• Badger

Reflux utan kräkningar? Hur vet man?

Finns det någon med erfarenhet av bebis som haft reflux utan att kräkas?

Vår dotter blir en månad i morgon och var en nöjd bebis under sina första 2,5 veckor. Eftersom vår tvåårige son hade kolik och skrek från dag tre kändes det fantastiskt att hon kunde sova flera timmar i sträck och att man kunde lägga ifrån sig henne utan att hon gallskrek. Men plötsligt vägrade hon att sova på rygg. Hon bara skrek. Hon lugnade sig dock om man tog upp henne (men att sitta upp med en bebis hela natten är ju inget vidare bra för ens egen sömn...). Eftersom sonens kolik berodde på mjölkproteinallergi (som nu växt bort) uteslöt jag genast all mjölkprotein ur min kost (helammar). Det har nu gått en vecka men hon har snarare blivit sämre. Nu går det oftast inte att lugna henne genom att ta upp henne utan hon fortsätter att skrika (om än inte alls i den utsträckning som sonen gjorde). Det enda som tröstar är att ge bröstet. Jag har noterat att hon ofta blir ledsen ungefär en timme efter att hon ätit, så hon borde ju rimligen inte vara hungrig igen, även om jag funderat på om det kunde vara fråga om en tillväxtperiod. Under sina första veckor åt hon med 3-4 timmars mellanrum och om hon nu inte blir ledsen så är det samma tidsintervall som gäller.
    Jag har lagt märke till att hon tycks få en hel del uppstötningar som hon sväljer ner. Hon hostar, hickar och nyser en hel del utan att vara förkyld. Detta har ökat under senaste tiden. Jag funderar därför på om det som stör henne kan vara någon form av reflux, eftersom det började med att hon inte ville ligga på rygg.
    Någon med erfarenhet som kan dela med sig?
  • Svar på tråden Reflux utan kräkningar? Hur vet man?
  • Rosa Bubbelgum

Vår son på 11 veckor började också skrika under hela hans vakna tid sedan han var 3 veckor gammal och går knappt att trösta. Han tycker det är bäst att sitta i babysittern och gunga. Han kräker en hel del även vattniga kräkningar, dubbelsväljer, hostar, nyser, luftstrupen låser sig (låter det som för det piper efter han har ätit) magknip, fisig. Jag tycker att du ska prata med ditt Bvc om detta eller ringa till er barnläkare.
    Man behöver inte kräka mycket eller gå ner i vikt för att ha reflux.

Han går upp bra i vikt. Jag tog kontakt med vår barnläkare och han sa att det mycket riktigt kunde vara reflux men även matintollerant. Man gör helst inte så mycket tester på så små barn men nu har min läkare bestämt sig för att ta en hel del blodprover på honom för att kolla ev allergier och levervärden, njurvärden och sedan var det lite annat.

• millie 80

Hej!jag känner igen mig precis med min 6 veckors son med de symptom som du beskriver ovan.Exakt likadant!Hut gick det för din dotter,vad var det som hjälpte henne och när?Är så hemskt att se min son vara så olyclig och må så dåligt.Jätte tacksam för svar!

Svar på tråden Reflux utan kräkningar? Hur vet man?