Enda gången jag inte gapar och skriker är i sömnen!! Han driver mej till vansinne
Felet som många föräldrar gör är att de inte ger barnen någon anledning till att lyssna på dem. Du säger till hundra gånger men det händer ju inget. Varför ska han göra som du säger? Se till att det blir konsekvenser av ett negativt beteende. Våran fem-åring hade en sån period och dummade sig i affären. Jag sa till en gång, han lyssnade inte. Jag sa till en gång till och att om han inte lugnade ner sig så går vi och sätter oss i bilen. Han lyssnade inte. Då gick vi helt enkelt ut i bilen och satte oss medan sambon handlade klart. Han blev nog rätt paff att det hände för numera har vi aldrig haft några problem med honom ute. Han vet att det vi säger gäller. Om han springer runt för mycket, blir det att hålla handen, nåt han inte gillar när vi handlar.
Barnen testar ju gränser och vi måste sätta dem. All uppfostran handlar ju om att preparera barnen för att kunna kliva ut i samhället. Tänk bara på hur mycket av ett barns "normala" beteende skulle vara fullständigt oacceptabelt bland vuxna. Tyvärr missar nog många det. Jobbar själv med människor i 20-årsåldern och många har inte fått lära sig "praxis" i umgänget med människor. De personerna tenderar att hamna utanför gemenskapen med mobbning som resultat i värsta fall.