• Sajom

Blodprov på vårdcental

Det ska inte vara något problem att ta prover på din VC. Förutsatt att du har remisser från den vårdgivare du går hos.
    VC vet ju för det första inte vilka prover som ska tas och det är din ansvarige vårdgivare som ska stå för kostnaden. 

• Sajom
    Anonym skrev 2010-03-01 19:48:52 följande:
    Jag var nog lite otydlig i min fråga, jag har alltså inte varit hos honom än. Han tycker att jag ska försöka fixa blodproven innan jag besöker honom för att slippa åka till en annan stad för att lämna blodprov. Så jag har ingen remiss.Tror du att det är kört då att be vårdcentralen om hjälp?
    Låter som om han vill slippa betala .
    Du måste ha en remiss från den läkare du ska träffa. VC vet knappast vilka prover som ska tas. Om proverna ordineras från VC är det VC som får stå för kostnaden och det är inte riktigt om det är en annan vårdgivare som ska ha svaren.
    Ska man tex operera sig får man remisser från kirurgen och går till VC och tar proverna. Kirurgen ordinerar alltså vilka prover de ska ha och står för kostnaden. VC:s läkare är aldrig inblandad i provtagningen när svaret ska gå till en annan vårdgivare.
    Tror inte VC går med på att ta prover utan att du har en remiss. Men om du ringer och ber om en remiss är det knappast något problem att ta proverna där.
  • Sajom
    Anonym skrev 2010-03-01 20:21:24 följande:
    Tack alla för era svar Det jag inte hänger med på är vad som kostar honom pengar? En remiss? Men om jag åker till hans klinik och lämnar blodprovet där så får jag stå för hela kostnaden själv (då de inte har landstingsavtal och han sa att allt kostar), och det tyckte han var onödigt. Kostar det pengar för honom att jag åker till hans klinik och lämnar blodprov som jag betalar för? Hoppas ni förstår vad jag menar?
    Det kostar pengar att analysera proverna och det är den som ordinerar proverna som ska betala.
    Är det så att de inte har avtal med landstinget så är det nog så att han försöker slippa undan att betala för provtagningen genom att hänvisa dig till VC utan remiss.
Svar på tråden Blodprov på vårdcental