Min 19-åring kan inte bo hemma längre! Vad gör vi?
Som sagt, 19 år, blir 20 i år.
vi har haft diverse problem med henne sedan gymnasitiden. Alltifrån skolk till fel umgänge och droger. Vi har försökt tjata, hota, hjälpa och vägleda.
Hon har mått dåligt och vi har hjälpt henne att få en kontakt på ungdomspsykiatrin som hon dock inte träffar längre för att hon "inte känner för det".
Hon har ett extrajobb som städare men det är inte fast och ger ingen stadig inkomst. När hon är ledig tillbringar hon gärna tiden med ungdomar som driver omkring i bilar och "raggar", fixar med sin egen bil (men inte med sånt som borde prioriteras, som utbyte ljuddämpare, utan mer med att tona fönstrena på den)...Hon sover hela dagarna och ränner hela nätterna. Lämnar rummet helt upp och ner med kläder överallt och tar aldrig undan disk eller använda handdukar efter sig. Mycket konflikter hela tiden och hon är ofta otrevlig mot min man, som inte är hennes pappa. Hon har ofta velat bo hos sin pappa förr men numera duger inte det längre. Det har varit vårt andningshål då det funkar bättre när vi inte är under samma tak hela tiden. Har försökt förklara att det finns regler hon får följa så länge hon bor hemma. Jag har även en 16-årig grabb som bor växelvist hos oss och jag och maken har en 4-åring och en till på väg i augusti.
Jag VILL att hon ska bilda sig ett bra liv, umgås i rätt kretsar, få ett jobb, ta hand om sig (hon röker fast hon är hjärtopererad till ex). Skulle vilja att det funkade bättre när hon bor hemma men situationen är ohållbar. Hon vill också ha eget men ekonomin håller inte för det. Dessutom vill hon hellre ha bil än eget boende och det kostar ju sin lilla slant.
Vad gör vi? Tips?