• Anonym

Blodprov på vårdcental

Jag har problem att bli gravid och har nu sökt mig till en privat klinik i en annan stad (har väntat länge på att höra nåt från kvinnokliniken men där går det segt). Han tyckte att jag skulle konakta min vårdcentral så att blodprovet är klart då jag besöker honom så jag slipper åka dit bara för att lämna blodprov, och att jag slipper kostnaden för det.

Han sa att de på vårdcentralen kan vara snälla och låta en lämna blodprov.

Mina frågor till er är om ni fått lämna blodprov på er vårdcentral eller har de sagt nej?

Han på privatkliniken tyckte att jag skulle säga som det var och att de inte behövde analysera svaren eller så.

Om de nu skulle gå med på att ta blodprov, vet de vad det handlar om eller måste man förklara vad allt betyder (han har lämnat en lista till mig om vad han vill ha svar på). Och när svaren kommer, kan man be de skicka hem det till mig?

Om de vägrar, vad brukar det kosta att lämna blodprov på en privatklinik (som inte har avtal med landstinget)?

Hoppas att någon kan hjälpa mig med svaren {#lang_emotions_smile}

• Svar på tråden Blodprov på vårdcental
  • Anonym

Här får man betala 60 kr om man vill ta prov på VC, gbg.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-03-01 19:25:42 följande:
    Här får man betala 60 kr om man vill ta prov på VC, gbg.
    Det var ju bra att man kan göra så. Jag bor i Västernorrland så det kanske är andra regler här?

Tack för ditt svar!
  • Sajom

Det ska inte vara något problem att ta prover på din VC. Förutsatt att du har remisser från den vårdgivare du går hos.
    VC vet ju för det första inte vilka prover som ska tas och det är din ansvarige vårdgivare som ska stå för kostnaden. 

• Anonym

Så länge du har remiss på proverna är det ju lugnt! Då skall det väl dessutom vara kostnadsfritt eftersom du redan betalat för ditt läkarbesök - som leder till proverna.

• Anonym
    Sajom skrev 2010-03-01 19:35:48 följande:
    Det ska inte vara något problem att ta prover på din VC. Förutsatt att du har remisser från den vårdgivare du går hos.VC vet ju för det första inte vilka prover som ska tas och det är din ansvarige vårdgivare som ska stå för kostnaden. 
    Jag var nog lite otydlig i min fråga, jag har alltså inte varit hos honom än. Han tycker att jag ska försöka fixa blodproven innan jag besöker honom för att slippa åka till en annan stad för att lämna blodprov. Så jag har ingen remiss.

Tror du att det är kört då att be vårdcentralen om hjälp?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-01 19:37:11 följande:
    Så länge du har remiss på proverna är det ju lugnt! Då skall det väl dessutom vara kostnadsfritt eftersom du redan betalat för ditt läkarbesök - som leder till proverna.
    Tyvärr har jag ingen remiss, jag har inte varit hos privatläkaren än då han tycker att jag ska försöka ordna blodproven först (så jag slipper åka så långt för ett blodprov och betala provet själv på privatkliniken).

Han sa att jag skulle prata med dem på vårdcentralen för att höra om de kunde hjälpa mig. Tänker vänta tills jag får mens innan jag ringer, men funderar nu på om det ens är någon idé att ringa?
  • susst6
    Anonym skrev 2010-03-01 19:48:52 följande:
    Jag var nog lite otydlig i min fråga, jag har alltså inte varit hos honom än. Han tycker att jag ska försöka fixa blodproven innan jag besöker honom för att slippa åka till en annan stad för att lämna blodprov. Så jag har ingen remiss.Tror du att det är kört då att be vårdcentralen om hjälp?
    Du måste ha provremisser så att säga, så att de på lab (på vårdcentralen) vet vilka prover som ska tas och till vem svaret ska gå (de måste ha någon som är ansvarig för provsvaren). Du betalar då bara vanligt lab-pris (50 kronor i Västra Götaland men det är ju olika i olika landsting).
  • susst6

Remisserna för prover kan ju läkaren skicka till dig, inga problem där. Du tar dem med dig till lab så brukar det inte vara några problem.

• Sajom
    Anonym skrev 2010-03-01 19:48:52 följande:
    Jag var nog lite otydlig i min fråga, jag har alltså inte varit hos honom än. Han tycker att jag ska försöka fixa blodproven innan jag besöker honom för att slippa åka till en annan stad för att lämna blodprov. Så jag har ingen remiss.Tror du att det är kört då att be vårdcentralen om hjälp?
    Låter som om han vill slippa betala .
    Du måste ha en remiss från den läkare du ska träffa. VC vet knappast vilka prover som ska tas. Om proverna ordineras från VC är det VC som får stå för kostnaden och det är inte riktigt om det är en annan vårdgivare som ska ha svaren.
    Ska man tex operera sig får man remisser från kirurgen och går till VC och tar proverna. Kirurgen ordinerar alltså vilka prover de ska ha och står för kostnaden. VC:s läkare är aldrig inblandad i provtagningen när svaret ska gå till en annan vårdgivare.
    Tror inte VC går med på att ta prover utan att du har en remiss. Men om du ringer och ber om en remiss är det knappast något problem att ta proverna där.
  • Anonym
    susst6 skrev 2010-03-01 19:53:58 följande:
    Du måste ha provremisser så att säga, så att de på lab (på vårdcentralen) vet vilka prover som ska tas och till vem svaret ska gå (de måste ha någon som är ansvarig för provsvaren). Du betalar då bara vanligt lab-pris (50 kronor i Västra Götaland men det är ju olika i olika landsting).
    Ok, tro om det räcker med att lämna en lapp med det han vill ha svar på ? Han har mailat det till mig. Och sedan borde man väl kunna lämna hans namn och klinik dit de ska skicka svaren? Tror du att det skulle fungera?
  • susst6
    Anonym skrev 2010-03-01 19:58:10 följande:
    Ok, tro om det räcker med att lämna en lapp med det han vill ha svar på ? Han har mailat det till mig. Och sedan borde man väl kunna lämna hans namn och klinik dit de ska skicka svaren? Tror du att det skulle fungera?
    Det har jag svårt att tro. Jag tror som Sajom, han vill slippa kostnaden. Ring dit och be honom skicka remisser.
  • Anonym

Tack alla för era svar

Det jag inte hänger med på är vad som kostar honom pengar? En remiss? Men om jag åker till hans klinik och lämnar blodprovet där så får jag stå för hela kostnaden själv (då de inte har landstingsavtal och han sa att allt kostar), och det tyckte han var onödigt. Kostar det pengar för honom att jag åker till hans klinik och lämnar blodprov som jag betalar för? Hoppas ni förstår vad jag menar?

• susst6
    Anonym skrev 2010-03-01 20:21:24 följande:
    Tack alla för era svar Det jag inte hänger med på är vad som kostar honom pengar? En remiss? Men om jag åker till hans klinik och lämnar blodprovet där så får jag stå för hela kostnaden själv (då de inte har landstingsavtal och han sa att allt kostar), och det tyckte han var onödigt. Kostar det pengar för honom att jag åker till hans klinik och lämnar blodprov som jag betalar för? Hoppas ni förstår vad jag menar?
    Proverna kostar pengar, alltså mikrobiologen (eller vilka det nu är som analyserar just dessa prover) tar betalt för analyserna och det är det som kostar. Han vill att vårdcentralen ska bekosta dessa prover så att han slipper. Sedan vet jag ju i och för sig inte om han lägger på denna kostnaden på dig i och med ditt besök där sedan, eller om det ingår i "utredningen". Du betalar annars bara en bråkdel av vad proverna egentligen kostar.
  • Anonym
    susst6 skrev 2010-03-01 20:25:53 följande:
    Proverna kostar pengar, alltså mikrobiologen (eller vilka det nu är som analyserar just dessa prover) tar betalt för analyserna och det är det som kostar. Han vill att vårdcentralen ska bekosta dessa prover så att han slipper. Sedan vet jag ju i och för sig inte om han lägger på denna kostnaden på dig i och med ditt besök där sedan, eller om det ingår i "utredningen". Du betalar annars bara en bråkdel av vad proverna egentligen kostar.
    Ok då hänger jag med. Naiv som jag var så trodde jag bara att han var snäll.

Det han sa var att det var bättre om jag ordnade det själv så jag slapp bekosta det hos honom,  prover kostar alltså utöver kostnaden för besöket.

Tack för svaret
  • Sajom
    Anonym skrev 2010-03-01 20:21:24 följande:
    Tack alla för era svar Det jag inte hänger med på är vad som kostar honom pengar? En remiss? Men om jag åker till hans klinik och lämnar blodprovet där så får jag stå för hela kostnaden själv (då de inte har landstingsavtal och han sa att allt kostar), och det tyckte han var onödigt. Kostar det pengar för honom att jag åker till hans klinik och lämnar blodprov som jag betalar för? Hoppas ni förstår vad jag menar?
    Det kostar pengar att analysera proverna och det är den som ordinerar proverna som ska betala.
    Är det så att de inte har avtal med landstinget så är det nog så att han försöker slippa undan att betala för provtagningen genom att hänvisa dig till VC utan remiss.
  • Anonym
    Sajom skrev 2010-03-01 21:15:24 följande:
    Lycka till med allt förresten
    Tack så mycket

Och tack för svaret ett inlägg upp.
Svar på tråden Blodprov på vårdcental