• thesecret

Amningsnapp - frågor

Hej!

Jag är en av de som använder amningsnapp och nyfiken hur ni andra gör med amningsnapp:

1. Gör du rent din amningsnapp efter varje amning? Om inte, hur ofta gör du rent den?

2. Hur gör du rent din amningsnapp?

3. Vart har du inhandlat din amningsnapp?

4. Varför använder du amningsnapp?

5. Provar du någonsin att amma utan amningsnapp

Mina svar:
    1. På dagarna gör jag rent nästan efter varje amning, på nätterna gör jag inte det.

2. Först kallt vatten och sen varm vatten. Jag även kokar och steriliserar dem en gång om dagen.

3. Apoteket och ullared. Har stor och liten "insugnings" modell.. mitt barn gillar mer den lilla modellet..

4. Pga. att sonen gapar inte tillräckligt stort och där med får ingen grepp om mina bröst.. skulle ha förmodan få så får han inte det på nytt när han släpper och då blir galen om jag inte tar fram amningsnapp.

5. Jag provar varje dag, men lyckas sällan utan amningsnapp.

Önska och tro på din önskan, så ska du se att den blir sann!
  • Svar på tråden Amningsnapp - frågor
  • MalinoJohan

1. gör rent amningsnappen efter varje amning. förutom på natten.
    2. gör rent först med varmt vatten och lite tvål, sen sköljer jag av med kallt. kokar en gång i veckan.
    3.babyproffsen
    4. babyn får inte grepp om bröstet utan amningsnapp
    5. övar då och då på att amma utan, men lyckas aldrig. Det gör inte så mycket. Det är så mysigt ändå. :)

• puhpinnen
    1. Inte på natten, men under dagen.

2. Sköljer med först varmt sen kallt vatten. Kokar den ibland.

3. Fick den med mig hem från på BB. Har köpt en till på BB men den är för liten så jag ska köpa en till snarast

4. Bebisen vill inte få rätt grepp, han gapar för lite och säpper direkt om han får tag.

5. Har provat ett par gånger, men han blir helt hysterisk och jag får jätteont i bröstet när han suger fel. Så jag har bestämt mig för att detta är det bästa sättet för oss.
  • thesecret

Jag tycker jag har mycket mindre bröstmjölk på kvällarna än på natten / morgonen... hur har ni det andra? Men de är nog för att ammar ju inte så tätt på natten och morgonen som det är på eftermiddag / kväll.. men borde inte det regleras utifrån hur mycket han suger?

En fundering: tanke på att användet amningsnapp och jag märker som sagt på kvällarna att bröstmjölket tar slut efter ett tag han suger.. om han fortsätter att suga så innebär det väl att han sväljer massa luft? Men gör det även att de produceras mer mjölk eller är det bättre att försöka direkt byta bröst? När det väl tar slut även på andra bröstet så brukar jag ge napp för han visar oftast inte att han är hungrig utan mer av att han har sugbehovet, som nappen får ersätta för att han ska inte få för mycket luft..

Önska och tro på din önskan, så ska du se att den blir sann!
  • Kazeer

1. Jag gjorde rent amningsnappen efter varje användning - dag som natt.

2. Jag sköljde först av den med kallt vatten. Sedan tvättade jag den med en droppe diskmedel och massor av varmvatten. En gång om dagen kokade jag den.

3. Jag köpte amningsnappen på Apoteket (Medela).

4. Mina bröstvårtor "försvann", när jag skulle amma.

5. Provade att amma utan amningsnapp några gånger men det var inte lönt. Använde den fram tills sonen inte ville ammas längre vid sju månaders ålder.

Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • murvlan

1 o 2. Kokade en gång om dagen. Sköljde av den efter varje användning, dock inte alltid på natten.

3. Apoteket, Medela.

4. Dottern ville bara äta från högra bröstet när hon var nyfödd, men med amningsnappen funkade även vänstra. Senare krånglade hon på högra, så då använde vi den där också under en period. Vid 4 månader kom tänder nere och då skyddade amningsnappen mot de små betten, som hon slutade med efter ett tag. Vid den åldern var hon, som många andra tror jag, ofokuserad och lättstörd vid amning, då var det lättare att få henne att ta bröstet med amningsnappen. En tid verkade det som om hon somnade lättare med amningsnappen, en fördel för oss eftersom amning är det bästa sättet att få henne att sova. Med andra ord - den har hjälpt oss på många olika sätt.

5. Har nästan alltid ammat utan på natten och kortare stunder på dagen. Ibland började vi utan och satte på den efter ett tag, ibland tvärtom. Ibland behövdes den inte alls och ibland bara gick det inte utan. Vid nio och en halv månads ålder slutade vi helt. Hon ville inte ha den längre och nu ligger den och dräller någonstans, även om vi fortfarande ammar. Jag tror att den räddade vår amning!

Svar på tråden Amningsnapp - frågor