• crijo

Norprolac/Hög prolaktin nivå

Molly, jag har inte ätit norprolac, utan pravitel mot hög prolaktinvärde. Jag var väldigt trött, lite yr och magen var helt kass av den! Till slut kunde jag inte stå ut med den (efter 1,5 år). Jag tar Dostinex nu ( drygt ett halft år) och känner ingenting av den. Jag tar en dos per vecka, på kvällen i fall jag skulle bli trött. Kräv av din läkare att byta läkemedlet om du inte mår bra av det!

• crijo

små räkorna: ursäkta mig, men vad är det för inställning att säga att du får leva med dina biverkningar???? Dessutom när det finns andra alternatiiv...Jag skulle byta läkare! Man blir ju nästan handikapad av att må så dåligt varje dag...Man måste ju fungera i vardagslivet.
    Ibland kollar jag var tredje månaden, ibland var 6:te månaden, bara för att justera dosen.

• crijo

Jag har haft hög prolaktinvärde i 7 år, lika länge som jag hade försökt skaffa barn. 3 läkare har "missat" att ge mig behandling trots att dem själva har sagt att det inte var bra. Pgav detta har jag fått andra problem, inte bara infertilitet.
    Jag har medicinerat i drygt 2 år, först med pravidel och sedan med Dostinex. Det är stor skillnad i biverkningar...Jag får nästan ingenting av Dostinex, medan med Pravidel var jag en vrak. Och visst orkar jag tjatta, för jag kunde ju inte sluta jobba pgav jag var för trött att köra bil. Dessutom, från min synpunkt har dessa läkare slössat bort mina fertila år genom att slarva med behandlingen. Både pravidel och Dostinex får man sluta med vid positiv graviditetstest.  Hoppas jag får göra det snart! Lycka till!

• crijo

DND: Menade du biverningar av medicinerna, eller symptom av prolaktinet? Hög prolaktin stör din hormonela balansen. PGav det blir man infertil i första hand och efter ett tag får man andra besvär...
    Jag har tagit Pravidel i drygt 1 år och fick massor med biverkningar: magkattar, dåligt matsmälltning, dåsighet, trötthet, svårt att koncentrera mig, huvudvärk...Sedan ett tag tillbaka tar jag Dostinex som jag inte känner av. Bekvämt är det oxå då man tar en dos/vecka. Pravidel tar man varje dag (beroende på dos 1-2-3ggr/dag). Norprolac har jag inte erfarenhet av.

• crijo

DND: Stress kan bidra till förhöjd prolaktinvärde.
    Det är svårt med symtom...Jag blev lätt irriterad, men annars kände jag inte något av. Tyvärr var det så att efter 4 år med obehandlad hög prolaktinvärde (2-3 gånger högre än normallt), hela min hormonbalans rubbades. Mensen var konstig, ämnesomsättningen var konstigt...Det var ingenting som stod rätt till... Jag fick endometrium hyperplasi och det tog 2 år att behandla och återskappa balansen i kroppen. Tyvärr allt detta har gjort att jag har inga barn och som det ser ut nu, efter 3 st. misslyckade ÄD, tror jag inte att det kommer att bli något.
    Skulle jag veta att det var så viktigt detta med prolaktin, skulle jag tjatta mig till behandling...Det är ju trots allt enkel behandling. Många känner inte av några biverkningar alls av medicinerna.

Svar på tråden Norprolac/Hög prolaktin nivå