• xxMollyxx

    Norprolac/Hög prolaktin nivå

    Hej!
    Jag har nyligen fått börja äta Norprolac mot min förhöjda prolaktin nivå. Har ätit medecinen i ca 1 månad och tycker att bieffekterna är ganska jobbiga, mår illa, är trött och lite yr. Har därför några frågor...

    Ni som har ätit Norprolac, hade ni bieffekter och i så fall lindrades de med tiden eller är det bara att vänja sig vid detta?

    Hur länge tog det innan prolaktinvärdet var ok igen och fick ni sluta med medecinen då? (Jag har inget prolaktinom utan "okänd orsak", värdet gick inte ner efter graviditet och amning trots att min son nu är 2 år och jag slutade amma för drygt ett år sedan...)

    Tacksam för alla svar!

  • Svar på tråden Norprolac/Hög prolaktin nivå
  • annalalle

    Hej
    Har gått på norprolac i lite mer än 2 månader nu. Var hos läkarn i dag och det visade sig att mina värden var helt plötsligt för låga. (innan låg jag på 36) Så han sa att jag skulle ta mina tabletter varannan dag..men tog ett test nyss och det visade att jag var gravid så vet inte om det hade med det och göra....

    Mådde jätte illa och var väldigt yr,  första månaden men det gick faktiskt över .... nu på senaste har jag bara mått dåligt om jag druckigt alkohol.. och haft nästäppa på kvällen.

    så i mitt fall så sjönk nivån snabbt...

  • crijo

    Molly, jag har inte ätit norprolac, utan pravitel mot hög prolaktinvärde. Jag var väldigt trött, lite yr och magen var helt kass av den! Till slut kunde jag inte stå ut med den (efter 1,5 år). Jag tar Dostinex nu ( drygt ett halft år) och känner ingenting av den. Jag tar en dos per vecka, på kvällen i fall jag skulle bli trött. Kräv av din läkare att byta läkemedlet om du inte mår bra av det!

  • små räkorna

    hej på er.....jag har ätit norprolac i snart 3 år och mina biv kommer och går.det är ffa yrseln o illam som är jobbiga.jag har påtalat detta till min läk flera ggr men han verkar inte vara intresserad av att byta läkemedel....utan detta är ngt som jag helt enkelt får leva med.men man vänjer sig vid det hela efter ett tag...
    och ngt som jag har märkt på den sista tiden är det att illam blir värre vid ÄL,antagligen pga höga hormonvärden.
    så i skrivande stund mår jag urpissigt.......Kräks

    när det gäller tröttheten så vet jag faktiskt inte vart den kommer ifrån......eftersom att man kan bli trött av både norprolacen OCH levaxinet och jag äter bådadera.men eftersom att jag är väldigt trött så är det nog en komb av båda mina sjukdomar.

    enl min läk så kommer jag att få äta norprolac i flera år......ska ta nytt prov här i höst,ska bli väldigt intressant att se vart det ligger då eftersom att mitt illam blivit värre.

    kanske ska tillägga att jag tar 1/2 tabl/dag.....mådde för pissigt när jag åt 1T/dag,så läk var tvungen att sänka dosen.

    hur ofta tar ni prov,oxå en gång/år eller.....


    ♥stolt tvillingmamma♥ när är det våran tur att få en liten till????
  • crijo

    små räkorna: ursäkta mig, men vad är det för inställning att säga att du får leva med dina biverkningar???? Dessutom när det finns andra alternatiiv...Jag skulle byta läkare! Man blir ju nästan handikapad av att må så dåligt varje dag...Man måste ju fungera i vardagslivet.
    Ibland kollar jag var tredje månaden, ibland var 6:te månaden, bara för att justera dosen.

  • små räkorna
    crijo skrev 2010-07-14 10:46:56 följande:
    små räkorna: ursäkta mig, men vad är det för inställning att säga att du får leva med dina biverkningar???? Dessutom när det finns andra alternatiiv...Jag skulle byta läkare! Man blir ju nästan handikapad av att må så dåligt varje dag...Man måste ju fungera i vardagslivet.
    Ibland kollar jag var tredje månaden, ibland var 6:te månaden, bara för att justera dosen.
    hur länge har du haft högt prolaktin?
    du ska veta att denna dr är inte den ända som jag tjafsat med och till slut så orkar man helt enkelt inte med och bråka utan gillar läget helt enkelt.....men visst jag skulle jättegärna få må bra alla månadens dgr men så är nu inte fallet.och jag tror inte att det finns ngn dr som skulle göra så att jag mår bättre....har för dålig erfarenhet tyvärr.
    det min läk menar med att 'jag får leva med detta' är det att det finns annan med att tillgå men då kan jag inte skaffa nga fler barn eftersom att min fertilitet blir ännu sämre än vad den redan är.......och vi skulle jättegärna vilja ha en liten till.men när vi inte ska skaffa nga fler barn så ska jag tydligen börja med ngn annan med men har ingen aning om vilken det är.......
    du kanske orkar och bråka men det gör inte jag för tillfället.......får man inget gehör på en gång så orkar jag inte tjafsa.....
    dessutom så har jag hört att norprolac är den bästa med.....
    ♥stolt tvillingmamma♥ när är det våran tur att få en liten till????
  • crijo

    Jag har haft hög prolaktinvärde i 7 år, lika länge som jag hade försökt skaffa barn. 3 läkare har "missat" att ge mig behandling trots att dem själva har sagt att det inte var bra. Pgav detta har jag fått andra problem, inte bara infertilitet.
    Jag har medicinerat i drygt 2 år, först med pravidel och sedan med Dostinex. Det är stor skillnad i biverkningar...Jag får nästan ingenting av Dostinex, medan med Pravidel var jag en vrak. Och visst orkar jag tjatta, för jag kunde ju inte sluta jobba pgav jag var för trött att köra bil. Dessutom, från min synpunkt har dessa läkare slössat bort mina fertila år genom att slarva med behandlingen. Både pravidel och Dostinex får man sluta med vid positiv graviditetstest.  Hoppas jag får göra det snart! Lycka till!

  • små räkorna

    crijo:hoppas verkligen att du snart får sluta med medicinen och ist få ett stort pluss på stickan......Skrattande
    även norprolac får man sluta med när man får pluss....
    visst är det tråkigt när läk inte tar en på allvar....mina värden var lätt förhöjda ett bra tag men det gjordes ingenting förrutom att ta nya prover då....tills jag fick medicin 2007.
    och jag har som sagt sen dess haft en del biv.....
    idag var jag tvungen att sjukskriva mig pga illam,det var så himla jobbigt....kom knappt upp ur sängen i morse,tog iaf en evinnilig tid.....först vid sen em/tidig kväll försvann det.
    så imorse fick jag nog orkar inte ha det så här varje månad....men när jag ringde läk så hade dem förståss semesterstängt......får ringa dem så fort dem öppnar igen ist.
    hoppas att det görs ngt åt detta då.
    dostinex har jag aldrig hört talas om...men har den inga biv så är det ju toppen.Skrattande


    ♥stolt tvillingmamma♥ när är det våran tur att få en liten till????
  • xxMollyxx

    Tack för era svar! Jag fick testa mina värden igen efter ett par månader och de var då jätte bra. Strax där efter kom ett härligt plus på stickan och jag slipper nu tabletterna helt : ) I januari kommer lillebror/lillasyster. Kram!

  • små räkorna

    molly:grattis till plusset....Plus hoppas att jag oxå får det ngn gång,vill så gärna ha en liten till.....Baby

    just nu har jag det lite jobbigt med mitt prolaktinvärde eftersom att jag har lite symtom av det som blivit värre....
    och eftersom att det har varit sommar och sem så har jag inte kunnat få tag på min läk förrän igår.*äntligen*
    så nu ska jag ta nya prover så får vi se.....


    ♥stolt tvillingmamma♥ när är det våran tur att få en liten till????
  • EMND

    Hej
    jag har fått prolaktin förhöjt 550 mU/L (ref 65-465) och en läkare rekomenderar Norprolac medan andra Pravidel. Vilken är bättre? Har ni haft några biverkningar av prolaktinet? Jag har haft brösömmhet hela månaden plus en funktionel cysta samt försenad mens. Det kom antigen pga. IVF som jag hade cykel innan eller för att jag har ätit L-arginin eller för att jag har någon annan störning. Hur som jag undrar hur höga värde ni hade? 

  • crijo

    DND: Menade du biverningar av medicinerna, eller symptom av prolaktinet? Hög prolaktin stör din hormonela balansen. PGav det blir man infertil i första hand och efter ett tag får man andra besvär...
    Jag har tagit Pravidel i drygt 1 år och fick massor med biverkningar: magkattar, dåligt matsmälltning, dåsighet, trötthet, svårt att koncentrera mig, huvudvärk...Sedan ett tag tillbaka tar jag Dostinex som jag inte känner av. Bekvämt är det oxå då man tar en dos/vecka. Pravidel tar man varje dag (beroende på dos 1-2-3ggr/dag). Norprolac har jag inte erfarenhet av.

  • Mamma Thorén

    Hej på er!
    Jag har haft högt prolaktinvärde sena 2001. Detta pga av en hypofystumör, sk. prolaktinom. Jag blev behandlad med alla tre preparat som ni pratar om, och upplever Pravidel som den som gav minst biverkningar. De andra gav mig yrsel och blodtrycksfall, precis som ni beskriver. Min tumör var ca: 1*1 cm stor. Tanken var att man skulle medicinera bort tumören, och på så sätt minska prolaktinvärdet. Detta misslyckades, och i januari 2004 fick jag göra en hjärnoperation för att ta bort tumören. (ska givetvis meddela att det EJ rör sig om en eleakartad tumör). Den var prolakrinproducerade och rubbade en del andra hormoner. Jag fortsatte att äta pravidel fram till 2007 då jag blev gravid. Efter graviditeten bestämde jag mig för att inte äta mer medicin. Idag är värderna förhållandevis normala. jag får dock alltid fortsätta med provtagningar, årsvis hjärnröntken etc. Har ingen regelbunden mens överhuvudet taget. Mens för mig är något som kanske dyker upp 4-6 gånger om året.
    Idag mår jag bra under omständigheterna bra, och kan stolt meddela att trots i stort sett obefintlig mens, och då även ägglossning, har jag en son på 2½ år, och en liten på väg!

    Lycka till tjejer, och se till att ni får den bästa vården! Kram!

  • små räkorna
    Mamma Thorén skrev 2010-10-22 08:32:48 följande:
    Hej på er!
    Jag har haft högt prolaktinvärde sena 2001. Detta pga av en hypofystumör, sk. prolaktinom. Jag blev behandlad med alla tre preparat som ni pratar om, och upplever Pravidel som den som gav minst biverkningar. De andra gav mig yrsel och blodtrycksfall, precis som ni beskriver. Min tumör var ca: 1*1 cm stor. Tanken var att man skulle medicinera bort tumören, och på så sätt minska prolaktinvärdet. Detta misslyckades, och i januari 2004 fick jag göra en hjärnoperation för att ta bort tumören. (ska givetvis meddela att det EJ rör sig om en eleakartad tumör). Den var prolakrinproducerade och rubbade en del andra hormoner. Jag fortsatte att äta pravidel fram till 2007 då jag blev gravid. Efter graviditeten bestämde jag mig för att inte äta mer medicin. Idag är värderna förhållandevis normala. jag får dock alltid fortsätta med provtagningar, årsvis hjärnröntken etc. Har ingen regelbunden mens överhuvudet taget. Mens för mig är något som kanske dyker upp 4-6 gånger om året.
    Idag mår jag bra under omständigheterna bra, och kan stolt meddela att trots i stort sett obefintlig mens, och då även ägglossning, har jag en son på 2½ år, och en liten på väg!

    Lycka till tjejer, och se till att ni får den bästa vården! Kram!
    GRATTIS TILL GRAVIDITETEN.....skönt att veta att det finns hopp.Glad
    ♥stolt tvillingmamma♥ när är det våran tur att få en liten till????
  • små räkorna

    här har det inte hänt så mkt....jag har fortfarande kvar en massa symtom som kommer och går.
    men för tillfället så vet jag inte om det beror på prolaktinet eller min hypothyreos,eftersom att båda två har liknande symtom.
    har tagit nya prover som min läk tyckte var bra,men jag tycker att det ligger för lågt....
    så nu ska jag träffa en annan läk nästa vecka,eftersom att jag inte tycker att jag får ngn respons från min nuvarande...
    hoppas verkligen att jag får hjälp då.....är skitjobbigt att må så här.
    kanske behöver byta min prolaktin medicin till och med....får väl se.
    nu gäller det bara att härda ut 1 vecka till med denna tröööööötthet......BLÄÄÄÄÄÄÄRynkar på näsan
    tycker att det är helt sjuk att man ska behöva vänta så här pass länge......har ju haft detta sen i somras.Demon

    HA DET BRA TJEJER.....


    ♥stolt tvillingmamma♥ när är det våran tur att få en liten till????
  • EMND

    crijo, tack för din respons, jag tänkte symptomen av prolaktinet. Var det bara utebliven mens eller även andra symptom?

    Jag tog ett nytt prov idag och då låg jag på 330-normalt alltså! Min läkare är utomlands och jag undrar om det inte är bäst att strunta i medicinering.  Efter vad ni skrev ser jag inet fram emot, men som sagt det verkar att jag hade falskt förhöjning. Jag tog första provet typ 2 h efter uppvakningen och åt ingen frukost denna morgon,  medan den här andra tog jag  3,5 timmar efter att jag vaknade och ca 3 timmar efter frukosten.

  • crijo

    DND: Stress kan bidra till förhöjd prolaktinvärde.
    Det är svårt med symtom...Jag blev lätt irriterad, men annars kände jag inte något av. Tyvärr var det så att efter 4 år med obehandlad hög prolaktinvärde (2-3 gånger högre än normallt), hela min hormonbalans rubbades. Mensen var konstig, ämnesomsättningen var konstigt...Det var ingenting som stod rätt till... Jag fick endometrium hyperplasi och det tog 2 år att behandla och återskappa balansen i kroppen. Tyvärr allt detta har gjort att jag har inga barn och som det ser ut nu, efter 3 st. misslyckade ÄD, tror jag inte att det kommer att bli något.
    Skulle jag veta att det var så viktigt detta med prolaktin, skulle jag tjatta mig till behandling...Det är ju trots allt enkel behandling. Många känner inte av några biverkningar alls av medicinerna.

  • jullan123

    har ätit norprolac sedan 1982, 1 tablett om dan,75mg,  biverkningar försvinner. 
    Har provat utan ett antal ggr men då sticker värdet upp.
    Är 57 år , så jag får väl ta dom tills, ja ni vet.
    men ska faktiskt kolla värdena snart , är ju infertil så tycker att man ska slippa piller hela livet.

Svar på tråden Norprolac/Hög prolaktin nivå