• Socialen

Hjälp med potträning

Vet inte hur vi ska göra. Vår son (3 år nu i maj) slutade med blöjor i somras och till en början gick det riktigt bra. Han sa till när han var kissnödig ibland, men oftast så fick vi påminna honom genom att fråga om han ville gå på pottan. Han var torr även på natten. Sedan började han på dagis efter sommarlovet och då började han kissa på sig ibland. Vi tänkte att personalen troligen inte hann med att fråga honom i tid och att han då kissade på sig. De bad att få införa blöja under middagsvilan under en tid, vilket vi gick med på. Sedan började han kissa på sig på nätterna, så vi fick införa nattblöja. Men senaste månaderna har det gått åt helt fel håll. Om man frågar om han behöver kissa svarar han nej, men kissar på sig någon minut senare. Han kan sitta låååånga stunder på pottan utan att något kommer, sedan går han till rummet bredvid och kissar på sig när han leker. Personalen på dagis säger att de inte tror att han känner att kisset är på väg och vill att vi ska börja med blöja helt igen. Men jag tror att han kan. När vi köpte klistermärke till pottan kunde han kissa för att få fram grisen, när vi har mutat med guldpeng (chokladmynt) har han kunnat kissa osv. Han har fått en lillebror för en månad sedan, men jag tycker inte att det har påverkat kissningen särskilt mycket. Möjligen kan jag ibland få en känsla av att han kissar på sig för att få uppmärksamhet. Men det är kanske en gång av tio, de andra gångerna vet jag inte varför han gör det. Vi frågade honom imorse om han ville ha blöja eller kalsonger och då väljer han kalsonger. Han verkar kränkt när man föreslår blöja. Vad ska vi göra? Tips?

• Svar på tråden Hjälp med potträning
  • CeeJay

Iofs kan jag förstå personalen på dagis men tycker ändå det är underligt att de föreslår att sätta på honom blöja igen. När man "pottränar" tycker jag det är viktigt att vara koncekvent, han KAN ju kissa själv men om ni tvekar och tar fram blöja titt som tätt har han ju ingenting att "kämpa för" så att säga.

Jag tror nog att hans kissande har ALLT att göra med att han blivit storebror. Försök att få med honom lite mer när ni pratar kring bebisen och blöjorna på små barn.

Jag tror mest på att inte ta allt så "seriöst" eller hur jag ska säga - tror NI att han är redo att vara utan blöja tycker jag ni ska ta bort den och inte "erbjuda" blöjan och bara torka upp det som kommer vid sidan, utan att kommentera. Ni får påminna fler gånger och även försöka få personalen på dagis att "jobba" lite med honom kring toalett-besök och rutiner. Ibland hinner de kanske inte, men det är ju inte hela världen om han kissar på sig då och då? Ha mycket extrakläder på dagis för att byta.

Min tjej på 4 år kissar på sig ibland, kanske 2 gånger i halvåret. Hon var rätt tidig med att bli torr, både på dagen och natten och det är helt "naturligt" att ibland inte hinna till toan. Vi gör ingen stor sak av det, tar bara hem påsen från dagis alt lägger blöt trosa i tvätten. Hon VET att hon ska gå och hur hon ska göra, bara att hon glömmer bort det ibland

• Socialen

Ja, fast problemet är inte att påminna tillräckligt ofta. Om du frågar honom så behöver han aldrig gå på pottan längre. Han svarar alltid nej på frågan. Så antingen får man bråka/tigga/muta sig till att han sätter sig, eller så får man acceptera att byta nerkissade kläder/tvätta soffa/torka golv hela dagarna. Så det är det som är mitt dilemma: han kunde tidigare, men kan inte längre. Vad har hänt? Anledningen till att jag inte tror att det är lillebror är att detta började toka sig långt innan han förstod att det var en bebis på väg. Han är ofta med när vi byter blöja på lillebror och konstaterar då själv att "bebisar har blöja, men inte stora killar" och när han har kissat på sig säger han "ojdå, det blev lite tokigt". Vi försöker självklart att göra så lite uppståndelse som möjligt runt hans kissolyckor, men lite ståhej blir det ju automatiskt eftersom man måste tvätta av honom och byta kläder och så. Framförallt försöker vi att ge honom så mycket positiv uppmärksamhet som möjligt i andra situationer, mycket lektid på tu man hand med mamma eller pappa och så. Vet inte vad annars vi kan göra. Att påminna om kissning oftare tror inte jag är grejen, jag tror att vi stressar honom genom att tjata om det hela tiden. Men jag kan ha fel, han är mitt första barn, så kom gärna med fler tips.

• Socialen

Jag tror inte att han sätter sig på tvären när de vill att han ska gå på pottan på dagis, utan där sätter de honom som en del i dagens rutiner vid bestämda tider. Vi försöker göra det här också, typ när han vaknar, innan måltider, innan nattning osv. Men här protesterar han varje gång. Om han inte sitter framför teven, då kan han gå med på det. Och ibland kan han säga till om han behöver bajsa. Det är förresten att mönster vi tyckte oss se ett tag. Att han kissade på sig när han behövde bajsa. Så om man satte honom på pottan efter en kissolycka kom det bajs. Men det stämmer inte riktigt längre.

• CeeJay

Kan ni låta honom gå på vanliga toaletten istället? Kanske köpa till en pall och en barnsits så han tycker det är roligare?

• Socialen

Vi har en sån, men han väljer oftast pottan ändå. Han vill helst sitta själv och sedan ropa när han är klar. Då är toasitsen för svajig för honom, han är rädd att ramla ner i toan

• Socialen

Provade ikväll att sätta på toaringen och det funkade jättebra första gången. Men sedan har han kissat i byxan en gång på sitt rum, en gång i soffan och bajsat på sig i köket. Maken är nu också inne på att återgå helt till blöjor. Han tror att sonen använder kisseriet som ett maktmedel eftersom han även protesterar på andra sätt (har bl.a. petat loss tangenterna på min dator, kastat ner grejer i trappen osv). Vad tror ni?

• victory tilly

Hej TS! Jag har en tjej på nyss fyllda 3 som är precis som din pojke. Vi började pott-träna i augusti och hon är ännu inte helt torr, ff är bajset ett problem.
    Visst är det frustrerande? Man är ju helt maktlös, och vet inte om man ska locka, hota eller inte bry sig om det alls. Min äldre flicka var i princip torr på dagen på 2 veckor.
    I vårt fall tror jag att det beror på flera faktorer. för det första var hon kanske inte helt mogen att lägga blöjan. Vi började på semestern och det gick så bra, så jag ville inte stoppa upp när det var dax för dagis igen. Där har dom som regel att hela tiden sätta barnen vid vissa tider, så det har slutat med att hon aldrig hinner känna sig kissnödig. Därför är vi ännu inte vid att hon själv kan känna att det är dax.
    Känner att det har blivit lite bättre på slutet, då hon iaf kan hålla sig lite längre stunder och inte blir arg av att sättas på pottan hemma, som hon blivit innan.
    Men nu är det alltså bajset. Hon gör det i trosorna HELA tiden, fast hon vet att det är fel och kan göra det på pottan bara vi hinner fånga henne.
    Mannen blir ofta, inte arg, men lite upprörd på henne när hon gjort på sig och det tror jag är jätte farligt att bli. Så jag har problem med både mannen och barnet...

Vi kanske kan hjälpa varandra så att vi får två blöjfria barn?
    Kram!

Min underbara trio Elin 040406 Alva 070302 & ängeln Stella 070302
  • Minxy

Här är en till som blir frustrerad över potträningen...

Sonen är 2 år och vi började med seriös potträning i söndags (4 dagar sedan).
    Första dagen var det 3 olyckor (2 kiss och en bajs), men det var ju helt ok eftersom det ändå var första dagen.
    Andra och tredje dagen gick jättebra, det var 1 respektive 2 olyckor de dagarna.
    Men idag.... *suck*
    För det första så blev det en bajsolycka, men det kan jag ta, för sonen har ofta varit hård i magen och är rädd för att bajsa. Han tycker väl det känns otäckt att bajsa i pottan (att det bara "ramlar" ifrån honom), så kalsongerna känns väl bättre..
    Just därför så har jag sagt att när han vill bajsa så kan han få en blöja, men det vill han INTE!
    Idag så såg jag och sambon att sonen stod halvt gömd bakom en gardin och försökte titta mellan sina ben
    Frågade om han ville bajsa, om det var dags för pottan mm, men NEJ! Han skulle INTE till pottan, han skulle stå bakom gardinen.
    Och självklart - 2 minuter senare hade han bajsat kalsongen full.

Gjorde ingen stor deal av det hela, tog bara med honom till toa, hjälpte honom av med kläder och tvättade av honom + sa att det skulle vara skönare för honom att bajsa på pottan eftersom det blir mindre kladd då och då kan han gå tillbaka till lekrummet fortare. Vi kom överrens om att man ska bajsa och kissa på pottan

En halvtimme senare (då sambon åkt på fotbollsträning) ammar jag lillan (4 månader) och sonen börjar orma sig. Jag frågar om vi ska gå på pottan, men han säger nej, går 5 steg ifrån mig och kissar demonstrativt på golvet och börjar plska runt med fötterna i det!
    Hjälpter honom av med strumpor och byxor (fortfarande med dottern ammandes, det ni! ) och tar med honom till toa där han får sitta pottan och kissa resten (typ 2 droppar).
    På med nya kläder, är överrens om att man ska kissa och bajsa på pottan.
    10 minuter senare kissar han på golvet igen. Skrattar och försöker springa iväg och det är nu mitt tålamod börjar ta slut...
    Jaja, in på toa, tvätta av och på med rena kläder. Fast...nu ska han inte ha byxor och kalsonger på sig, han ska vara naken. När jag säger att det räcker med kalsonger så blir det tvärnej på dom också. (Han lämnar fartrände ribland när han fiser, så man VILL ha kalsonger på honom!).
    Han säger att han ska sitta mer på "boppa", så han får sätta sig igen. Sekunden senare kryper han framåt sittandes på pottan, välter pottan så det kommer kiss på toalettmattan.
    Djupa andetag...
    Då var det hur som helst dags för nattblöja och pyjamas och det kom nästa som en befrielse.

Jaja...nya friska tag imorgon

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
Svar på tråden Hjälp med potträning