• ploten

Kan man "lära" barn leka själv?

Ts, jag undrar precis samma sak som du och hoppas få några bra tips! Vår son är alltid delaktig när vi lagar mat, fixar med tvätten etc. Vi är också ute mycket. (Apropå vad som skrevs ovan om social delaktighet och utevistelse.) Men det spelar ingen roll - han vill hela tiden att man ska leka med honom. Det räcker inte att vi är i samma rum, utan man måste vara aktiv i hans lek. Och ibland vill man ju bara kunna få en liten stund för sig själv medan han sysselsätter sig själv med något han tycker är kul. (Tittar avundsjukt på systerdottern i samma ålder som kan leka i timmar för sig själv med sina små dockor och andra prylar.) Även vi har en bebis som kräver sitt. Just nu är min man och jag föräldralediga tillsammans, så då kan vi ju turas om att "roa" honom, men ingen av oss tycker att det känns särskilt roligt eller hållbart i längden. Det känns på något sätt som en konstgjord tillvaro. Enda sättet för oss att få lite "lugn" är att sätta honom framför TVn, men det känns inte som något vi vill utnyttja några längre stunder.

Svar på tråden Kan man "lära" barn leka själv?