vietnam, något nytt?
Tänkte än en gång höra ifall nån hört nåt... hur går det?
Tänkte än en gång höra ifall nån hört nåt... hur går det?
Jag har ställt frågan på AC svarar men har ännu inte fått något svar (skrev det någon gång förra veckan).
jag tycker det är jättesynd att ingen har försökt, våra organisationer har fina relationer med vissa provinser och barnhem. Det barnhem min dotter kom ifrån skulle tex avvakta till hösten/vinter för att se om det inte fanns någon möjlighet att fortsätta med Sverige innan dom bjöd in andra länder. Det berättade min kontaktperson på plats i Vientam i somras på min hämtresa. Men om inte AC ens ansöker så finns det ju inte en chans.
Tråkigt.
Nej, hjälp vad synd om de inte ens försöker. Du borde ju ringa AC och höra, eftersom du har uppgifter från barnhemmet till och med! Tänk om de inte vet det.
Frågan är om det går att få ett sådant tillständ i Sverige nu. Jag har svårt att tro det även om man inte kritiserade de svenska adoptionerna i samband med att man sa upp avtalet...
Jag tror att vi får vänta tills Vietnam skriver under Haagkonventionen...
Men det vet ju inte jag - jag tror bara...
Det skadar ju inte att fråga...
Angående köerna så fick de som hade kötid från våren-06 skicka innan stängningen. Hos AC krävdes kötid från någon gång under 2005 och det tror jag att det gjorde frå FFIA också. De allra flesta singlar med kortare ködatum har ju inte kunnat skicka någon annanstans så visst skulle kön bli lång om Vietnam öppnade igen. (och säkert finns det även par som inte passar in någon annanstans)
Risken finns ju att kön kapas pga att en del falle för åldresstrecket i Sverige.
På många andra politikområden sneglar Vietnam gärna på Kina och gör ungefär lika dant. Förmodligen är det inte osannolikt att de skulle göra det här också, om de nu gör en större översyn. Det kan ju vara ännu ett skäl att ändå försöka få ett tillstånd för enskilda provinser så länge det alls är möjligt, tänker jag, innan de skärpta kraven slår igenom.
Jag hoppas innerligt att de skärpta kraven i första hand handlar om att Vietnam sköter sin del av adoptionen bättre. Det finns åtskilligt att önska vilket rapporter från USA:s ambassad och Unicef visar. Om jag uppfattat saken rätt kräver flera provinser/kontakter att utländska organisationer som förmedlar adoptioner måste bidra med pengar till sjukhusen/barnhemmen där barnen kommer ifrån. Det strider mot svensk lagstiftning och förhoppningsvis också mot Haagkonventionen. En annan svaghet är att det inte funnits tillräcklig insyn i är barnens bakgrund.
Självklart är det viktigast att adoptionerna går rätt till - och som du säger enligt de svenska organisationerna så har dessa missförhållanden inte rört deras kontakter.
Jag tycker att det är talande hur olika organsiationerna har reagerat kring Vietnam och Nepal. När det handlar om Vietnam hävdar de fortfarande att de skulle ha kunnat fortsätta att förmedla adoptioner men beslutet togs av regeringen/MIA.
När det handlar om Nepal så har både AC och BFA själva begärt att deras auktorisation ska dras tillbaka...
Hoppas verkligen att Vietnam skriver under konventionen och följer riktlinjerna för tyvärr finns det ju fortfarande många barn där som behöver få nya föräldrar - och självklart måste det ske på ett rättssäkert sätt.