• FinastE2010

Lägst föräldrapenning, 5 dagar blir hur mycket?

Jag kommer troligen bara få den lägsta föräldrapenningen nu när jag är mammaledig. Jag vill helst inte ta ut alla dagar i veckan så att alla försvinner på en gång, så jag undrar hur mycket får man efter skatt om man tar ut 5 dagar i veckan?

Undrar också hur länge man kan vara ledig om man tar ut 7 dagar i veckan, hur många månader blir det? Och hur länge kan jag vara ledig om jag har alla föräldradagar själv och om jag har alla utom de 60 som pappan måste ta ut?

Kan man låta pappan ta ut 60 dagar även om man fortfarande står som ensam vårdnadshavare?

Tacksam för lite hjälp som kan göra mig lite klokare!

F kassans hemsida blir jag inte riktigt klok på.

• Svar på tråden Lägst föräldrapenning, 5 dagar blir hur mycket?
  • pyretochbönan0809

Lägsta ersättningsnivån är 180:- före skatt per dag.

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • PerG

Hur mycket du får efter skatt beror ju på en del faktorer, men du får ju en "snittmånad" 30 * 5/7 * 180 = c:a 3900:- före skatt om du tar 5 dagar/vecka. Det ger (enligt skattetabell 32) c:a 3150:-/mån efter skatt.

Om du tar ut 7 dagar/vecka och har alla dagar själv så kan du alltså vara hemma i exakt lika många dagar som du har föräldradagar. Om du har ensam vårdnad är det alltså 480 dagar, dvs 1 år och (nästan) 4 månader. Om pappan tar 60 dagar av dessa kan du vara hemma 1 år och (nästan) 2 månader.

Ett tips, utan att ha räknat på det för er situation, om det är så att pappan jobbar och har en bra SGI så kan det löna sig att han går ner i tid till 80% och är hemma fredagar eller måndagar. Då kan han ta ut föräldrapenning för lördag och söndag också och det kommer troligen löna sig för er totalekonomiskt sett (om ni bor ihop?). Det är troligen också isåfall totalekonomiskt fördelaktigt om du börjar jobba (om du har jobb) så snart du kan och han istället är föräldraledig.

• LillaFlingan
    PerG skrev 2010-03-01 22:53:27 följande:
    Hur mycket du får efter skatt beror ju på en del faktorer, men du får ju en "snittmånad" 30 * 5/7 * 180 = c:a 3900:- före skatt om du tar 5 dagar/vecka. Det ger (enligt skattetabell 32) c:a 3150:-/mån efter skatt.Om du tar ut 7 dagar/vecka och har alla dagar själv så kan du alltså vara hemma i exakt lika många dagar som du har föräldradagar. Om du har ensam vårdnad är det alltså 480 dagar, dvs 1 år och (nästan) 4 månader. Om pappan tar 60 dagar av dessa kan du vara hemma 1 år och (nästan) 2 månader.Ett tips, utan att ha räknat på det för er situation, om det är så att pappan jobbar och har en bra SGI så kan det löna sig att han går ner i tid till 80% och är hemma fredagar eller måndagar. Då kan han ta ut föräldrapenning för lördag och söndag också och det kommer troligen löna sig för er totalekonomiskt sett (om ni bor ihop?). Det är troligen också isåfall totalekonomiskt fördelaktigt om du börjar jobba (om du har jobb) så snart du kan och han istället är föräldraledig.
    jag tolkar det som att ts är ensamstående......

det lättaste är att du ringer fk, ts.
    du jobbade inget alls innan du födde lr så? jobbigt och få lägsta fp ändå!
    man betalar inte samma skatt som när man jobbar heltid..

jag bet 28% enligt fk och det ska stämma enligt tabellerna..
     vet inte om man bet ännu lägre vid lägsta fp, men om du bet 28% i skatt och tar ut 5dgr/v så får du ut ca 2800:-

om du får alla dagarna själv, dvs 480dgr så räcker de ju rätt länge..
    ett år är ju 365 dagar ;)
  • PerG
    LillaFlingan skrev 2010-03-01 22:57:24 följande:
    jag tolkar det som att ts är ensamstående......
    Japp, misstänkte det, men skrev förklaringen ändå eftersom det inte var helt klart (en del söker ju ensam vårdnad ändå)
  • FinastE2010

ok, jag frågar i båda fallen eftersom att jag inte kan vara hundra på att förhållandet kommer att hålla tyvärr. så om jag tar ut 7 dagar i veckan så kan jag alltså va hemma exakt så många dagar jag får? Jag vill vara hemma alla dagar och eftersom jag egentligen skulle börja plugga precis då jag blev gravid så har jag inget jobb att gå tillbaka till, utan jag kommer börja plugga efter mammaledigheten och vill ha alla dagar (så att jag kan vara ledig längre eftersom det är en skitpenning). Vill inte sätta barnet på dagis jätte tidigt! Man kan ju bli deprimera för mindre av allt vad gäller föräldrapenning och ekonomi. Usch..

• Sooofia

Jag tar ut 5 dagar i veckan, och får också bara lägstanivå. Det blir 3960:- i månaden före skatt (3089:- efter skatt). Kan bli lite mer eller lite mindre beroende på hur många dagar det är just den månaden.
    Lycka till!

Svar på tråden Lägst föräldrapenning, 5 dagar blir hur mycket?