Juno skrev 2010-03-01 13:45:28 följande:
Ingen aning, fråga! Om jag ska gissa så tror jag inte att det går eftersom de då skulle få lägga ner mycket energi på att utreda familjer "i fall att". Om det hade varit möjligt hade förmodligen de flesta föräldrar velat ha en sådan utredning eftersom tanken på att man inte ska finnas där för att ta hand om sina barn är outhärdlig för alla föräldrar. För oss adoptivföräldrar är det så klart ännu värre eftersom våra barn redan gått igenom det otänkbara och det får absolut inte hända igen. Det du kan göra är att tala med en vän eller släkting om att du vill att hon eller han ta på sig att bevaka barnets intressen om det värsta skulle hända, och se till att besluten som fattas verkligen går rätt till och verkligen är barnets bästa.
Det är ju det jag menar. OM nu det värsta tänkbara skulle hända, så vill man ju inte att ens barn som redan ryckts upp så många gånger ska kanske får flytta ytterligare kanske 2-4 gånger innan barnet hamnar i en permanetn familj. Bästa är ju från barnets perspektiv att vara hos en nära släkting. Självklart utredd sådan.
Men inte först ett jorurhem, sedan kanske till en ny familj som barnet inte känner(även denna ska utredas om dom ska få adoptera barnet), sedan kanske får ha nån form av kontakt med sin "gamla"släkt alt kanske får adopteras av den.
Det kan ju inte vara bra. Bästa är att få komma direkt till släktingen där barnet känner personerna ifråga väldigt väl.