• hellokitty1

    vietnam, något nytt?

    Tänkte än en gång höra ifall nån hört nåt... hur går det? 


    Någon som vet hur det går i andra länder med adoption från Vietnam? Är det bara Sverige som stoppat adoptionerna?
  • Svar på tråden vietnam, något nytt?
  • VNmamma

    Nej, också USA och Irland har stoppat adoptionerna från Vietnam.


    Det var det amerikanska stoppet som föranledde det svenska.
    I Vietnam håller man på och ser över sin adoptionslagstiftning. Vad det innebär kanske någon annan här vet?
  • Angla

    Vi hoppas på Vietnam men AC tror stoppet kommer dröja ett par år till.


    Angla - mamma till slut, här & nu
  • VNmamma

    Ja, det är nog troligt.


    Först 2011 väntas den nya adoptionslagstiftningen vara färdig.
    Hittade följande på www.adoptionintegrity.com:
    The UNICEF/ISS report, which was accepted by the Vietnamese Government, “proposes that Vietnam suspends intercountry adoptions for the necessary period during the year 2010 that will enable it to ensure optimal implementation of the Hague Convention and to prepare for the entry into force of the new law on adoption in 2011”. 
  • Hej och Hopp

    Barnen från min dotters barnhem adopteras just nu till Frankrike och Canada...

    Jag vet ingenting om vad som händer med lagstiftningen i Vietnam men vår kontaktperson sa när vi var där att det antagligen skulle bli tuffare krav när den var klar. Det talades enligt henne om snävare åldersgränser (alltså att a-föräldrarna inte skulle kunna vara för gamla) och om att det skulle ta längre tid innan barnen skulle bli klara för adoption.

    Däremot trodde hon inte/hade hon inte hört något om begränsningar för ensamstående...

    Jag vet inte vilka källor hon hade men det var det jag fick höra i september...

  • VNmamma

    Avsikten med lagförändringar är ju att bättre säkerställa att adoptioner går rätt till. Att ev. höja kraven på föräldrarna känns lite som en papperstiger, ett sätt för vietnamesiska myndigheter att visa musklerna.

  • inga76

    Spännande läsning! Jag hoppas så mycket att Vietnam verkligen implementerar Haagkonventionen och att ett nytt avtal kommer till stånd... Vi har många band dit och det vore fantastiskt att få adoptera därifrån.

    Nu försöker vi fortfarande biovägen och har bara ett drygt halvårs kötid, men bland alla deprimerande kölistor lyser det faktiskt upp lite att Vietnam kanske kommer tillbaka typ när vi skulle kunna börja samla papper...

  • Ceciliastockholm

    Jag hade hoppats på att våra organisationer skulle söka auktorisation för enskilda kontakter/provinser i Vietnam. Enligt den nya lagen som trädde i kraft i somras ska man kunna göra det även om inget avtal med landet finns. Men jag ringde MIA häromveckan och blev rätt besviken att ingen hade sökt för sina upparbetade kontakter. Kan tycka att det kunde vara värt ett försök.

  • VNmamma
    Ceciliastockholm skrev 2010-03-03 08:30:17 följande:
    Jag hade hoppats på att våra organisationer skulle söka auktorisation för enskilda kontakter/provinser i Vietnam. Enligt den nya lagen som trädde i kraft i somras ska man kunna göra det även om inget avtal med landet finns. Men jag ringde MIA häromveckan och blev rätt besviken att ingen hade sökt för sina upparbetade kontakter. Kan tycka att det kunde vara värt ett försök.
    Vad är det för ny lag som avses? En ny vietnamesisk lag?
  • hellokitty1

    Nej det är en rätt ny svensk som medger att adoptioner görs, att auktorisationer ges för viss del av ett land från t ex en provins i Vietnam. Jag tycker också det vore bra ifall AC och de andra organisationerna svarade på den frågan. Kanske man ändå vill avvakta Haag?

Svar på tråden vietnam, något nytt?