• Äldre 1 Mar 10:11
    1398 visningar
    1 svar
    1
    1398

    är det på g?

    hej
    Har en fråga väntar mitt andra barn hade inga besvär under första gravideteten.
    Men dena gången har det varit jobbigt i v 29 så hade jag för liten livmodertapp 20 mm
    och mycket samandragningar.
    Nu är jag i vecka 36+3 och får gå på toaletten hela tiden och har ont i länd ryggen och som går ner i ljumskarna och det gör ont när jag går har värk vid blygd benet  det spänner och är ömt och har mycket flyttningar.
    vet inte om det är något på gång man kanske ska ha så här dom sista veckorna??

    Är tacksam för svar
    kram

  • Svar på tråden är det på g?
  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 1 Mar 14:01
    #1

    Hej!
    Ja, faktum är att man kan nog ha det så där de där sista veckorna... Inte alldeles ovanligt. För varje barn brukar sammandragningarna kännas tidigare, det är min erfarenhet. Men det jag funderar över är att du upplever att det gör ont ner mot ljumskarna. Det kan antyda att livmodermunnen håller på att mjuka upp sig, eftersom du har haft mycket sammandragningar och en livmodertapp som blivit mindre (bebisens huvud trycker så småningom bort hela tills dess att den är utplånad).

    Det är bra och viktigt att du går på regelbundna kontroller, det är först då barnmorskan kan se vad som verkligen har hänt eller inte. Du är inne i slutspurtsmånaden och ja, barn föds normalt från om med nu och sex veckor framåt. Om jag vore du skulle jag ta det väldigt lugnt och undvika stress och tunga lyft. Ladda på bästa möjliga sätt.

    Känner du dig förberedd inför förlossningen? ndning, avslappning, samarbetet osv. Ibland kan det vara lätt att missa när man redan har ett barn...  Om du känner att du behöver stöd i din träning är du välkommen att titta in på www.profylaxgruppen.com. Där finns stöd för dig även om du har kort tid på dig.

    Lycka till!

    kram
    Anna

Svar på tråden är det på g?