• Lisen08

Sår och böåsor i munnen, vad kan det vara? Allergi?

I fredagskväll fick jag urinvägsinfektion och tog en tablett trimetoprim. Några timmar senare svullnade halva min överläpp upp och var helt avdomnad. Munnen kändes allmänt konstig.
    Jag har inte känt någon smak på hela helgen, konstig känsla att äta godis och inte känna vad det är för något.
    Har fått tillbaka smken en del, men känner ingen sötma.

Igår gick svullnaden i läppen ner något, men istället har jag fått ett stort sår på insidan av läppen, med små vita prickar i, det gör så ont så jag knappt kan äta eller dricka.

Jag fick ny medicin av läkaren samt en allergimedicin.

Men kan man få så här vid en allergisk rekation på medicin, eller är det något virus ed som inte har med penicillinet att göra?

Någon som har en aning??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-01 15:56
    Blåååsor ska det stå...

• Svar på tråden Sår och böåsor i munnen, vad kan det vara? Allergi?
  • Legolina

Låter som afte. Jag har fått det när jag varit stressad (som ett brev på posten under 5 års tid...) eller istället för vanliga förkylningssymptom.

Finns kentacort munsalva som faktiskt funkar.

Men jag vet inte om det kan vara det du fått.

• Lisen08
    Legolina skrev 2010-03-01 15:56:32 följande:
    Låter som afte. Jag har fått det när jag varit stressad (som ett brev på posten under 5 års tid...) eller istället för vanliga förkylningssymptom.Finns kentacort munsalva som faktiskt funkar.Men jag vet inte om det kan vara det du fått.
    Det måste jag googla på.

Jag är jätteöm innanför käkbenet, alltså under tänderna om jag känner under hakan.

Så det har med förkylning att göra?

Tack för ditt svar!
  • Sajom
    Legolina skrev 2010-03-01 15:56:32 följande:
    Låter som afte. Jag har fått det när jag varit stressad (som ett brev på posten under 5 års tid...) eller istället för vanliga förkylningssymptom.Finns kentacort munsalva som faktiskt funkar.Men jag vet inte om det kan vara det du fått.
    Tyvärr finns Kenacort inte att få tag på längre. Det är det enda som hjälpt min sambo.
    Det finns några receptfria geler att köpa på apoteket men de fungerar inte alls för honom. Har pratat me den läkare på jobbet och det enda han kunde rekomendera var Zendiumtandkräm som tydligen ska lindra.
  • Legolina
    Sajom skrev 2010-03-02 12:20:38 följande:
    Tyvärr finns Kenacort inte att få tag på längre. Det är det enda som hjälpt min sambo.Det finns några receptfria geler att köpa på apoteket men de fungerar inte alls för honom. Har pratat me den läkare på jobbet och det enda han kunde rekomendera var Zendiumtandkräm som tydligen ska lindra.
    Jag har en gammal tub kvar ...

Intressant det där om zendium... jag använder det sedan några år tillbaka (började använda sambons av en slump) och jag har nog inte haft problem sedan jag bytte tandkräm när jag tänker efter...
  • Sajom
    Legolina skrev 2010-03-02 12:45:38 följande:
    Jag har en gammal tub kvar ...Intressant det där om zendium... jag använder det sedan några år tillbaka (började använda sambons av en slump) och jag har nog inte haft problem sedan jag bytte tandkräm när jag tänker efter...
    Du har tur . Sambon ha precis plågats igenom en afte episod och fick då reda på att kenacort utgått på apoteket.
  • Lisen08

Vad är det i zendium som gör att det blir bättre?

Aften blommade upp väldigt plötsligt i fredags kväll, det började med en kraftig svullnad på halva överläppen, sen övergick det till att bli ett stort sår med gul yta och prickar. Det gör så saaatans ont! Äter alvdeon och lägger på en sån gele nu, Aftemed, tycker att den lindrar litegrann.

• ÄlvanAlva

Det är skillnad på typen av fluor i vanlig tandkräm och i Zendium. Aftae är reaktion på den vanliga fluoren och speciellt om man fått något sår eller skråma i tandköttet kan det bli besvärligt, pga detta hjälper det att byta till Zendium! Har väldigt sällan aftae sedan  jag bytte till Zendium för många år sedan.  Flytande Aldedon kan strykas direkt på blåsan och tar udden av värsta smärtan! (Kan upprepas 4 ggr/dygn)

• Lisen08
    ÄlvanAlva skrev 2010-03-03 23:29:07 följande:
    Det är skillnad på typen av fluor i vanlig tandkräm och i Zendium. Aftae är reaktion på den vanliga fluoren och speciellt om man fått något sår eller skråma i tandköttet kan det bli besvärligt, pga detta hjälper det att byta till Zendium! Har väldigt sällan aftae sedan  jag bytte till Zendium för många år sedan.  Flytande Aldedon kan strykas direkt på blåsan och tar udden av värsta smärtan! (Kan upprepas 4 ggr/dygn)
    Tusen tack för tipsen!
Svar på tråden Sår och böåsor i munnen, vad kan det vara? Allergi?