• Natho

Balder ett ok namn?

Hej hej..
    Jag undrar bara lite vad ni tycker om namnet Balder???
    Kan man döpa sin son till det?
    Det är ju faktisit ett gammalt vikinga namn och jag gillar de väldigt mycket.. men kanske inte så populärt i dagens läge..

• Svar på tråden Balder ett ok namn?
  • siamusen

Pa svenska är det helt ok tycker jag, men om man tänker pa engelska sa funkar det inte alls. Men det kanske inte gôr nagot?

• Natho

okej tack.:) Kul och veta vad andra tycker..
    För mig personligen så spelar det ingen roll om det funkar på engelska, men min sambo vill ju helst ha ett namn som funkar med det..
    Usch det är så svårt med bara hitta ett bra namn, och sen kanske de inte ens passar lillen.

• redneck girl

låter som en jycke...

• siamusen
    Natho skrev 2010-03-01 12:19:43 följande:
    okej tack.:) Kul och veta vad andra tycker..För mig personligen så spelar det ingen roll om det funkar på engelska, men min sambo vill ju helst ha ett namn som funkar med det..Usch det är så svårt med bara hitta ett bra namn, och sen kanske de inte ens passar lillen.
    Ja, namn är svårt. Jag gillar både Balder och Ymer fran det nordiska. Mellkior är kanske lite samma stil? Funkar pa "alla" språk.
  • siamusen

Melkior ska det självklart sta.

• Natho

Misstänkte nästan de.. Därför jag undra om det var ett ok namn.

Jag tänker bara på Liseberg när jag hör Balder..
  • Avicularia

Min sambo ville att vårt barn skulle heta Balder när vi inte visste könet än. Jag total vägrade hörde bara "Vid Balders balle" från Hem till midgård

• lokisse

tycker att det är mycke mycke bätre än alla loke som är poppis nu.
    balder var kjärlekens gud och en trevlig prick till skilnad fran loke som var riktigt elak

Difficile est saturam non scribere
  • Natho

"Melkior ska det självklart sta."

Det gillade jag verkligen!.:) Tack för tpiset..

"Min sambo ville att vårt barn skulle heta Balder när vi inte visste könet än. Jag total vägrade hörde bara "Vid Balders balle" från Hem till midgård"

haha okej.. har dock ej tittat på hem till midgård så det är inget ag tänker på...
    men som verkligen skrev som tänker hon bara på liseberg när hon hör balder och det var väl lite det jag misstänker att folk kommer koppla namnet till.

• Breaking Dawn

Alltså Balder som namn känns ju lite ovanligt, det kan funka om man förstår att barnet kanske får ta en del "balle"-skämt eller dylikt. Men det går ju å andra sidan att reta barn för det mesta.

Rent ursprungsmässigt tycker jag att symboliken att döpa någon till Balder är väldigt fint. Jag har själv studerat fornnordisk mytologi och kortfattat så var Balder den renaste, finaste och vackraste av gudarna. Alla älskade honom och inga levande ting ville honom något ont. Tyvärr såg Loke till att han blev dödad eftersom han visste att Balders död skulle leda till undergången (och det låg i Lokes intresse). Många paralleller kan dras till Jesus och helgon, så det är verkligen ingen negativ laddning i själva namnets ursprung. Jag tycker själv att Loke är ett tufft namn men han var en sådan bastard att jag skulle ha lite svårt att döpa mitt barn till det. Kanske framtida hunden får den lotten

Att man sedan inte vill att ens barn ska förknippas med åkattraktioner på tivoli eller vid fruktansvärt simpla tv-serier utan det minsta känsla för faktaresearch kan jag förstå. Men det finns ju så mycket negativa konotationer till de flesta namn nuförtiden, jag tycker inte att man ska behöva bry sig allt för mycket om sådant.

• Fru LB
    Breaking Dawn skrev 2010-03-01 12:42:47 följande:
    Alltså Balder som namn känns ju lite ovanligt, det kan funka om man förstår att barnet kanske får ta en del "balle"-skämt eller dylikt. Men det går ju å andra sidan att reta barn för det mesta. Rent ursprungsmässigt tycker jag att symboliken att döpa någon till Balder är väldigt fint. Jag har själv studerat fornnordisk mytologi och kortfattat så var Balder den renaste, finaste och vackraste av gudarna. Alla älskade honom och inga levande ting ville honom något ont. Tyvärr såg Loke till att han blev dödad eftersom han visste att Balders död skulle leda till undergången (och det låg i Lokes intresse). Många paralleller kan dras till Jesus och helgon, så det är verkligen ingen negativ laddning i själva namnets ursprung. Jag tycker själv att Loke är ett tufft namn men han var en sådan bastard att jag skulle ha lite svårt att döpa mitt barn till det. Kanske framtida hunden får den lotten Att man sedan inte vill att ens barn ska förknippas med åkattraktioner på tivoli eller vid fruktansvärt simpla tv-serier utan det minsta känsla för faktaresearch kan jag förstå. Men det finns ju så mycket negativa konotationer till de flesta namn nuförtiden, jag tycker inte att man ska behöva bry sig allt för mycket om sådant.
    Vi har funderat på Baltazar, men tvekar just på grund av balle-skämten som säkert kommer i s f.
  • siamusen
    Fru LB skrev 2010-03-01 12:55:01 följande:
    Vi har funderat på Baltazar, men tvekar just på grund av balle-skämten som säkert kommer i s f.
    Har jag inte ens tänkt pa. Trodde det skulle bli Balty eller nagot liknande. Vi hade Balthasar Remi till var tredje son men ändrade i sista minuten till nagot helt annat. Baltazar âr fint
  • Bellbox

Nej tycker jag!
    Det låter som en skallig man på engelska & en åkattraktion i Sverige
    Men smaken är som baken

• DenNamnbitne

Jag tycker Balder är ett mycket intressant namn. Det är inte min favorit bland de nordiska gudanamnen men det är ändå mycket fint. Det är ju lätt att uttala och en väldigt fin historia bakom namnet. Så det namnet skulle jag rekommendera. Något annan nämnde Baltazar, det är också fint, eller den svenskare varianten Baltsar som jag tycker är ännu finare. Bland nordiska gudanamn är ju även Brage, Heimdall och Ägir rätt tuffa namn{#lang_emotions_laughing}

• Sofiie

Jag tycker Balder är ett tufft namn men har själv valt bort de eftersom jag bara tänker på "Balders Balle" från hem till midgård som nämns ovan :/

• simone

Nej ingen höjdare tycker jag, läser Balder men tänker rabalder.

Svar på tråden Balder ett ok namn?