• Tigra79

Bilsele till katt?

Är det någon som använder en bilsele till sin katt?
    Såg att det fanns att köpa och funderar på om inte katten skulle må bättre av att slippa bli instängd i en kattbur.

Samtidigt är ju säkerhetsfrågan intressant också. Om det skulle ske en olycka, är verkligen en bur så säker då? Hur säker är selen i jämförelse tror ni?

• Svar på tråden Bilsele till katt?
  • Birgitta2

Jag tror katter är så smidiga att ingen sele kan stänga dom inne. Jag hade INTE satt katterna i sele. Här gäller bur för oss. Tryggare, säkrare.

• LillTussa

Helt klart bur. Och buren ska förankras i bältet om den ska stå på säte, i bagageutrymme med lastgaller/lastnät eller på golvet. Annars är det ju effektlöst om den står löst på sätet.

• lennartsdotter

Katter ska sitta i bur av säkerhetsskäl. Inte bara för deras egen säkerhet utan för alla andras. En katt tar sig ganska lätt ur en sele. Det kanske ter sig snällast mot katten, men vid en olycka är en bur så himla mycket "snällare" även om katten blir lite olyckligare.

• UnderYtan

Jag skulle inte använda sele. Bur är för mig det enda rätta. En bur som sätts fast givetvis. Den skyddar katten bättre vid en olycka än ett sele.

?*¨*?.¸¸❤ BF 10 maj ❤¸¸.?*¨*?
  • skorpionen80

Gärna en mjuk bur, då hårda plastburar kan dela sig och gå sönder vid krock.

• Joico

Jag skulle inte sätta bilsele på en katt.. dom är alldeles för små och smidiga för det. Jag har hunden i bilsele i min bil, annars åker hon i bur. Köp en bur (men inget skit i plast) och spänn fast den med bilens bälte.

• Millan83

Jag har haft min katt i sele! Finns en superbra specialgjord för syftet, kommer inte ihåg vad den hette dock. Man satte fast den i bälteshållaren i bilen. 

Han hade tokpanik och var hysterisk i bilen så vi testade detta! Han blev lugn som en filbunke och vande sig vid bil och alla dess ljud. Nu åker han i buren utan problem. 
  • valkyrie

jag har sele och bur till mina och dom trivs hellt klart bäst i selarna. och man har bättre koll på dom och man slipper bära dom krongliga burarna. och dom selarna jag har är special gjorda för katter.

• valkyrie

lik väll att jag har hundarna i sele så kan jag har katterna det med.

Svar på tråden Bilsele till katt?