• Marianne83

Hur många timmar per dygn sover Din två-åring?

Har Du ett barn som är ganska prick två år? Hur många timmar per dygn sover han/hon? När somnar barnet för kvällen, och när vaknar det på morgonen? Är barnet vaket något under natten, och hur vilar det på dagen?

Jag har en son som börjat vakna vid 04.00 på morgonen och inte har en plan på att somna om... Blir jättearg då man försöker söva honom, trots att han då blir bytt på och får en flaska välling...

Dessutom har han börjat äta jättedåligt under dagarna, han som alltid ätit bra förr...

En tuff period minst sagt..!

• Svar på tråden Hur många timmar per dygn sover Din två-åring?
  • Me o Mike

Min dotter fyller 2 nu i mars.

På dagis brukar hon sova ca 1-1,5 timma efter lunch. Sen somnar hon vid 19-tiden på kvällen. Nu har hon en period där hon vaknar på natten. Vill över till vår säng. Men hon sover väl i snitt 9-11 timmar/natt.

Och just på helgerna (fråga mig inte varför) så ska hon upp TIDIGT!! I lördagsmorse skulle hon upp kl 3,50. Jävligt kul!!

• Winterfresh

Sonen är 2 år 1 månad, han somnar för natten vid 19:00-19:30, sover hela natten till 7-8 på morgonen beroende på om det är dagis eller ej. Jobbar jag dagpass väcks han kl. 5:15
    Han sover 1½-2 timmar om dagen. Det kan hända att han kommer över till oss nån natt då och då, men då somnar han nästan innan han får ner huvudet på kudden.

• lövet2

Vid 2 år sov den yngsta ungefär 9-10 timmar. Hon somnade vid 22-23 på kvällen och sov till framåt 8 på morgonen. Hon sov inte middag.

• Fr1dlyst

Sonen är 2 år i april. Han sover ca 1,5 timme på dagen och lägger sig id 20 på kvällen. Vaknar vid 6 igen.. Är inte vaken något under nätterna, men vaknar till vid 5 ibland fast då somnar han nästan alltid om igen.

Axel 080415 och bebisen bf mars -10!
  • Me o Mike

Min son däremot. När han var 2 så sov han som en stock. Fick han bestämma så ville han somna kl 6 på kvällen. Sen sov han lätt till 9. Tänk om alla barn var så!!

• ilenna

Jag har en flicka som fyllde 2 år i förra veckan.
    Hon somnar vid 20-tiden på kvällen och vaknar någon gång mellan 7-8 på morgonen. Hon brukar vakna nästan varje natt och vilja komma över till vår säng, och där somnar hon om på direkten.

På dagen sover hon max en timma (på förskolan). Om vi är hemma så är det inte alltid som hon sover på dagen längre (ev i bilen).

Hon har haft samma soömnvanor på natten sedan hon var någon månad gammal, väldigt skönt

• Shmone

Jag svarar för dottern som nu är 2 år o 4 månader men svarar för hur hon var när hon var mer exakt två år.

Totalt ca 10 timmar sömn per dygn - samtliga på natten förutom en kort middagslur ca två gånger i veckan.

(Nu 9-10 timmar per natt - sover inte på dan)

• sanna11111

jag har en trött kille. han är 2 år o två veckor. somnar vid 18.30 på kvällen, ja väcker honom 07.30 på morgonen om det är dagis. annars kan han sova till 08.30. sover middag på dagis i ca 1-1,30 timme. är han hemma och sover middag o jag ligger breve kan han sova i tre timmar, isf e han vaken till 20,30 på kvällen.

kan tillägga att han sover i våran sängen, vaknar till ett par ggr och vill ha nappen men somnar om direkt när han fått den...

• Marianne83

Ni som har barn som bara sover 9-10 timmar per dygn, är de pigga under sin vakna tid? Min son är så trött kring elva på fm att han knappt går att hålla vaken...

Han somnar ca 19.30 och vaknar väl (när han inte är så här!) kring 06.30, oftast efter att under natten ha vaknat och blivit bytt på och fått välling. Sedan sover han ca 1-2 timmar på dagen efter lunch...

Kanske måste börja ha honom vaken längre på kvällarna om detta fortsätter...

• Shmone
    Marianne83 skrev 2010-03-01 12:20:53 följande:
    Ni som har barn som bara sover 9-10 timmar per dygn, är de pigga under sin vakna tid? Min son är så trött kring elva på fm att han knappt går att hålla vaken...Han somnar ca 19.30 och vaknar väl (när han inte är så här!) kring 06.30, oftast efter att under natten ha vaknat och blivit bytt på och fått välling. Sedan sover han ca 1-2 timmar på dagen efter lunch... Kanske måste börja ha honom vaken längre på kvällarna om detta fortsätter...
    Dottern blir ofta trött en stund på eftermiddan vid 3-tiden.. Om man sätter henne framför TVn eller går ut med vagnen då kan hon råka somna o då blir det livat till midnatt sen o då blir hela dygnsrytmen förstörd. Så det försöker vi undvika. Men oftast är det bara nån timma som hon är trött. Sen kommer hon in i andra andningen o är glad resten av kvällen.

hon lägger sig oftast vid 20-22 och vaknar runt 06-07
  • MalinEddie

När hon var 2 år sov hon 14 timmar per dygn, nu vid 21/2 är det 13.

Svar på tråden Hur många timmar per dygn sover Din två-åring?