snabbt känner igen föräldratypen som är ute efter att bråka eller straffa den andra föräldern och egentligen inte bryr sig så mycket om barnet. Jag pratade enbart om hur vi skulle lösa allt till det bästa för barnet och mitt ex malde bara på om mig. Det var så uppenbart vad han höll på med. 

Svar på tråden Ljuga i tingsrätten