Inlägg från: HopeNeverFades |Visa alla inlägg
  • HopeNeverFades

Kan man "lära" barn leka själv?

Har en son på drygt 2 år som inte kan leka själv alls.. han vill alltid ha någon med som leker och har ro att leka med samma sak i ungefär 3 minuter. Blir rätt jobbigt att leka med honom en hel dag och när vi säger att han ska leka själv eller likande för att vi ska göra något annat så står han bara och hänger bredvid och frågar "färdig nu?" "leka rummet nu?" osv eller hittar på något otyg och ropar att man ska komma och kolla och då får man ändå inget gjort.
    Så kan man "lära" barn leka själv?
    jag tänker mig inte flera timmar men börja lite grann och någon halvtimme borde han väl ska klara.. blir ju mindre tid nu också när han har ett syskon på 3 v som kräver mer och mer.
    Hoppas ni har bra tipps :)

• Svar på tråden Kan man "lära" barn leka själv?
  • HopeNeverFades

jazzmamman: nej inte själv i  samma rum utan någon vuxen måste leka samtidigt. ja ibland kan han titta tv en stund själv.

ida M: jo men visst när jag lagar mat är han nöjd om han får stå och "diska" eller hjälpa till.. menade mer leka själv typ med bilarna eller så när jag eller min man "tar det lugnt"

• HopeNeverFades

idacha: hittar bara i hennes bok hur man gör med små barn (leka själv på morgonen) vart står de om stora?

jazzmamman: alltså det var inte det de handlar om, nog har sonen "massor" med leksaker jag kan leka med, vi lagar mat, lagar huset, snickrar, leker bilar, järnväg etc etc det jag undrade är för att ibland vill man ha någon minut själv eller någon minut ensam med hans lillasyster och jag tror det är bra om han kan känna att han kan leka en liten stund och inte måste stå och hänga över en och gnälla och fråga om man är färdig hela tiden.

• HopeNeverFades

vi är redan ute mycket och han får hjälpa till massor, diska, städa, plocka, hämta han älskar det men inte leker han mer själv iaf.

om vi säger ifrån och visar att vi inte kan så står han och hänger bredvid och gnäller och frågar 111 ggr om vi är färdig nu och kan leka på rummet nu.. så visst han väntar men man får ingen ro utan får avtjatade öron, trots att vi är konsekventa..

Svar på tråden Kan man "lära" barn leka själv?