• Livelovelearn

Curling???

Måste bara se hur ni reagerar på detta;

En bekant skulle åka med sin 9-åriga dotter till en skidanläggning över en dag för att åka slalom. Denna ligger ca 10-12 mil från hemmet. När de väl kommit fram, ville inte dottern åka längre än 30 min, då hon inte längre "kände för det".  Varpå min bekant (flickans mamma) snällt satte sig i biolen och åkte hem igen.

Är det bara jag som känner stor "curling"-varning?  Vet bara att de gånger mina föräldrar ställde upp på mig och min bror på samma aktivitet åkte vi gladeligen hela dagen (ville kanappt åka hem!), de hade aldrig accepterat att vi åkte den resan för att vi ska åka i 30 min innan vi ledsnade.. Borde man inte veta redan innan om man vill åka eller inte i den åldern? Hon är ju inte 4 år gammal...

• Svar på tråden Curling???
  • Miss Cee

Jag skulle tro att den dottern är van vid att kunna ändra sig på det sättet. Kan intetänka mig att det var enda gången det hände.

Nu förtäljer ju inte historien hur det kom sig att de åkte iväg från början, eller hur intresserad dottern var öht innan de åkte. MÅnga gånger så händer det ju att föräldrar åker till diverse ställen "för barnens skull" utan att egentligen fråga barnen om DE vill åkta till djurparken eller vad det nu kan vara. Sen när de kommer dit så är barnet ointresserat eller trött efter lång resa eller rädd för djuren och då står mamma och pappa där och är arga för att barnet inte uppskattar aktiviteten tillräckligt...

Men under förutsättning att intresset var väl underbyggt innan så skulle jag nog som förälder i det läget
    1. kolla om det var något som var fel (utrustning som satt fel/gjorde ont whatever) och försöka rätta till problemet
    2. säga att vi åker hem om några timmar, passa nu på att åka för det blir inte så många chanser. Och sen åka hem om en timme eller två. Inte genast.

Men jag undrar också om flickan fick åka helt ensam eller om mamma också åkte? Eller om hon hade kompisar i backen? Kan ju vara rätt trist att åka helt ensam...

• Livelovelearn

Det var på dotterns begäran och önskan som hon och hennes mamma åkte i väg. De hade pratat om det redan på jullovet men då det var så kallt under hela den tiden blev det aldrig av. Mamman fick ta ledigt från jobbet. Flickan hade ingen kompis med, men mamman åkte med henne i backen

Håller med dig, och vet att det inte var enda gången hon ändrat sig på det sättet. Hon är nog van att kunna göra så... Visste jag om att mitt barn gärna beter sig så hade jag gjort upp spelreglerna redan från början; att nu åker vi iväg under förutsättning att du åker under en viss tid, annars kan vi lika gärna stanna hemma. Dessutom är det inte gratis att åka i väg, med liftkort etc.

Det är en kinkig ung dam vi pratar om. Har förstått att hon kan  prova upp till 10 par trosor på morgonen innan hon ska i väg till skolan. De känns obekväma och obehagliga...

Svar på tråden Curling???